نماز جمعه بر پیران دشوار است. از این رو، تنها در صورتی که سنّ پیری در حدّی باشد که حضور در این نماز نوعاً مایه دشواری و حرج باشد، موجب سقوط وجوب است.۱ البتّه اگر با وجود دشواری، در نماز شرکت کنند، نمازشان صحیح است و از نماز ظهر کفایت میکند۲ و این حکم اجمالاً امری مورد اتّفاق شمرده شده است۳ و حتّی به نظر برخی فقها کسانی مانند زنان و بیماران و سالخوردگان که شرکت در نماز جمعه بر آنان واجب نیست، اگر در محلّ برگزاری آن حاضر شوند، شرکت در آن بر آنان واجب خواهد شد.۴
نماز، چنان که میدانیم، دارای مقدّمات، شرایط و اجزای واجب و مستحبّ بسیاری است و در چگونگی انجام بیشتر آنها میان افراد سالمند و غیر سالمند تفاوتی نیست؛ ولی سالمندان در برخی احکام آن بویژه در نمازهای نافله وضع متفاوتی دارند، چنان که در قرائت و اذکار نماز، میان افراد تفاوتی نیست و پیری نوعاً مانع این بخش از اجزا نیست؛ امّا افعال حرکتی نماز بویژه قیام و رکوع و سجده، ممکن است برای نمازگزار به صورت موقّت یا دائمی از جمله به دلیل پیری دشوار باشند. در این جا به برخی
1.. هدایة العباد، آیة اللّٰه سیّد محمّدرضا گلپایگانی: ج ۱ ص ۲۱۵، هدایة العباد، ، آیة اللّٰه لطف اللّٰه صافی گلپایگانی: ج ۱ ص ۱۸۲.
2.. تحریر الوسیلة، امام خمینی: ج ۱ ص ۲۳۷ برخی تنها پیرمرد و برخی دیگر پیر فرتوت را مشمول این حکم دانستهاند.
3.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۶۸. نیز، ر.ک: نگاه فقهی به حضور زنان در عبادتهای جمعی: ص ۱۶۲.
4.. از جمله: محقّق حلّی در شرائع الإسلام (ج ۱ ص ۸۶) و شیخ محمّدحسن نجفی در جواهر الکلام (ج ۱۱ ص ۲۷۰).