251
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

۳۳۰.امام کاظم علیه السلام: فراوانى دغدغه، موجب پیرى است.

۱۲ / ۲‏

مشکلات زندگی

۳۳۱.امام على علیه السلام ـ در بیان حکمت بعثت پیامبران علیهم السلام ـ: پس خداوند، فرستادگان خود را در میان آنان بر انگیخت و پیامبرانش را پیاپى به سوى ایشان فرستاد تا از آنان بخواهند پیمان الهى را که در فطرت ایشان بود، ادا کنند و نعمت‏های از یاد رفته‏شان را به ایشان یاد آورند و با رساندن پیام الهی، با ایشان احتجاج کنند و خِردهای نهفته آنان را بر انگیزند و نشانه‏هاى قدرت [خداوند] را نشانشان دهند؛ نشانه‏هایی از بامی برافراشته بر بالای سرشان تا بسترِ گسترده زیر پایشان، و [مایه‏هاى] زندگى و حیاتشان، و اَجَل‏هایى که نابودشان مى‏کند و بیمارى‏هایى که پیر [و فرسوده]شان مى‏سازد و پیشامدهایی که پی در پی بر ایشان وارد می‏شود.

۱۲ / ۳‏

مشکلات خانوادگی

۳۳۲.پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ـ پس از نماز صبح می‏گفت ـ: بار خدایا! به تو پناه مى‏برم از دغدغه و اندوه و ناتوانى و كاهلى و بُخل و بُزدلى و سنگینىِ كمرشكنِ بارِ قرض و چیرگىِ مردان [ستمکار‏] و بی همسر ماندن زنان و غفلت و خواری و سنگ‏دلی و عیالواری و بینوایی، و به تو پناه می‏برم از جانی که سیر نگردد و دلی که فروتنی نیابد و چشمی که اشک نریزد و دعایی که شنیده نشود و نمازی که سودی ندهد و به تو پناه مى‏برم از زنى كه پیش از فرا رسیدن زمان پیرى‏ام، مرا پیر سازد و به تو پناه مى‏برم از فرزندى كه بر ضدّ من باشد و به تو پناه مى‏برم از مالى كه مایه عذاب من شود، و به تو پناه مى‏برم از [دوست] دغلكاری که اگر خوبى ببیند، آن را مى‏پوشاند و اگر بدى ببیند، افشا مى‏كند. خدایا! دست احسان و منّت فاجری را بر من منه.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
250

۳۳۰.الإمام الكاظم علیه السلام: كَثرَةُ الهَمِّ يورِثُ الهَرَمَ.۱

۱۲ / ۲‌

مَشاکِلُ الحَیاةِ

۳۳۱.الإمام عليّ علیه السلامـ في حِکمَةِ بَعثِ الأنبِیاءِ ـ:... فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ، وواتَرَ إلَيهِم أنبِياءَهُ، لِيَستَأدوهُم ميثاقَ فِطرَتِهِ، و يُذَكِّرُوهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ، و يَحتَجُّوا عَلَيهِم بِالتَّبليغِ، و يُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ‏، ويُروهُم آياتِ المَقدِرَةِ، مِن سَقفٍ فَوقَهُم مَرفوعٍ، ومِهادٍ۲ تَحتَهُم مَوضوعٍ، ومَعايِشَ تُحييهِم، وآجالٍ تُفنيهِم، وأَوصابٍ۳ تُهرِمُهُم، وأَحداثٍ تَتابَعُ عَلَيهِم.۴

۱۲ / ۳‌

المَشاکِلُ الاُسَریّةُ

۳۳۲.رَسُول اللّٰه صلی الله علیه و اله ـ كانَ يَقولُ بَعدَ صَلاةِ الفَجرِ ـ: اللّٰهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الهَمِّ وَالحَزَنِ، وَ العَجزِ وَ الكَسَلِ، وَ البُخلِ وَ الجُبنِ، و ضَلَعِ الدَّينِ۵، و غَلَبَةِ الرِّجالِ، و بَوارِ الأَيِّمِ۶، وَ الغَفلَةِ وَ الذِّلَّةِ، وَ القَسوَةِ وَ العَيلَةِ وَ المَسكَنَةِ، و أعوذُ بِكَ مِن نَفسٍ لا تَشبَعُ، و مِن قَلبٍ لا يَخشَعُ، و مِن عَينٍ لا تَدمَعُ، و مِن دُعاءٍ لا يُسمَعُ، و مِن صَلاةٍ لَا تَنفَعُ، و أعُوذُ بِكَ‏ مِنِ امرَأَةٍ تُشَيِّبُني‏ قَبلَ‏ أوانِ مَشيبي،‏ و أعوذُ بِكَ مِن وَلَدٍ يَكونُ عَلَيَّ،۷ و أعوذُ بِكَ مِن مالٍ يَكونُ عَلَيَّ عَذاباً، و أعوذُ بِكَ مِن صاحِبِ خَديعَةٍ، إن رَأىٰ حَسَنَةً دَفَنَها، و إن رَأىٰ سَيِّئَةً أفشَاها، اللّٰهُمَّ لا تَجعَل لِفاجِرٍ عِندي يَداً و لا مِنَّةً.۸

1.. تحف العقول: ص۴۰۳.

2.. المهاد: الفراش (لسان العرب: ج ۳ ص ۴۱۰ «مهد»).

3.. لوَصَب: الوَجَع (المصباح المنیر: ص ۶۶۱ «وصب»).

4.. نهج البلاغة: الخطبة۱.

5.. ضَلَع الدّین: أي ثقله. والضلع:‌الاعوجاع، أي یثقله حتی یمیل صاحبه عن الاستواﺀ والاعتدال (النهایة: ج ۳ ص ۹۶ «ضلع»).

6.. الأَیِّم: العَزَب رجلاً کان أو امرأة، وسواﺀ تزوّج من قبل أو لم یتزوّج، فیقال: رجل أیّم وامرأة أیّم. و بوار الأیّم: أن تبقی في بیتها لا تخطب (المصباح المنیر: ص ۳۳ «أیم»، القاموس المحیط:‌ ج ۱ ص ۳۷۸ «بور»).

7.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۳ ص۵۵۸ ح۴۹۱۷ «ربا».

8.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۳۳۵ ح۹۸۱؛ المعجم الأوسط: ج۶ ص۱۹۹ ح۶۱۸۰.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1471
صفحه از 362
پرینت  ارسال به