از سوی دیگر در موارد وجود حکم خاص نیز شخص، تنها پس از احراز عنوان سالمندی و سالخوردگی و پیری، مشمول حکم خاص خواهد بود و در فرض شک، باید بر پایه قاعده عمومی و مطابق وضع پیشین خود، عمل کند. البتّه احراز صدق سالمندی به قطع و یقین منوط نیست و اطمینان عرفی یا داوری عرف یا بیّنه به عنوان اماره و نشانهای که شارع برای آن اعتبار قائل شده، کفایت میکند.
در این میان، نقطه مقابل سنّ تکلیف در زنان در بخشی از احکام، «دوره یائسگی» است که گرچه ملازم با پایان دوره باروری است و مقطع سوم زندگی طبیعی بانوان به شمار میرود، امّا همواره ملازم با سنّ سالمندی نیست و نوعاً پیش از سالمندی عرفی رخ میدهد و از این رو نمیتوان آن را ملاکی کلّی برای آغاز دوره سالمندی شمرد و کسی از فقها نیز آن را ملاک پیری قرار نداده است. البتّه در موضوع حکم پوشش زنان سالخورده، در شناخت ملاک سالخوردگی به این موضوع به عنوان یک قید و نشانه اشاره شده است.۱
آنچه در این فصل مورد نظر است، گزارشی کوتاه از آن دسته از احکام شرعی سالمندان است که از یک سو بیشتر محلّ نیاز آنان است و از سوی دیگر، بیشتر موافق نظر معروف و مشهور فقهای ماست. این احکام را در چند بخش بازگو میکنیم و به برخی مستندات و نکتههای فقهی آن نیز اشاره خواهیم کرد.