213
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

نماز جمعه بر پیران دشوار است. از این رو، تنها در صورتی که سنّ پیری در حدّی باشد که حضور در این نماز نوعاً مایه دشواری و حرج باشد، موجب سقوط وجوب است.۱ البتّه اگر با وجود دشواری، در نماز شرکت کنند، نمازشان صحیح است و از نماز ظهر کفایت می‏کند۲ و این حکم اجمالاً امری مورد اتّفاق شمرده شده است۳ و حتّی به نظر برخی فقها کسانی مانند زنان و بیماران و سال‏خوردگان که شرکت در نماز جمعه بر آنان واجب نیست، اگر در محلّ برگزاری آن حاضر شوند، شرکت در آن بر آنان واجب خواهد شد.۴

نماز، چنان که می‏دانیم، دارای مقدّمات، شرایط و اجزای واجب و مستحبّ بسیاری است و در چگونگی انجام بیشتر آنها میان افراد سالمند و غیر سالمند تفاوتی نیست؛ ولی سالمندان در برخی احکام آن بویژه در نمازهای نافله وضع متفاوتی دارند، چنان که در قرائت و اذکار نماز، میان افراد تفاوتی نیست و پیری نوعاً مانع این بخش از اجزا نیست؛ امّا افعال حرکتی نماز بویژه قیام و رکوع و سجده، ممکن است برای نمازگزار به صورت موقّت یا دائمی از جمله به دلیل پیری دشوار باشند. در این جا به برخی

1.. هدایة العباد، آیة اللّٰه سیّد محمّدرضا گلپایگانی: ج ۱ ص ۲۱۵، هدایة العباد، ، آیة اللّٰه لطف‏ اللّٰه صافی گلپایگانی: ج ۱ ص ۱۸۲.

2.. تحریر الوسیلة، امام خمینی: ج ۱ ص ۲۳۷ برخی تنها پیرمرد و برخی دیگر پیر فرتوت را مشمول این حکم دانسته‌اند.

3.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۶۸. نیز، ر.ک: نگاه فقهی به حضور زنان در عبادت‏های جمعی: ص ۱۶۲.

4.. از جمله: محقّق حلّی در شرائع الإسلام (ج ۱ ص ۸۶) و شیخ‏ محمّدحسن نجفی در جواهر الکلام (ج ۱۱ ص ۲۷۰).


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
212

بخش اوّل: احکام نماز

اصل نماز بر همه کسانی که به سنّ تکلیف رسیده‏اند، تا هر سنّی که برسند، واجب است و صِرف پیری و فرسودگیِ ناشی از آن حتّی اگر زیاد باشد و شخص را زمین‏گیر کند، مانع آن نیست و در این جهت، میان نماز در وقت ادا و نماز قضا تفاوتی نیست. آری، اگر شخص از شدّت پیری، توان تشخیص را از دست بدهد و در شمار یا به مثابه دیوانگان درآید، در این صورت، به نماز و روزه و سایر عبادات، مکلّف نیست و قضای آنها بر پسر بزرگ او نیز واجب نخواهد بود.۱ همچنین پسر بزرگ حتّی اگر خود به سنّ سال‏خوردگی برسد، باید نمازهای قضا شده پدر را هر گونه که شده، به جا آورد، مگر این که نتواند نایب بگیرد و خود نیز از انجام آن ناتوان گردد.۲

با این حال، شرکت در نماز جمعه که بر مردان با شرایطی واجب عینی است و در دوره غیبت بنا بر نظر بسیاری فقها مانند امام ‏خمینی واجب تخییری است، همان گونه که در برخی احادیث آمده۳ و فقها به آن تصریح کرده‏اند، بر پیرمردان سال‏خورده واجب نیست، چنان که بر بانوان و بیماران و نابینایان و کسانی که در دوفرسنگی و بیش از آن ساکن هستند، واجب نیست.۴ علّت آن نیز چنان که برخی فقها گفته‏اند، این است که حضور در

1.. ر. ک: منیة السائل، آیة اللّٰه سیّد ابو القاسم خویی: ص ۲۸، صراط النجاة، آیة اللّٰه جواد تبریزی: ج ۱ ص۴۹۰ ـ ۴۹۲.

2.. أجوبة الاستفتائات، آیة اللّٰه سیّد علی خامنه‏ای: ج ۱ ص ۱۶۱ ـ ۱۶۲.

3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۷ ص ۲۹۵ و ۲۹۷.

4.. ر. ک: شرائع الإسلام، محقّق حلّی: ج ۱ ص ۸۶، تحریر الوسیلة، امام خمینی: ج ۱ ص ۲۳۷، توضیح المسائل محشی: ج ۱ ص ۸۴۴ مسئله ۷، این نکته مورد پذیرش فقهای معاصر است. آیة اللّٰه محمّدتقی بهجت، در فرض وجوب تخییری، میان واجد شرایط وجوب و غیر آن، تفاوتی نگذاشته است، جز در مسافت (توضیح المسائل: ص ۲۸۶ ـ ۲۸۷).

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1348
صفحه از 362
پرینت  ارسال به