201
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

۳۱۵.الکافی ـ به نقل از محمّد بن ابی حمزه ثمالی ـ: امام صادق علیه السلام فرمود: «زنانِ از كار افتاده، گناه ندارد لباس خود را كنار نهند». فرمود: «[یعنى] تنها جلباب را كنار بگذارند».۱

۳۱۶.الکافی ـ به نقل از حریز بن عبد اللّٰه‏ ـ: امام صادق علیه السلام آیه (و پوشش خود را كنار نهند) را خواند و فرمود: «جلباب و خمار است، آن گاه كه زن سالمند باشد».

۳۱۷.امام رضا علیه السلام– در ذکر آنچه در پاسخ سٶال‏های محمّد بن سنان نگاشت ـ: و نگریستن به موی زنان متأهّل و غیر متأهّل حرام شد؛ زیرا این نگاه، مردان را به هیجان می‏آورد و هیجان، آنان را به تباهی و درآمدن به کارهایی ناروا و زشت می‏کشاند. این در باره دیگر جاهای [زیبای زن] شبیه مو جاری است، مگر همان زنانی که خدای متعال فرمود: (و بر زنان از کار افتاده‏ای كه [دیگر] امید زناشویى ندارند، گناهى نیست كه پوشش خود را کنار نهند، بى ‏آن كه زیوری را آشکار كنند) یعنی بدون روپوش [ظاهر شوند] که نگریستن به موی این دسته از زنان اشکالی ندارد.

۳۱۸.السنن الکبری ـ به نقل از ابن عبّاس، در باره این سخن خدای متعال: (و زنان از کار افتاده‏ای که [دیگر] امید زناشویی ندارند) ـ: مقصود، این است که اشکالی ندارد چنین زنی در خانه‏اش با پیراهن و روسری بنشیند و چادر از سر بر گیرد تا هنگامی که آنچه را خدا ناپسند می‏دارد [مانند زیورآلات] نمایان نمی‌کند؛ یعنی همان [دنباله] سخن خدا: (بر آنان گناهی نیست که پوشش خود را کنار نهند، بی آن که زیوری را آشکار کنند).

1.. در مرآة العقول (ج ۲۰ ص ۳۴۵) آمده است: «جلباب به تنهایى ممكن است بر استحباب حمل شود، یا این كه حصر اضافى است نسبت به باطن بدن».


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
200

۳۱۵.الكافي عن محمّد بن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الصادق علیه السلام: القَواعِدُ مِنَ النِّساءِ لَيسَ عَلَيهِنَّ جُناحٌ أن يَضَعنَ ثِيابَهُنَ، قالَ: تَضَعُ الجِلبابَ وَحدَهُ‏.۱

۳۱۶.الكافي عن حريز بن عبد اللّه عن الإمام الصادق علیه السلام: أنَّهُ قَرَأَ: (أَن يَضَعنَ ثِيابَهُنَ)‏ قالَ: الجِلبابَ وَ الخِمارَ إذا كانَتِ المَرأَةُ مُسِنَّةً.۲

۳۱۷.الإمام الرضا علیه السلام ـ مِمّا کَتَبَ في جوابِ مَسائِلِ مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ ـ: و حُرِّمَ النَّظَرُ إلىٰ شُعورِ النِّساءِ المَحجوباتِ بِالأَزواجِ و إلىٰ غَيرِهِنَّ مِنَ النِّساءِ؛ لِما فيهِ مِن تَهييجِ‏ الرِّجالِ،‏ و ما يَدعُو التَّهييجُ إلَيهِ مِنَ الفَسادِ وَ الدُّخولِ فيما لا يَحِلُّ و لا يَجمُلُ،‏ و كَذٰلِكَ ما أشبَهَ الشُّعورَ إلَّا الَّذي قَال اللّهُ تَعالىٰ: (وَ القَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرجُونَ نِكاحاً فَلَيسَ عَلَيهِنَّ جُناحٌ أَن يَضَعنَ ثِيابَهُنَّ غَيرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ)، أي غَيرَ الجِلبَابِ، فَلا بَأسَ بِالنَّظَرِ إلىٰ شُعورِ مِثلِهِنَّ.۳

۳۱۸.السنن الکبری عن ابن عبّاس ـ‏ في قوله تعالی: (وَ القَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاتي لا یرجون نکاحاً) قالَ ـ: هِيَ المَرأَةُ لا جُناحَ عَلَيها أن تَجلِسَ في بَيتِها بدِرعٍ و خِمارٍ، و تَضَعُ عَنها الجِلبابَ ما لَم تَتَبَرَّج لِما يَكرههُ اللّهُ، و هُوَ قَولُهُ: (فَلَيسَ عَلَيهِنَّ جُناحٌ أَن يَضَعنَ ثِيابَهُنَّ غَيرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ).۴

1.. الكافي: ج‏۵ ص ۵۲۲ح۲.

2.. الكافي: ج‏۵ ص۵۲۲ح۴.

3.. عيون أخبار الرضا علیه السلام: ج‏۲ ص ۹۷ ح ۱.

4.. السنن الکبری: ج ۷ ص ۱۵۰ ح ۱۳۵۳۱

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1422
صفحه از 362
پرینت  ارسال به