۳ . برخى معتقدند زنان در هويّت ذاتى ، با مردان برابرند و عقل آنان به لحاظ كمّى و كيفى ، تفاوتى با عقل مردان ندارد ؛ ليكن خصوصيّات طبيعى زن از قبيل : كمى صبر و استقامت ، تحمّل و بردبارى اندك و حافظه كم ، مانع بروز اين قوّه خدادادى است . ۱
۴ . برخى ديگر گفته اند : عقل ، به دو نوع انسانى و اجتماعى منقسم مى شود كه زنان و مردان در عقل انسانى برابرند ؛ امّا در عقل اجتماعى ، مردان برترى دارند . ۲
۵ . استاد مصطفوى ، تفاوت عقل زنان و مردان را ذاتى نمى داند ، بلكه بر بُعد تجربى و اكتسابى عقل مردان تأكيد مى ورزد و مى فرمايد :
زن به افزايش عقل خويش ، به آن اندازه كه مرد نيازمند افزايش آن است ، نيازمند نيست ؛ زيرا كه حيطه فعّاليتش محيط خانه است . ۳
وى بر اين باور است كه :
عوامل رشد اين عقل و تجربه ، . . . به حكم طبيعت و فرمان خالق طبيعت ، بيش از زنان ، دردسترس مردان است . ۴
با اين تشتّت آرا در تفسير حديث يادشده ، چگونه مى توان از كنار آن به آسانى گذشت؟! جالب است دانسته شود كه در باب شرح و تفسير اين حديث ، چند كتاب مستقل نگاشته شده است .
مدافع نقصان عقل زن ، نمى تواند به اجمال و ابهام بسنده كرده ، بدون ردّ تفسيرهاى مخالف ، به رأيى و نظرى پايبند شود . مگر روش فقيهانْ اين نيست كه اگر شواهدى روشن در تفسير حديثى نداشتند ، آن را مسكوت مى گذارند و رأيى براساس آن ، صادر نمى كنند؟
پنج . در بسيارى از روايات ، از زنان عاقل سخن رفته و به ازدواج با زنان عاقل ،