209
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

احکام مانند روزه قرار گرفته، چیست؟»، نوشته‏اند رسیدن به سنّ پیری، بسته به اشخاص، متفاوت است و حقیقت و تعریف شرعی یا فقهی خاص ندارد و مقصود، همان معنای عرفی آن است.۱ با این حال، نقطه مشترک در همه موارد، این است که شخص سالمند، توان انجام تکلیف را بدون دشواری نوعی ندارد، چنان که جناب شیخ محمّدحسن نجفی، معروف به صاحب جواهر، در خصوص عدم وجوب روزه بر سالمندان خاطرنشان کرده که این حکم مربوط به کسانی است که بقای تن‏درستی و سلامت مزاج آنان، به تکرار خوردن و آشامیدن در زمان‏های کوتاه بستگی دارد و صِرف رسیدن به سن‏هایی مانند پنجاه و ۵۱ و حتّی هشتاد سالگی ملاک نیست؛ زیرا بیشتر مردم در سنین پنجاه و ۵۱ باید روزه بگیرند و ملاک آن، همان است که گفتیم؛ امری که از راه گفته پزشکان می‏توان به آن پی برد و از همین جا حکمت اجازه شارع به سالمندان به خوردن روزه نیز روشن می‏گردد،۲ چنان که امام ‏صادق علیه السلام بنا بر گزارشی، مسواک زدن را از دو سال پیش از رحلت، به دلیل ضعیف شدن دندان‏های خود کنار گذاشت۳ (بنا بر شهادت ایشان در ۶۵ سالگی، عمر ایشان در زمان ترک مسواک، حدود ۶۳ سال بوده است).

در دوره سالمندی گرچه شارع حکیم به مقتضای حکمت و رحمت تشریعی خود، در برخی احکام بر سالمندان، به اقتضای ناتوانی‏ نسبی‏شان آسان گرفته است، امّا این دوره چنان که پیداست، حتّی اگر به نهایت و به

1.. إرشاد السائل، سیّد محمّدرضا گلپایگانی: ص ۵۱.

2.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۷ ص ۱۵۰ ـ ۱۵۱.

3.. ر. ک: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۱ ص ۵۴.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
208

خود دسترس دارند، بسی زشت و نارواست، امّا ارتکاب آن از سوی افرادی که پا به سن گذاشته و به پیری رسیده‏اند، زشت‏تر و ناپسندتر است.

سنّ شرعی سالمندی

می‏دانیم که یکی از ملاک‏های بلوغ و آغاز دوره تکلیف شرعی، سنّ پسر و دختر است (پسر در پانزده سالگی قمری و دختر در نُه ‏سالگی)؛ امّا آغاز دوره پیری و سالمندی، به رغم این که برخی واژه‏شناسان برای آن سنّ خاصّی را مانند پنجاه یا ۵۱ سالگی به بالا ذکر کرده‏اند،۱ سنّ شرعی خاصّی ندارد و شارع حکیم، تنها با ذکر برخی ملاک‏های کلّی ـ که اموری طبیعی و عرفی هستند ـ، تشخیص آن را به عهده خود افراد گذاشته است. به عنوان نمونه، قرآن کریم رفع حکم روزه‏داری پیران را منوط به دشوار و «طاقت‏فرسا» بودن آن ساخته است۲ و می‏دانیم که این ملاک در همه افراد، یکسان نیست. نمونه دیگر، وجوب حج است که از جمله بر توان جسمی شخص متوقّف شده۳ و طبعاً کسانی که بسی سال‏خورده باشند، نمی‏توانند آن را به جا آورند و اگر در زمان توانایی خود کوتاهی کرده باشند، باید جای‏گزین خود را به حج بفرستند. بنا بر این با توجّه به انعطاف‏پذیری آغاز دوره پیری و این که توانایی نوعیِ لازم برای همه تکالیف یکسان نیست ـ چنان که شرح آن خواهد آمد ـ، باید حکم هر مورد را با توجّه به همان مورد مشخّص نمود. برخی فقها نیز به این نکته تصریح کرده و در پاسخ این پرسش که «سنّ پیری که موضوع برخی

1.. ر.ک: لسان العرب: ج ۳ ص ۳۱، تاج العروس: ج ۴ ص ۲۸۵.

2.. (و عَلى الَّذينَ يُطيقونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ؛ و بر کسانی که روزه گرفتن طاقت‌فرسا باشد، دادن طعام به یک فقیر، کفّاره است) (بقره: آیۀ ۱۸۴).

3.. (و لِلّهِ عَلى الناسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إلَيه سَبِيلاً؛ و برای خدا حجّ خانه [ی کعبه] بر عهدۀ مردم است، [البتّه] کسی که بتواند به سوی آن راه یابد) (آل عمران: آیۀ ۹۷).

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1388
صفحه از 362
پرینت  ارسال به