علوم حديث : پژوهش و آموزش ۱
پژوهش و آموزش ، دو بال رُشدِ انديشه ها و علوم اند و هريك بدون ديگرى ، ناقص . پژوهش ، پشتوانه آموزش است و آموزش ، سوال آفرين و زمينه ساز پژوهش .
با آموزش ، كاستى هاى پژوهش و نارسايى هاى آن برطرف مى شود و پرسش هاى نو جوانه مى زند و افق هاى جديد براى دانشور شكل مى گيرد و با اين تعاون ، دانشْ بالنده مى شود . لذا از رونق افتادن هركدام ، افول و ركود ديگرى را در پى دارد .
امروزه در ساحت علوم ، اين وابستگى چنان خود نموده كه هيچ پژوهشگاهى بدون آموزش سير نمى كند و هيچ مركز آموزشى ، خود را بى نياز از پژوهش نمى بيند .
علوم حديث نيز از اين قاعده مستثنا نخواهد بود ؛ بدين معنا كه بارورى آن ، در گرو پژوهش و آموزش است .
حال ،پرسش اين است كه آيا حديث و دانش هاى آن ، با تحقيق و تعليم پيش آمده است و با اين دو بال پرواز كرده است ، يا نه؟ آيا ميزان پژوهش و آموزش ، يكسان بوده است؟ اينك چه بايد كرد؟