قضای آن در صورتی که توانایی پیدا کنند، اختلاف است.
۴. کسی که در انجام حجّ واجب به رغم توانایی مالی و جسمی کوتاهی کند و سپس در سنّ پیری توان انجام آن را نداشته باشد، باید دیگری را به نیابت از خود به حج بفرستد؛ امّا اگر کوتاهی نکرده و در زمان پیری استطاعت مالی پیدا کرده است، در وجوب نایب گرفتن، میان فقها اختلاف است؛ برخی مانند امام خمینی واجب نمیدانند و برخی مانند آیة اللّٰه سیستانی واجب میدانند.
۵. در انجام مناسک حج نیز با توجّه به دشواریهایی که نوعاً دارد، برای سالمندان، از جمله در ترتیب اعمال حج، نایب گرفتن در طواف، پیش انداختن وقوف به مشعر الحرام، جواز انجام رمی جمرات در شب، نایب گرفتن در رمی و خروج زودتر از مِنا، آسان گرفته شده است.
۶. جهاد ابتدایی که از جمله به هدف گسترش اسلام صورت میگیرد، بر سالمندان واجب نیست؛ امّا جهاد دفاعی در برابر دشمن متجاوز، بر هر کسی از جمله افراد سالمند، چه مرد و چه زن، در هر سنّی که باشند، تا دفع دشمن، برابر توان، واجب است.
۷. زنان سالخورده که دیگر نوعاً کسی در پی ازدواج با آنان نیست، واجب نیست بدن خود را در حدّ متعارف، مانند مو و سر و گردن و دستها را از افراد نامحرم بپوشانند و نگاه غیر شهوانی به آنان و حتّی به گفته برخی فقها، تماس غیر شهوانی با بدن آنان مانند دست دادن مانعی ندارد.
با این حال، از نگاه شارع، بهتر است اینان نیز پوشش را رعایت کنند.
از ابعاد مهم در حکمتنامه سالمند، شناخت احکام شرعی و فقهی