فارغ میکند.۱ در حدیثی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: مردی که هیچ حج نگزارده بود، پیش امام علی علیه السلام آمد و گفت: من ثروتمند بودم و در ادای حج کوتاهی کردم تا سنّم بالا رفت. پرسید: «آیا توان حج داری؟». گفت: نه. علی علیه السلام به وی فرمود: «اگر میخواهی، مردی را آماده کن و بفرست که از طرف تو حج بگزارد».۲
در انجام مناسک حج نیز با توجّه به دشواریهای اعمال از جمله ازدحام جمعیت، برای برخی گروهها از جمله سالمندان آسان گرفته شده است که در چند فرع بیان میشود:
۱. ترتیب مناسک: ترتیب عمومی و اوّلیه اعمال حجّ تمتّع، این است که طواف، نماز طواف و سعی صفا و مروه، پس از وقوف در عرفات و مشعر الحرام انجام شوند. از این رو حُجّاج باید پس از وقوف، برای انجام این اعمال به مکّه باز گردند؛ امّا چنان که در چند حدیث آمده۳ و فقهای گذشته و حال نیز نوعاً گفتهاند،۴ چند دسته از حجگزاران از جمله سالمندان ـ که برگشت به مکّه یا انجام طواف و سعی پس از برگشت به دلیل ازدحام جمعیت برای آنان دشوار است ـ میتوانند طواف زیارت و نماز آن و سعی را پیش اندازند و آنها را پس از احرام و پیش از رفتن برای وقوف به جا آورند. اسماعیل بن عبد الخالق از امام صادق علیه السلام شنیده است که فرمود: «مانعی
1.. وسائل الشیعة: ج ۱۱ ص۶۴، دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۳۳۶، مستدرک الوسائل: ج ۸ ص ۲۶.
2.. ر. ک: وسائل الشیعة: ج ۱۱ ص ۶۴.
3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۱ ص ۲۸۰ ـ ۲۸۲.
4.. از میان فقها تنها ابن ادریس است که جواز پیش انداختن را نپذیرفته است (ر.ک: السرائر: ج ۱ ص ۵۷۵).