303
حديث پژوهي

شهوته عقله فهو شرّ من البهائم» . ۱

۰.عبداللّه بن سنان گويد كه از امام صادق عليه السلام پرسيديم :آيا آدميانْ برترند يا فرشتگان فرمود : اميرالمومنين گفته است : «خدا فرشتگان را از عقلِ بدون شهوت آفريد و چهارپايان را از شهوت بدون عقل ؛ امّا در آدمى ، هر دو را تركيب كرد . آن كه عقلش بر شهوتش چيره شود ، از فرشتگان برتر است و آن كه شهوتش بر عقل چيره گردد ، از چهارپايانْ پست تر است» .

سند اين روايت ، صحيح و دلالت آن ، واضح و روشن است . اين روايت ، نحوه آفرينش آدميان را بيان نموده و تفاوتى ميان زن و مرد نگذاشته است .
ب . برخى روايات ، انسان را تركيبى از عقل و صورتْ معرّفى مى كند و عقل را به منزله روح در كالبد انسان مى داند ؛ مانند :

۰.وقال على عليه السلام :الإنسان عقل وصورةٌ ؛ فمن أخطاه العقل ولزمته الصورة لم يكن كاملاً وكان بمنزلة من لاروح فيه . ۲

۰.آدمى ، عقل و صورت است . آن كه عقل را رها كرده و به صورت چسبيده است ، كامل نيست و به سان موجودى است كه روح ندارد .

ج . دسته اى ديگر از احاديث ، ملاك انسانيّت را عقل مى شناسد ؛ مانند :

۰.عن على عليه السلام :الإنسان بعقله . ۳
انسانيّت انسان ، به عقل اوست .

د . دسته اى ديگر از احاديث ، بر عقل اكتسابى دلالت دارد كه رشد و نقص آن ، به خصلت ها و رفتار آدمى بسته است. در اين جا، چند حديث ازاين باب را مثال مى آوريم:

۰.قال النبى صلى الله عليه و آله :أطعموا نساءكم الحوامل اللبان ؛ فإنّه يزيد في عقل الصبى . ۴

۰.به زنان باردار ، شير بخورانيد ؛ زيرا عقل بچه را افزايش مى دهد .

1.وسائل الشيعة ، ج۱۵ ، ص۲۰۹(ح۲۰۲۹۸) .

2.بحارالأنوار ، ج۷۵ ، ص۷ ، ح۵۹ .

3.الحياة ، ج۱ ، ص۴۵ ، ح۶ ؛ غررالحكم ، ص۱۴ .

4.بحارالأنوار ، ج۶۳ ، ص۴۴۴ ، ح۸ ؛ مكارم الأخلاق ، ص۲۲۲ .


حديث پژوهي
302

معناى «دانش» آمده است . ۱
و در جاى ديگر ، فرموده است :
با جستجو در اخبار منسوب به ائمه عليهم السلام ، به دست آورديم كه خداوند در هر يك از انسان هاى مكلّف ، نيروى درك نفع و ضرر آنها را آفريده ؛ گرچه اين نيرو در ميان آنها متفاوت است و كمترين آن ، همان است كه انسان را مكلّف مى سازد . . . و اين نيرو قابل رشد و تكامل است به ميزان دانش و رفتار انسان ها . هر قدر آدمى در علم و دانش تلاش كند ، اين نيرو افزايش مى يابد . ۲
در احاديثى كه لفظ «عقل» را به كارگرفته اند ، معانى گونه گون ديده مى شود :

۰.عن على عليه السلام :«العقل عقلان : عقل الطبع وعقل التجربة ؛ وكلاهما يومّى إلى المنفعة» . ۳

۰.عقل ، دوتاست : طبيعى و اكتسابى ؛ و هر دو به سود و نفع ، راه مى برند .

برخى روايات ، به عقل ذاتىِ طبيعى اشارت دارند كه نمونه هايى از آنها را مى آوريم :
الف . برخى احاديث كه چگونگى آفرينش انسان را در برابر خلقت فرشتگان و بهايم ، به تصوير مى كشد ، انسان را تركيب شده از عقل و شهوت مى داند . هر كه عقلش را غالب بدارد ، به مقام فرشتگان و برتر از آن نائل مى شود ؛ و هر آن كه شهوت را غلبه دهد ، در جرگه بهايم خواهد بود . از اين جمله است :

۰.وفى العلل عن أبيه عن سعد بن عبداللّه عن أحمد بن محمد بن عيسى عن على بن الحكم عن عبداللّه بن سنان قال سألت أباعبداللّه جعفر بن محمد بن الصادق عليه السلام فقلت الملائكة أفضل أم ابن آدم فقال : «قال أميرالمومنين على بن أبي طالب عليه السلام :إنّ اللّه ركّب في الملائكة عقلاً بلاشهوة وركّب في البهائم شهوة بلاعقل و ركّب فى ابن آدم كلتيهما ؛ فمن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة ومن غلب

1.بحارالأنوار ، ج۱ ، ص۱۰۱ .

2.همان ، ص۱۰۰ .

3.همان ، ج۷۵ ، ص۶ ، ح۵۸ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2450
صفحه از 462
پرینت  ارسال به