37
حديث پژوهي

تعاريف را برگزيده است ؛ ۱ ليكن نكته اى كه اضافه كرده ، اين است كه :
وقد أطلق علماء الحديث على علم الحديث درايةً اسم «علوم الحديث» واسم «مصطلح الحديث» واسم «أصول الحديث» ، وكلّها أسماء لمسمّى واحد ، وهو مجموعة القواعد والمسائل التي يعرف بها حال الراوي والمروي من حيث القبول والردّ . ۲
* * *
آنچه تا اين جا بدان اشاره شد ، نشان دهنده پاره اى تحوّلات در بررسى حد و رسم علم الحديث است . آنچه در اين مرورْ مشهود بود ، بدين قرار است :
۱ . برخى از نويسندگان شيعى و اهل سنّت ، واژه هاى علم الحديث ، اصول الحديث ، دراية الحديث ، علم الحديثِ درايةً ، قواعد الحديث و مصطلح الحديث را به يك معنا گرفته اند ، مانند عبدالهادى فضلى و محمد عجاج الخطيب . در حالى كه گروهى ديگر ، اين نظر را نقد مى كنند و آن را نوعى خلط مرزهاى علوم مى دانند ، مانند استاد مدير شانه چى .
۲ . تعريف هاى اين دوره در ميان اهل سنّت ، تثبيت تعاريف مرحله سوم است و در ميان شيعه نيز همان تثبيت است ، به اضافه پاره اى تشويش ها .

پديده هاى نو در عرصه حديث پژوهى

از اين امر كه بگذريم ، در دوره معاصر با پديده هايى ديگر در عرصه هاى حديث پژوهى مواجه هستيم كه در گذشته مطرح نبودند و عالمان امروز ، بدانها توجه كرده اند :
يك . تلاش رَوشمند در پژوهش و تدوين تاريخ حديث . بررسى تحولاتى كه بر

1.أصول الحديث ، ص ۸ ـ۷ .

2.همان ، ص ۹ .


حديث پژوهي
36

دانش (درايه) ، نام هاى متعدّد دارد ، چون : علم الحديث ، دراية الحديث ، مصطلح الحديث ، قواعد الحديث و اصول الحديث ، و سپس اضافه مى كند كه :
كلّها تعنى معنى واحداً . ۱
وى در تعريف اين دانش ، سخن علاّمه شيخ آقا بزرگ تهرانى را مى پذيرد كه :
هو العلم الباحث فيه عن الأحوال والعوارض اللاحقة لسند الحديث . ۲
و تفاوتى كه ميان اين دانش با علم رجال مى گذارد ، چنين است :
علم الرجال يدرس حال الراوى من حيث التوثيق واللاتوثيق . . . وعلم الحديث يدرس حال الرواية من حيث الإعتبار واللاإعتبار . ۳
در ميان اهل سنّت نيز نوشته هاى جديد ، بسيارند . در اين جا تنها تعريف علوم حديث را در دو نمونه از اين كتاب ها مرور مى كنيم .
صبحى صالح در علوم الحديث ومصطلحه (كه به سال ۱۳۷۸ قمرى نگارش يافته) مى گويد علم الحديث داراى دو بخش است : «علم الحديث روايةً» كه به نقل و ضبط و كتابت احاديثْ اختصاص دارد و «علم الحديث درايةً» كه :
مجموعة من المباحث والمسائل يعرف بها حال الراوي والمروي من حيث القبول والردّ . ۴
وى پس از شرح اين تعريف مى گويد :
ويطلق العلماء على علم الحديث درايةً اسم «علم أصول الحديث» . ۵
دكتر محمد عجاج الخطيب (كه كتابش را به سال ۱۳۸۷ قمرى /۱۹۶۶م ، تأليف كرده) ، مانند پيشينيانش ، علم الحديث را به «روايةً» و«درايةً» . تقسيم نموده و همان

1.أصول الحديث ، ص ۹ .

2.همان ، ص ۱۱ .

3.همان ، ص ۱۳ .

4.علوم الحديث ومصطلحه ، ص ۱۰۶ .

5.همان .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2312
صفحه از 462
پرینت  ارسال به