میان فرض عدم توان و فرض دشوار و حرجی بودن آن، تفاوت گذاشتهاند و وجوب آن را به صورت دوم محدود کردهاند.۱
۲. رخصت و عزیمت: یکی از پرسشهای فقهی در باره برداشته شدن روزه از سالمندان، این است که: این امر «رخصت» است که بتوان در عین دشواری، روزه گرفت و روزه درست و مشروع باشد، یا امری الزامی و به اصطلاح «عزیمت» است که روزه گرفتن آنان در این صورت، نادرست و نامشروع است؟ برخی مانند صاحب جواهر، آن را از باب عزیمت شمردهاند۲ و برخی دیگر مانند آیة اللّٰه سیّد حسن بجنوردی، آیة اللّٰه گلپایگانی و مراجع معاصر، آن را از باب رخصت شمردهاند.۳
۳. استمتاع: در منابع حدیثی و فقهی، برخی امور برای روزهدار، مکروه و مایه کاهش ثواب شمرده شدهاند و از جمله آنها بوسیدن همسر و ملاعبه و بهره بردن بدون آمیزش است که در احادیث زیادی مطرح شده و مورد پرسش اصحاب بوده است و در برخی از آنها دلیل باز داشتن از آن، این دانسته شده که این کار ممکن است به کاری بینجامد که روزه را باطل میکند.۴ با این حال و با توجّه به همین نکته، در برخی احادیث، میان روزهدار جوان و پیر تفاوت گذاشته شده است، چنان که وقتی منصور بن حازم در این باره از امام صادق علیه السلام پرسید، امام علیه السلام پاسخ داد: «برای پیرمردی
1.. ر. ک: کلمة التقوی، آیة اللّٰه شیخ محمّدامین زین الدین: ج ۲ ص ۷۰ ـ ۷۱.
2.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۱۵۰.
3.. آیة اللّٰه سیّد حسن بجنوردی در القواعد الفقهیّة (ج ۱ ص ۲۱۹) و آیة اللّٰه سیّد محمّدرضا گلپایگانی در إرشاد السائل (ص۵۳) و مجمع المسائل (ج ۱ ص ۲۸۴).
4.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۰ ص ۹۷ ـ ۱۰۱.