شده۱ و حتّی در احادیثی آمده است که امام صادق علیه السلام در پاسخ این پرسش که: «چرا هنگام طواف، دست بر حجر الأسود نگرفته است با این که سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله به شمار میرود؟»، میفرماید: «زیرا مردم برای پیامبر صلی الله علیه و اله حرمتی قائل بودند که برای من قائل نیستند و وقتی پیامبر صلی الله علیه و اله به حجر الأسود میرسید، برای او راه باز میکردند و کنار میرفتند تا استلام کند و من ازدحام را خوش ندارم».۲
به صورت خاص نیز افزون بر احادیثی که تأکید استحباب استلام را از بانوان برداشتهاند،۳ در سالمندان، امام صادق علیه السلام در پاسخ محمّد حلبی که در باره حکم استلام حجر الأسود هنگام شلوغی پرسید، فرموده است: «پیرمرد سالخورده و شخص ناتوان و شخص بیمار، رخصت ترک دارند و دوست ندارم دست رساندن به حجر را ترک کنی، مگر این که چارهای نیابی».۴
بخش چهارم: احکام جهاد
چنان که میدانیم، جهاد با دشمن در یک تقسیم کلّی، به دو قسم جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی تقسیم میگردد.۵ در جهاد دفاعی که دشمن به سرزمین اسلامی و مسلمانان هجوم آورده یا قصد هجوم دارد و آغاز جنگ در اختیار و
1.. ر.ک: وسائل الشیعة: ص ۳۲۴ ـ ۳۲۸.
2.. ر. ک: وسائل الشیعة: ص۳۲۵ و ۳۲۷.
3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ص ۳۲۹ و ۳۳۰.
4.. الکافی: ج ۴ ص ۴۰۵.
5.. در بارۀ جهاد در منابع فقهی، چندین تقسیمبندی وجود دارد و حتّی برخی مانند کاشف الغطا آن را به پنج قسم تقسیم کردهاند (ر.ک: کشف الغطاء: ج ۴ ص ۲۸۷ ـ ۲۹۰).