223
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

سال‏خورده مانند من و تو اشکالی ندارد؛ امّا برای جوان هوسران، نه؛ زیرا ایمن نیست و بوسیدن، خود یکی از دو شهوت است...».۱ همین تفاوت‏گذاری در حدیثی از امام‏ باقر علیه السلام نیز آمده است، با این تصریح که جوان، ایمن از این نیست که ناخواسته دچار خروج منی گردد.۲

بخش سوم: احکام حج

حج در شریعت اسلامی گرچه فریضه‏ای بزرگ و پر‏اهمّیت است، امّا با توجّه به ماهیت آن که مستلزم حضور در میقات و مکّه و مشاعر عرفه و مشعر الحرام و مِناست و به تعبیر صاحب جواهر عبادتی است که عبادت بدنی و مالی و قولی است،۳ خداوند وجوب آن را به استطاعت و توان شرعی یا عرفی منوط کرده و فرموده است: (لِلَّهِ عَلَى ٱلنَّاسِ حِجُّ ٱلْبَيْتِ مَنِ ٱسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً؛ و برای خدا حجّ خانه [ی کعبه] بر عهده مردم است، [البتّه] کسی که بتواند به سوی آن راه یابد)۴. این است که فقهای ما به استناد این آیه و احادیث متعدّد، وجوب آن را بر مکلّفان زن و مرد و پیر و جوان، افزون بر توان مالی و باز بودن راه ـ که به آن استطاعت «طریقی» گفته می‏شود ـ به توان جسمی و بدنی نیز منوط کرده‏اند. از این رو، تردیدی نیست کسی که توان جسمی لازم برای سفر حج و انجام مناسک آن را ندارد یا برای او بیش از اندازه معمول دشوار و مایه حرج است، حتّی اگر توان مالی پیدا کند و

1.. الکافی: ج ۴ ص ۱۰۴، مستدرک الوسائل: ج ۷ ص ۳۴۱.

2.. ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۲ ص ۱۱۳.

3.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۲۱۴.

4.. آل عمران: آیۀ ۹۷.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
222

میان فرض عدم توان و فرض دشوار و حرجی بودن آن، تفاوت گذاشته‏اند و وجوب آن را به صورت دوم محدود کرده‏اند.۱

۲. رخصت و عزیمت: یکی از پرسش‏های فقهی در باره برداشته ‏شدن روزه از سالمندان، این است که: این امر «رخصت» است که بتوان در عین دشواری، روزه گرفت و روزه درست و مشروع باشد، یا امری الزامی و به اصطلاح «عزیمت» است که روزه گرفتن آنان در این صورت، نادرست و نامشروع است؟ برخی مانند صاحب جواهر، آن را از باب عزیمت شمرده‏اند۲ و برخی دیگر مانند آیة اللّٰه سیّد حسن بجنوردی، آیة ‏اللّٰه گلپایگانی و مراجع معاصر، آن را از باب رخصت شمرده‏اند.۳

۳. استمتاع: در منابع حدیثی و فقهی، برخی امور برای روزه‏دار، مکروه و مایه کاهش ثواب شمرده شده‏اند و از جمله آنها بوسیدن همسر و ملاعبه و بهره بردن بدون آمیزش است که در احادیث زیادی مطرح شده و مورد پرسش اصحاب بوده است و در برخی از آنها دلیل باز داشتن از آن، این دانسته شده که این کار ممکن است به کاری بینجامد که روزه را باطل می‏کند.۴ با این حال و با توجّه به همین نکته، در برخی احادیث، میان روزه‏دار جوان و پیر تفاوت گذاشته شده است، چنان که وقتی منصور بن حازم در این باره از امام صادق علیه السلام پرسید، امام علیه السلام پاسخ داد: «برای پیرمردی

1.. ر. ک: کلمة التقوی، آیة ‏اللّٰه شیخ محمّدامین زین ‏الدین: ج ۲ ص ۷۰ ـ ۷۱.

2.. ر. ک:‌ جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۱۵۰.

3.. آیة اللّٰه سیّد حسن بجنوردی در القواعد الفقهیّة (ج ۱ ص ۲۱۹) و آیة اللّٰه سیّد محمّدرضا گلپایگانی در إرشاد السائل (ص۵۳) و مجمع المسائل (ج ۱ ص ۲۸۴).

4.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۰ ص ۹۷ ـ ۱۰۱.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1440
صفحه از 362
پرینت  ارسال به