المسلسلات في الاجازات ؛ السيد محمود المرعشي ؛
الوجيز في ذكر المُجاز والمُجيز ؛ ابو طاهر احمد بن محمد السلفي ؛
الوجازة في الاجازة ، محمد شمس الحق العظيم آبادى .
پنج . بجز اينها ، پرسش هاى جدّى و جديدى كه روياروى حديث و سنّت قرار گرفته اند نيز در خور درنگ اند ؛ پرسش هايى كه با كليّت حديثْ سر و كار دارند و به طور طبيعى بايد در دانش برترى جاى گيرند ، مانند :
۱ . رابطه قرآن و حديث
۲ . ارتباط علوم حديث با ساير علوم اسلامى
۳ . روش ها و مكتب هاى (مناهج) حديث پژوهى
۴ . حدود و قلمرو دانش هاى حديثى
۵ . تأثير و تأثّر سنّت با ديگر فرهنگ ها
۶ . اسباب اختلاف احاديث
و . . . .
اينك ، با توجه به عرصه هاى گشوده شده در برابر حديث و دانش هاى گذشته و رايج ، چگونه بايد دانش هاى حديثى را طراحى كرد كه ضمن حفظ ارتباط منطقى ميان شاخه ها و اجزا ، بتوان فراگيرى (جامعيت) آنها را نيز حفظ كرد؟ اين ، پرسشى است كه بايد بدان پرداخت .
آينده دانش هاى حديثى
روشن است كه به آسانى و سادگى نمى توان در اين عرصه گام برداشت ؛ ليك از آن رو كه هر طرح تازه بايد از نقطه اى شروع شود تا پژوهشگران به اصلاح و تكميلْ بپردازند ، پيشنهاد اوّليه خود را براى علوم حديث ، بدين شكلْ عرضه مى داريم :