حدیثى از امام على علیه السلام آمده است:
۰.رَأىُ الشَّیخِ أحَبُّ إلَىَّ مِن جَلَدِ الغُلامِ.۱
در نزد من، نظر پیر، از تیزى جوان، محبوبتر است.
و در حدیثی دیگر مىفرماید:
۰.رَأىُ الشَّیخِ أحَبُّ إلَىَّ مِن حیلَةِ الشَّابِ.۲
در نزد من، نظر پیر، از چارهجویى جوان، پسندیدهتر است.
امّا چنان که اشاره شد، نیروى عقل در همه سالمندان، جوان نمىشود؛ بلکه این امر به سالمندانى اختصاص دارد که عوامل تقویت عقل را در جوانى فراهم کردهاند. سالمندانى که عمرى را در جهالت و بطالت گذراندهاند، سالمندى، نه تنها قدرت اندیشه آنان را تقویت نمىکند، بلکه همان طور که در حکمت علوى ملاحظه شد، بماند، چون پیر شود، بیخردى در او جوان مىگردد.
۱. معناى «عقل»
واژه «عقل» در احادیث اهل بیت علیهم السلام گاه در ادراککنندهها و گاه در ادارک شوندهها به کار رفته است:
عقل، در کاربرد اوّل، سه معنا دارد: ۱. نیرویى که معیار تکلیف الهى است (در برابر جنون)، ۲. نیرویى که مبدأ تعقّل و اندیشه مىشود، ۳. نیرویى که انسان را به انتخاب ارزشهاى اخلاقى دعوت مىکند وعقل عملی نامیده میشود.