349
حديث پژوهي

در طرحى كه نگارنده اين سطور در دست اجرا دارد ، با استمداد از ارواح مقدّس معصومان عليهم السلام ، تلاش مى شود تا متون حديثى شيعه امامى ، به گونه اى نسبتا جامع و كامل ، معرّفى گردد ؛ بدان اميد كه روزى اين كار به سامان رسد و يك جا انتشار يابد . ۱

تعاريف و روش ها

ابتدا نكاتى كه در روشن شدن عنوان بحث و شيوه كار مفيد است ، بيان مى گردد :
۱ . مقصود از كتاب حديث ، نوشته اى است كه حاوى سنّت فعلى يا قولى و يا تقرير معصوم باشد ؛ خواه چنين كتابى منتسب به شخص معصوم باشد ، يا راويان و محدّثانْ آن را گردآورده باشند . بنابراين ، كتبى كه در آنها احاديثى نقل شده ، ولى قصد و غرض اصلى مولف ، پرداختن به موضوعات ديگر بوده (نه نقل و گردآورى حديث) ، ـ گرچه احاديث بسيار نيز در آنها منقول باشد ـ كتاب حديث به شمار نمى روند و در اين مجموعه جاى نمى گيرند . در مَثَل ، جامع السعادات ، المَحَجّة البيضاء ، علم اليقين ، و ... در اين كتابشناسى ، جايگاهى ندارند ؛ چنان كه كتب شرح حديث و ترجمه آن نيز محور شناسايى و معرفى قرار نمى گيرند .
۲ . كتب حاوى حديث كه اِسناد آنها به نويسنده يا معصوم ، محرز باشد ، و يا كتبى كه در انتساب آنها بحث و ترديد است ، ليك به عنوان كتاب حديث مطرح شده اند ، در اين مجموعه قرار مى گيرند و ديدگاه هاى مختلف درباره آنها ارائه مى گردد ؛ همچنين هر كتابى كه مردّد است ميان سخن معصوم و غيرمعصوم ، اگر گروهى را عقيده بر آن باشد كه حاوى سخن معصوم است ، در اين معرفى جاى مى گيرد . از اين رو ، كتبى مانند : ديوان الإمام على عليه السلام ، فقه الرضا ، مصباح الشريعة و . . . در اين كتابشناسى معرفى

1.همين جا از صاحب نظران و انديشه وران طلب مى كنيم كه با نقدها و پيشنهادهاى خود ، ما را در تكميل اين طرح ، يارى رسانند .


حديث پژوهي
348

الذريعة ذيل كتاب حديث ، ۷۳۸ كتاب ۱ و ذيل عنوان اصول اربعمأة ، ۱۱۷ اصل را نام برده است . ۲
پس از قرن چهارم كه دوره اوّل حديث شيعه به پايان مى رسد ، تا قرن چهاردهم نيز كتب بسيارى تأليف شده است .
گرچه از آثار دوره اوّل ، اطلاعاتى اندك در اختيار است ، اما باب بحث و تحقيق در آن گشوده است و مى تواند فوائد علمى بسيار به همراه داشته باشد . شناختن آنها و حتى فهرست كردن عناوين آنها امرى لازم و ضرورى است ؛ چنان كه معرفى و شناساندن كامل كتب دوره هاى بعد ـ كه اينك در دسترس است ـ بايسته اى ديگر است .
واقعيتْ آن است كه اگر از چند و چون اين آثار و سير نگارش آنها و آنچه بر آنها در بستر زمان رفته، اطلاعى در دسترس نباشد، نمى توان بهره اى وافى و كامل از آنها برد.
عالمان سنّى در معرفى كتب حديثى خود ، پيش تر از عالمان شيعى حركت كرده اند . تدوين آثارى چون قواعد التحديث ، نوشته جمال الدين قاسمى ـ كه بحثى از آن به شناساندن كتب حديث اختصاص دارد ـ و نيز «دليل مولفات الحديث الشريف المطبوعة » ، نوشته محيى الدين عطيّه ، گواه اين مدعاست .
در ميان شيعه ، اگر از خاتمه وسائل الشيعة ۳ و خاتمه مستدرك الوسائل ۴ و برخى رساله ها ۵ و نوشته هاى ضمنى ديگر ۶ بگذريم ، تأليفى جامع و كامل در معرفى كتب حديث ، در دست نيست .

1.الذريعة ، ج۶ ، ص۳۰۱ ـ ۳۷۴ .

2.همان ، ج۲ ، ص۱۲۷ .

3.وسائل الشيعة ، ج۳۰(آل البيت) .

4.خاتمة مستدرك الوسائل ، ج۱(آل البيت) .

5.مانند : «كتابشناسى كتب اربعه» ، استاد كاظم مدير شانه چى ، كيهان فرهنگى ، سال۳ ، شماره۵ ، ص۱۱ .

6.علم الحديث ، استاد مدير شانه چى ، ص۶۸ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2386
صفحه از 462
پرینت  ارسال به