193
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

۲۹۹.امام باقر علیه السلام: پیرمرد كهن‏سال و كسى كه عطش دارد، اشكالى برایشان نیست كه در ماه رمضان روزه نگیرند و هر كدام به ازاى هر روز روزه، یک مُد خوراک [به نیازمندان] بدهند و قضا هم ندارند و اگر توان پرداخت نداشته باشند، هیچ چیزى بر آنها نیست.

۳۰۰.تفسیر العیّاشی ـ به نقل از رفاعه، در باره این سخن خدای عزّ و جل: (و بر كسانى كه روزه گرفتن طاقت‏فرسا باشد، دادن طعام به یک فقیر [به اندازه یک مُد به ازای هر روز] كفّاره است) ـ: امام صادق علیه السلام فرمود: «مقصود، زنی است که برای فرزندش بیمناک است و پیر سال‏خورده».

۳۰۱.امام صادق علیه السلام ـ در باره این سخن خداوند عزّ و جل: (و بر كسانى كه روزه گرفتن، طاقت‏فرسا باشد، دادن طعام به یک فقیر، کفّاره است) ـ: كسانى هستند كه از روزه گرفتن ناتوان هستند و به دوران پیرى رسیده‏اند و یا عطش دارند و امثال این دو، به ازاى هر روزشان، یک مُد خوراک [به نیازمند] بدهند.

۳۰۲.الکافی ـ به نقل از منصور بن حازم ـ: به امام صادق علیه السلام گفتم: در باره روزه‏دارى كه كنیز یا زنش را مى‏بوسد، چه مى‏گویى ؟ فرمود: «پیرمردى مانند من و تو، اشكال ندارد؛ ولى جوانِ با شهوت جنسى، نه؛ چون او در امان [از خطر جنابت] نیست و بوسه، یكى از دو شهوت است».

۱۰/۳

حجّ سالمند

۳۰۳.امام علی علیه السلام: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در عرفه وقوف کرد... . دختری از قبیله خثعم از ایشان مسئله شرعی پرسید و گفت:‏ای پیامبر خدا! پدرم پیرمردی سال‏خورده است و ناتوان گشته و حجّ واجب بر عهده‏اش آمده است. آیا از سوی او حج بگزارم، برایش کفایت می‏کند؟ فرمود: «از طرف پدرت حج بگزار».


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
192

۲۹۹.الإمام الباقر علیه السلام: الشَّيخُ الكَبيرُ وَ الَّذي بِهِ العُطاشُ لا حَرَجَ عَلَيهِما أن يُفطِرا في شَهرِ رَمَضانَ، و يَتَصَدَّقُ كُلُّ واحِدٍ مِنهُما في كُلِّ يَومٍ بِمُدٍّ مِن طَعامٍ و لا قَضاءَ عَلَيهِما، فَإِن لَم يَقدِرا فَلا شَي‏ءَ عَلَيهِما.۱

۳۰۰.تفسير العيّاشي عَن رِفاعَةَ عَن الإمام الصادق علیه السلام ـ فِي قَولِهِ عزّ و جل: (وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِديَةٌ طَعامُ مِسكِينٍ) ـ: المَرأَةُ تَخافُ عَلىٰ وَلَدِها، وَ الشَّيخُ الكَبيرُ.۲

۳۰۱.الإمام الصادق علیه السلام ـ في قَولِ اللّهِ عزّ و جل: (وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِديَةٌ طَعامُ مِسكِينٍ) ـ: الَّذينَ كانوا يُطيقونَ الصَّومَ فَأَصابَهُم كِبَرٌ أو عُطاشٌ أو شِبهُ ذٰلِكَ، فَعَلَيهِم لِكُلِّ يَومٍ مُدٌّ.۳

۳۰۲.الکافي عن منصور بن حازم: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ علیه السلام: ما تَقولُ فِي الصّائِمِ يُقَبِّلُ الجارِيَةَ وَ المَرأَةَ؟ فَقالَ: أَمَّا الشَّيخُ الكَبيرُ مِثلي و مِثلُكَ فَلا بَأسَ، و أَمَّا الشّابُّ الشَّبِقُ فَلا؛ لِأَنَّهُ لَا يُؤمَنُ، وَ القُبلَةُ إحدَى الشَّهوَتَينِ۴.

۱۰ / ۳

حَجُّ المُعَمَّرِ

۳۰۳.الإمام عليّ علیه السلام: وَقَفَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و اله بِعَرَفَةَ... وَاستَفتَتهُ جارِيَةٌ مِن خَثعَمَ، فَقالَت: یا رَسولَ اللّهِ، إنَّ أبي شَيخٌ كَبيرٌ قَد أَفنَدَ۵، وقَد أدرَكَتهُ فَريضَةُ الحَجِّ، أَفَيُجزِئُ أن أحُجَّ عَنهُ؟ قالَ: حُجّي عَن أبيكِ.۶

1.. الكافي: ج‏۴ ص ۱۱۶ ح۴.

2.. تفسير العيّاشي: ج‏۱ ص ۱۸۴ ح ۲۸۶.

3.. الكافي: ج‏۴ ص ۱۱۶ح ۵.

4.. الكافي: ج۴ ص۱۰۴ ح ۳.

5.. الفند ـ بالتحریك ـ: نقصان عقل یصدر من هرم، یقال: أفند الرجل: خرف وتغیّر عقله (مجمع البحرین: ج ۳ ص ۱۴۱۶ ـ ۱۴۱۷«فند»).

6.. مسند أبي یعلی: ج ۱ص ۱۸۷ ح ۳۰۷.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1073
صفحه از 362
پرینت  ارسال به