131
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

۷ / ۲

حقوق پدر و مادر در سالمندی

۲۰۲.تفسیر الثعلبی: مردی به پیامبر خدا صلی الله علیه و اله گفت: پدر و مادرم چنان سالمند شده‏اند که هر کاری که آنان برایم در کودکی می‏کردند، من برایشان می‏کنم. آیا حقّشان را ادا کرده‏ام؟ فرمود: «نه. آنان برایت این کارها را می‏کردند و دوست داشتند که بمانی و[لی] تو برایشان انجام می‏دهی و می‏خواهی که بمیرند».

۲۰۳.مستدرک الوسائل: مردی به پیامبر خدا صلی الله علیه و اله گفت: مادرم سالمند شده است و اکنون نزد من به سر می‏برد. او را بر پشت خویش می‏کشم و از دست‏رنجم به او غذا می‏خورانم و با دست خود، چیزهای آزار دهنده [مانند حشرات] را از او دور می‏کنم و با این همه، از سر شرم از او و گرامیداشت او، از وی روی می‏چرخانم. آیا کارهایش را جبران کرده‏ام؟
فرمود: «نه؛ زیرا درونش ظرف وجود تو و پستان‏هایش مشک آب تو و پاهایش کفش تو و دستانش حفاظ تو و دامانش در بر گیرنده تو بودند و او این کارها را برایت می‏کرد و در همان حال، زنده ماندنت را آرزو داشت و تو این کارها را برایش می‏کنی و مرگش را دوست می‏داری».

۷ / ۳

اُنس با پدر و مادر سال‏خورده

۲۰۴.الكافى ـ به نقل از جابر جعفی، از امام صادق علیه السلام ـ: مردى نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آمد و گفت: اى پیامبر خدا! من خواهان و شیفته جهاد هستم.
پیامبر صلی الله علیه و اله به او فرود: «پس در راه خدا جهاد كن؛ زیرا اگر كشته شوى، نزد خدا زنده‏اى و روزى مى‏خورى و اگر [در جنگ كشته نشدى و به مرگ طبیعى] مُردى، مزدت با خداست و اگر [از میدان جهاد] بازگشتى، از گناهان پاک شده‏اى، مانند روزى كه متولّد شده‏اى».
گفت: اى پیامبر خدا! امّا پدر و مادر پیرى دارم كه مى‏گویند به من اُنس گرفته‏اند و میل ندارند كه من به جهاد بروم.
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «پس با پدر و مادرت بمان؛ زیرا سوگند به آن كه جانم در دست اوست، یک شبانه‏روز مأنوس بودن آن دو با تو، از یک سال جهاد كردن بهتر است».


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
130

۷ / ۲

حُقوقُ الوالِدَینِ عِندَ الکِبَرِ

۲۰۲.تفسیر الثعلبي: قالَ رَجُلٌ لِرَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله: إنَّ أبَوَيَّ بَلَغا مِن الكِبَرِ أنّي اُوليهِما ما وَلِيا مِنّي فِي الصِّغَرِ، فَهَل قَضَيتُهُما؟ قالَ صلی الله علیه و اله: لا؛ فَإِنَّهُما كانا يَفعَلانِ لَكَ وهُما يُحِبّانِ بَقاءَكَ، وأنتَ تَفعَلُ وأنتَ تُريدُ مَوتَهُما.۱

۲۰۳.مستدرك الوسائل: قالَ رَجُلٌ لِرَسولِ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله: إنّ‏ والِدَتي‏ بَلَغَهَا الكِبَرُ و هِيَ عِندِي الآنَ، أحمِلُها عَلىٰ ظَهري، و اُطعِمُها مِن كَسبي، و اُميطُ عَنهَا الأَذَىٰ بِيَدي، و أصرِفُ عَنها مَعَ ذٰلِكَ وَجهِيَ استِحياءً مِنها و إعظاماً لَها، فَهَل كافَأتُها؟
قالَ: لا؛ لِأَنَّ بَطنَها كانَ لَكَ وِعاءً، و ثَديَها كانَ لَكَ سِقاءً، و قَدَمَها لَكَ حِذاءً، و يَدَها لَكَ وِقاءً، و حِجرَها لَكَ حِواءً۲، و كانَت تَصنَعُ ذٰلِكَ لَكَ و هِيَ تَمَنّىٰ حَياتَكَ، و أنتَ تَصنَعُ هٰذا بِها و تُحِبُّ مَماتَها.۳

۷ / ۳

اُنسُ الوالِدَینِ الکَبیرَینِ بالوَلَدِ

۲۰۴.الکافي عن جابر الجعفي عن الإمام الصادق علیه السلام: أتىٰ رَجُلٌ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله فَقالَ: يا رَسولَ اللّٰهِ، إنّي راغِبٌ فِي الجِهادِ نَشيطٌ.
قالَ: فَقالَ لَهُ النَّبِيُّ صلی الله علیه و اله: فَجاهِد في سَبيلِ اللّٰهِ؛ فَإِنَّكَ إن تُقتَل تَكُن حَيّاً عِندَ اللّٰهِ تُرزَق، و إن تَمُت فَقَد وَقَعَ أجرُكَ عَلَى اللّٰهِ، و إن رَجَعتَ رَجَعتَ مِنَ الذُّنوبِ كَما وُلِدتَ.
قالَ: يا رَسولَ اللّٰهِ، إنَّ لي والِدَينِ كَبيرَينِ يَزعُمانِ أنَّهُما يَأنَسانِ بي و يَكرَهانِ خُروجي؟
فَقالَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله: فَقِرَّ مَعَ والِدَيكَ، فَوَ الَّذي نَفسي بِيَدِهِ! لَاُنسُهُما بِكَ يَوماً وَ لَيلَةً خَيرٌ مِن جِهادِ سَنَةٍ.۴

1.. تفسیر الثعلبي: ج ۶ ص ۹۳.

2.. الحِواﺀ: المکان الذي یحوي الشيﺀ (المعجم الوسیط:‌ ج ۱ ص ۲۱۰ «حوي»).

3.. مستدرك الوسائل: ج۱۵ ص۱۸۰ ح۱۷۹۳۲ نقلاً عن کتاب الأخلاق لأبي القاسم الکوفي.

4.. الکافي: ج۲ ص۱۶۰ ح۱۰.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1264
صفحه از 362
پرینت  ارسال به