221
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

به جای هر روز، نیم صاع غذا بده و اگر یک یا دو روز یا هر چه توانستی، روزه بگیر» و فردی گرفتار بیماری تشنگی آمد و گفت:‏ای پیامبر خدا! [روزه] این ماه واجب است و من ساعتی نمی‏توانم از نوشیدن آب خودداری کنم، جز این که می‏ترسم هلاک گردم. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «برو بخور و هنگامی که توانستی، روزه بگیر».۱ در برخی احادیث تصریح شده است که در صورت عدم توان بر پرداخت کفّاره، چیزی بر شخص عذردار نیست.۲ در این جا به چند مسئله فرعی اشاره می‏گردد:

۱. قضا و کفّاره: وجوب قضا در افراد سالمندی که به عذر ناتوانی یا دشواری، روزه نگرفته‏اند و پس از آن عذرشان رفع می‏گردد، مورد اختلاف فقهاست. برخی مانند آیة‏ اللّٰه سیّد محمّدکاظم طباطبایی و آیة ‏اللّٰه بروجردی قضای روزه را واجب می‏دانند و برخی مانند آیة اللّٰه گلپایگانی احتیاط را در قضا کردن دیده‏اند و برخی مانند امام ‏خمینی، آیة اللّٰه خویی،۳ آیة اللّٰه سیّد محمّدباقر صدر۴ و آیة ‏اللّٰه سیستانی۵ واجب نمی‏دانند، چنان که آیة ‏اللّٰه بهجت وجوب قضا را محدود به جایی کرده که شخص تا ماه رمضان سال بعد، توان روزه گرفتن را پیدا کند و وجوب کفّاره را مربوط به همین صورت دانسته که تا سال بعد توان روزه گرفتن پیدا نکند.۶ برخی نیز در وجوب کفّاره

1.. مستدرک الوسائل: ج ۷ ص ۳۸۵.

2.. ر. ک: الکافی: ج ۴ ص ۱۱۶.

3.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۳ ص ۶۲۶.

4.. ر. ک: الفتاوی الواضحة، آیة ‏اللّٰه سیّد محمّدباقر صدر: ص۵۱۷ ـ ۵۱۸.

5.. ر. ک: المسائل المنتخبة، آیة اللّٰه سیّد علی سیستانی: ص ۱۹۷.

6.. ر. ک: توضیح المسائل، آیة ‏اللّٰه محمّدتقی بهجت: ص ۳۰۵.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
220

اندازه یک وعده غذا ـ که یک مُد (حدود ۷۵۰ گرم)۱ است ـ به افراد تنگ‏دست بدهند، بویژه اگر ناتوان از روزه‏داری نباشند و روزه گرفتن برای آنان دشوار باشد. گفتنی است در فرض ناتوانی، میان فقهای ما اختلاف است که کفّاره واجب است یا نه.۲ برخی فقها مانند آیة اللّٰه بروجردی، آیة اللّٰه سیّد محسن حکیم، امام ‏خمینی و آیة ‏اللّٰه خویی، بر خلاف کسانی مانند آیة ‏اللّٰه طباطبایی یزدی، گلپایگانی و اراکی در فرض ناتوانی، کفّاره را واجب نمی‏دانند.۳ برخی نیز در اصل موضوع، تصریح کرده‏اند همین که روزه بر شخص سالمند دشوار باشد و مایه ضعف او گردد، گرچه در حدّ حرج نباشد، می‏تواند روزه نگیرد،۴ در حالی که برخی دیگر، عدم وجوب را در فرض حرج و مشقّت دیده‏اند.۵

در گزارشی از امیر مٶمنان، امام علی علیه السلام، آمده است که: پس از نزول وجوب روزه ماه رمضان و نزول آیه یاد شده، پیرمردی سال‏خورده که به دو نفر تکیه داده بود، نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آمد و گفت:‏ای پیامبر خدا! [روزه] این ماه واجب است و من توان روزه گرفتن ندارم. پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: «برو بخور و

1.. برخی، آن را حدود ۹۰۰ گرم دانسته‏اند، از جمله: آیة اللّٰه سیّدمحمّدسعید حکیم در حواریات فقهیّة (ص۱۶۷).

2.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۱۴۷ ـ ۱۴۸.

3.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۳ ص ۶۲۵ ـ ۶۲۶.

4.. ر. ک: منهاج الصالحین، آیة اللّٰه محمّداسحاق فیّاض: ج ۱ ص ۴۱۶.

5.. آیة ‏اللّٰه سیّد علی سیستانی در الفتاوی المیسّرة (ص ۲۰۷)، آیة ‏اللّٰه حسین وحید خراسانی در منهاج الصالحین (ج ۲ ص ۳۰۸) و آیة ‏اللّٰه شیخ ‏محمّدامین زین‏الدین در کلمة التقوی (ج ۲ ص ۷۱).

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1544
صفحه از 362
پرینت  ارسال به