براى بررسى اسناد باشد ؛ مثلاً پس از بررسى تاريخ مسلمانان ، اگر واژه اى تركى كه در قرن سوم يا چهارم وارد حوزه هاى اسلامى شده است ، در حديثى مشاهد شد ، نمى توان آن حديث را به حضرت على عليه السلام نسبت داد .
بنابراين ، يكى از چيزهايى كه جاى آن خالى است ، بررسى شيوه هاى ارزيابى سند با استفاده از روش هاى جديدى است كه در تاريخ يا ديگر رشته هاى دانشگاهى درباره آنها كار شده است .
آنچه گذشت ، نگاهى گذرا به خلأهايى بود كه در پژوهش هاى حديثى به چشم مى آيند و تلاش جدّى حوزه را مى طلبد .
اولويت ها
اگر بنا باشد خلأها و بايسته هايى را كه گفته شد ، اولويت بندى كنيم ، چند مورد از آنها داراى فوريت است كه به آنها اشاره مى شود : فقه الحديث ، ارزيابى اسناد و قواعد رجالى و پالايش احاديث .
البته تمام آنچه گفته شد ، اهميت بسيارى دارد كه حوزه بايد به آنها نيز بپردازد .
پيشنهادها
بخشى از پيشنهادها به حوزه هاى آموزش بر مى گردد و بخش هاى ديگر آن به جنبه هاى عمومى كردن حديثْ مرتبط است . اگر رشته هاى تخصصى آموزشى (حوزوى يا دانشگاهى) با اين افق هاى ديد و در سطح كارشناسى ارشد و دكترى شكل بگيرد ، كمك شايانى به ارتقاى علوم حديث خواهد داشت . در كنار اينها بايد به صورت جدّى ترى مسائل حديثى را در نظام آموزشى دنبال كرد . توجيه معقول ندارد كه مباحث حديثى در حاشيه درس ها پيش بينى شود . در همان دوره هاى عمومى حوزه ، مى بايد مباحث حديثى در متن درس ها قرار گيرد .
برگزارى نشست هاى علمى ، سمينارها ، ميزگردها ، دعوت اساتيد فن از داخل و