به دلیل احتمال مواجه شدن با مشکل باشند، چنان که برخی فقها گفتهاند، میتوانند همه را در یک شب انجام دهند.۱
از سوی دیگر در صورتی که حجگزار نتواند خودش رمی را حتّی در شب به جا آورد، همان گونه که در چندین حدیث آمده و فقها بر آن اتّفاق نظر دارند، میتواند انجام آن را به نایب واگذار کند. البتّه در حدیثی از امام کاظم علیه السلام در باره بیمار آمده است که در صورت امکان، خود شخص به محلّ رمی برده شود و این امر چنان که شیخ حرّ عاملی نوشته، امری مستحب است.۲ و حتّی برخی مستحب شمردهاند که شخص عذردار، سنگریزهها را خود در دست نایب بگذارد یا نایب، آنها را در دست او بگذارد و سپس بردارد و پرتاب کند.۳
۵. خروج از مِنا: از واجبات مِنا این است که حجگزار باید در شبهای یازدهم و دوازدهم ذی الحجّه تا نیمهشب در مِنا به سر ببرد، مگر این که در مکّه تا طلوع فجر بیدار بماند و مشغول عبادت باشد و برخی باید شب سیزدهم نیز در مِنا بمانند، مانند کسی که در حالت احرام از آمیزش پرهیز نکرده است. در این میان، چنان که همه فقها گفتهاند، بیماران و پرستاران آنان و بلکه هر کسی که عذری دارد و ماندن در مِنا برای او دشوار است، واجب نیست در شبهای یاد شده در مِنا بماند و این، شامل حال سالمندانی که
1.. از جمله: شیخ محمّدحسن نجفی در جواهر الکلام (ج ۲۰ ص ۲۰) و آیة اللّٰه حسین وحید خراسانی در مناسک الحجّ (ص۱۸۲ ـ ۱۸۳).
2.. ر. ک: وسائل الشیعة: ج ۱۴ ص ۷۴ ـ ۷۵. امام خمینی آن را مطابق احتیاط استحبابی دانسته است (تحریر الوسیلة: ج ۱ ص ۴۴۵).
3.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۲۰ ص ۳۱ ـ ۳۲.