225
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

کوتاهی اوّلیه و نرفتن به حج، به رغم تحقّق هر سه استطاعت و زوال توان جسمی نیز وجوب ادای حج توسّط خود شخص از میان می‏رود؛ امّا تقریباً اتّفاق نظر وجود دارد که باید کسی دیگر را به نیابت از خود به حج بفرستد.۱ البتّه از آن جا که برخی از اعمال حج مانند رمی و طواف نیابت‏بردارند، اگر کسی توان انجام اصل حج را دارد و در انجام این اعمال ناتوان است ـ چنان که برخی تصریح کرده‏اند  ،۲ باید خود به حج برود و در این اعمال، نایب بگیرد.

از این رو اگر کسی هنگام سالمندی، توان مالی و طریقی پیدا کند امّا توان جسمی لازم را به دلیل سال‏خوردگی نداشته باشد، حج بر او هر چند از طریق نایب گرفتن، واجب نیست. البتّه همان گونه که اشاره شد و در احادیث چندی آمده،۳ اگر شخص به رغم توانایی مالی و جسمی و طریقی از ادای حج در وقت خود ـ یعنی نخستین سال ـ کوتاهی کند و به دوره سال‏خوردگی و ناتوانی جسمی ناشی از آن برسد، باید در زمان حیات خود، کسی دیگر را با هزینه و از سوی خود روانه حج کند. از جمله احادیث، این حدیث است که: زنی از طایفه خثعم نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آمد و گفت: پدرم حجّ واجب بر عهده‏اش آمده و چون سالمند است، نمی‏تواند بر مرکب سوار شود. آیا می‏توانم از طرف پدرم حج بگزارم و برای او سودی دارد؟ پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «آری» و آن را مانند ادای دین مالی برای پدرش دانست که ذمّه او را

1.. ر. ک: العروة الوثقی: ج ۴ ص ۴۳۴ ـ ۴۳۵.

2.. ر. ک: صراط النجاة، آیة اللّٰه جواد تبریزی: ج ۱ ص ۵۰۵ ـ ۵۰۶.

3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۱ ص ۶۳ ـ ۶۶.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
224

مانعی بر سر راه او نباشد، انجام حج بر خود او واجب نیست؛ امّا در این که آیا باید دیگری را از طرف خود به حج بفرستد یا نه (با فرض این که پیش‌تر در انجام آن کوتاهی نکرده باشد)، از گذشته میان فقها اختلاف نظر وجود داشته است. پاره‏ای مانند ابن ‏جنید اسکافی، شیخ طوسی، ابو الصلاح حلبی و قاضی ابن ‏برّاج۱ و نیز برخی متأخّران و معاصران مانند آیة‏ اللّٰه طباطبایی یزدی، آیة ‏اللّٰه تبریزی۲ و آیة ‏اللّٰه سیستانی،۳‏ به دلیل ظاهر برخی احادیث، نایب گرفتن را واجب دانسته‏اند و برخی دیگر مانند ابن ‏ادریس، شیخ مفید و علّامه حلّی در یکی از دو نظر خود و از متأخّران و معاصران، حضرات آیات آقا ضیاء‏ الدین عراقی، بروجردی، امام ‏خمینی، فاضل، خامنه‌ای و مکارم واجب ندانسته‌اند۴ و برخی مانند آیة ‏اللّٰه سیّد احمد خوانساری۵ و آیة ‏اللّٰه گلپایگانی۶ و آیة ‎‏اللّٰه وحید خراسانی۷ احتیاط مستحب را در گرفتن نایب شمرده‏اند و برخی نیز راه جمع میان احادیث را در حمل بر استحباب دیده‏اند، مانند صاحب جواهر که در عین حال، احتیاط را شایسته ترک ندانسته است،۸ چنان که در فرض

1.. ر.ک: مختلف الشیعة، علّامه حلّی: ج ۴ ص ۱۱.

2.. ر. ک: مناسک الحجّ، آیة اللّٰه جواد تبریزی: ص۱۳و ۳۴.

3.. ر. ک: مناسک الحجّ، آیة اللّٰه سیّد علی سیستانی: ص ۱۲ و ۳۴.

4.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۴ ص ۴۳۴ ـ ۴۳۵، تحریر الوسیلة، امام ‏خمینی: ج ۱ ص ۳۸۲.

5.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۴ ص۴۳۴ ـ ۴۳۵.

6.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۴ ص ۴۳۴ ـ ۴۳۵.

7.. ر. ک: مناسک الحج، آیة اللّٰه حسین وحید خراسانی: ص ۲۹ ـ ۳۰.

8.. برای آگاهی از تفصیل بحث، ر.ک: جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۲۸۱ ـ ۲۸۵.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1564
صفحه از 362
پرینت  ارسال به