افراد نابینا، لنگ و بیمار را از وظیفه مهمّ جهاد معاف داشته؛۱ ولی همین افراد ناتوان از شرکت در صحنه نبرد را از وظیفه خیرخواهی برای خدا و پیامبرش معاف نداشته است.۲
از این رو، پیران و سالمندان در برخی تکالیف که شرح آنها خواهد آمد، حتّی اگر توان انجام و پایبندی به آنها را داشته باشند، خداوند مهربان با عنایت ویژه خود در باره آنان ـ چنان که برخی فقها نیز خاطرنشان کردهاند ـ ارفاق کرده و تکلیف را از آنان برداشته یا آنها را آسان ساخته است؛ خداوندی که بارها در دعاها با این وصف خوانده میشود: «یا راحم الشیخ الکبیر!».۳
این به خوبی نشان میدهد که پیران و سالخوردگان به اقتضای ضعف جسمانی خود، نیازمند توجّه و مهربانی بیشتر هستند و همان گونه که دلی نازکتر و قلبی رقیقتر دارند، زمینه بیشتری برای جلب عطوفت و مهربانی دارند. از همین رو، فقها در آداب بیرون بردن افراد برای نماز باران، از جمله خاطرنشان کردهاند که پیرمردان و پیرزنان و کودکان، همراه برده شوند و میان مادران و کودکان جدایی افکنده شود تا بر شیون و گریه افزوده گردد و مایه اجابت دعا و نزول رحمت شود.۴ این در حالی است که حدیث خاصّی در
1.. ر.ک: فتح: آیۀ ۱۷.
2.. (اذا نَصَحُوا للهِ و رسولِه مَا عَلَى ٱلْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ؛ هر گاه براى خدا و رسولش خيرخواهى کنند. بر نيکوکاران راه مؤاخذه نيست) (توبه: آیۀ ۹۱).
3.. ر.ک: مهذّب الأحکام، سیّد عبد الأعلی سبزواری: ج ۱۰ ص ۲۴۹.
4.. از جمله: محقّق حلّی در المختصر النافع (ص ۴۱) و امام خمینی در تحریر الوسیلة (ج۱ ص۲۴۶).