217
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

معمول نمازگزاران است، بدون تکیه دادن بر چیزی انجام شود؛ امّا در صورت ناچاری مانند ناتوانی یا دشواریِ ناشی از پیری می‏توان تکیه داد. رکوع را در صورتی که بتوان با تکیه بر چیزی به جا آورد، نمی‏توان در حالت نشسته انجام داد و اگر نشسته نیز ممکن نباشد، باید ایستاده با سر و در صورت عدم امکان، با بستن و باز کردن پلک‏های چشم و اشاره انجام داد.۱ در سجده نیز اگر بتوان مقداری خم شد، باید بقیّه را با بالا آوردن سجده‏گاه کامل کرد و اگر اصلاً امکان خم شدن نباشد، باید همانند رکوع، با اشاره سر و در مرحله بعد، با اشاره چشم‏ها آن را انجام داد،۲ چنان که وقتی ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام در باره وظیفه پیرمردی پرسید که به دلیل ضعف پیری نمی‏تواند سراغ دستشویی برود و نمی‏تواند رکوع و سجده به جا آورد، امام علیه السلام فرمود: باید با سر اشاره کند و اگر کسی را دارد که مُهر را برایش بالا آورد، باید سجده کند و اگر برایش ممکن نیست، باید با سر به طرف قبله اشاره‏ای بکند.۳

۵. نماز شب: وقت نماز نافله شب از نیمه شب تا طلوع فجر صادق ـ یعنی فجر دوم و آغاز وقت نماز صبح ـ است و افضل، آن است که در وقت سحر ـ یعنی بنا بر مشهور، در یک‏سوم پایانی شب ـ خوانده شود.۴ با این حال در احادیث زیادی به برخی افراد اجازه داده شده که آن را پیش از نیمه شب و پس از نماز عشا به جا آورند، از جمله شخص مسافر یا جوانی که به

1.. ر. ک: تحریر الوسیله، امام خمینی: ج ۱، ص ۱۷۰.

2.. ر. ک: تحریر الوسیلة، امام خمینی: ج ۱ ص ۱۷۵.

3.. کتاب من لایحضره الفقیه: ج ۱ ص ۳۶۵.

4.. برخی، وقت سحر را یک‏ششم پایانی شب شمرده‏اند.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
216

می‏توان نوافل را در حال حرکت خواند.۱ از این رو گرچه در نماز نافله، قیام واجب نیست و می‏توان در حال اختیار نیز آن را نشسته خواند، امّا افضل آن است که در صورت امکان، همانند نماز واجب ایستاده خوانده شود، تا جایی که در حدیث۲ و نیز سخن فقها۳ آمده که مستحب است هر دو رکعت نشسته، یک رکعت حساب شود. از این رو سالمندانی که نمی‏توانند یا دشوار است ایستاده نماز بخوانند، می‏توانند نافله‏های خود را نشسته بخوانند؛ امّا خوابیده خواندن نافله، تنها در صورت ناچاری، مُجاز است و در حالت اختیار مورد اختلاف است.۴ این است که‏ام ‏سلمه نقل کرده که پیامبر صلی الله علیه و اله بیشتر نمازهای نافله را نشسته می‏خواند۵ و همسر دیگر پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده که ندیده پیامبر صلی الله علیه و اله نماز نافله را نشسته بخواند مگر در یک سال پیش از رحلت ایشان.۶ در احادیث ما نیز آمده است که سدیر صیرفی وقتی به امام باقر علیه السلام گفت: آیا شما نمازهای نافله را نشسته می‏گزاری؟‏ فرمود: تنها از زمانی که وزنم سنگین شده و به این سن رسیده‏ام، آنها را نشسته می‏خوانم.۷

۴. رکوع و سجده: رکوع و سجده در نمازهای واجب باید به صورتی که

1.. ر.ک: کشف الغطاء: ج ۳ ص ۱۳۶ ـ ۱۳۷.

2.. ر. ک: تهذیب الأحکام: ج ۲ ص ۱۶۶.

3.. از جمله: شهید ثانی در روض الجنان (ج ۲ ص ۸۷۶) و شیخ ‏جعفر کاشف الغطا در کشف الغطاء (ج ۳ ص ۱۷۵).

4.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۳ ص ۴۱۱، امام خمینی در حالت اختیار مجاز می‌شمارند و آیات خویی، اراکی و گلپایگانی اشکال می‌کنند.

5.. ر. ک: سنن النسائی: ج ۳ ص ۲۲۲.

6.. ر. ک: صحیح مسلم: ج ۱ ص ۵۰۷ ح۱۱۸.

7.. الکافی: ج ۳ ص ۴۱۰.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1442
صفحه از 362
پرینت  ارسال به