مورد بحث را مقبول شمرده ، به مضمون اين احاديثْ صحّه مى گذارد ، و در پايان مى نويسد :
در پايان ، به راحتى مى توان نتيجه گرفت كه فزونى عقل در مردان ، در كنار فزونى عاطفه در زنان ، بسيار واضح است . حكمت خداوند در خلقت و آفرينش ، ايجاب مى كند كه اين تفاوت وجود داشته باشد و اين جهت ، مورد تأييد روايات و گفتار عالمان دينى است . ۱
* * *
در اين تأمّل و درنگ ، نكاتى گوشزد مى شود ؛ شايد كه مفيد افتد! در همين جا ، انديشمندان را به داورىِ علمى مى خوانيم ، تا از سرِ انصاف و داد به «دفاع» و «نقد» بنگرند .
اينك نقد ما :
يك . نويسنده محترم ، در شماره دوم مجلّه علوم حديث ۲ ، دفاع از حديث را براى مقابله با چند نادرست ، هدف خويش قرارداد :
۱ . مسكوت گذاشتن احاديث ، در عرصه هاى مختلف علمى .
۲ . اصل قرارندادن احاديث و نگرش تبعى به آنها .
۳ . تحميل تفسير بر روايات .
۴ . پذيرش مطلق احاديث .
۵ . نگرش تك سويى ، جزئى و مُثله اى به روايات .
۶ . طرد سريع احاديث .
اين اصول ، بسيار متقن و قابل دفاع اند ؛ امّا به نظر مى رسد برخى دفاع ها نيز به كنار گذاردن همين اصول ، منتهى خواهدگشت ؛ به اين ترتيب كه : مطلق احاديث ،