دانش هاى حديثى ؛ گذشته ، حال ، آينده ۱
مطالعه در پيشينه علوم ، نشان مى دهد كه دانش ها به يكباره شكل نگرفته اند ؛ بلكه در گذر زمان و در پرتو علل و عوامل گوناگون ، به فرهنگ و معارف بشرى پيوسته اند . بسا اوقات ، رويارويى با يك پرسش و يا برخورد با يك مشكل ، زمينه ساز پيدايش دانشى گشته است . بدين صورت كه تلاش براى پاسخگويى به يك پرسش يا حل يك مشكل ، مسئله اى را شكل داده و از تركيب چند مسئله ، دانشى سامان يافته است .
در مرحله پس از پيدايش نيز پژوهش ، ژرفكاوى ، تعليم و تعلّم ، به رشد و بالندگى دانش ها كمك مى كنند . از اين رو ، تعريف علوم نيز تكامل تدريجى دارد كه از تعاريف بَدْوىِ غير منقّحْ شروع مى شود و به تعريف هاى دقيق و حدّ و رسم دارِ منطقى مى رسد . اين ، سرنوشت تمامىِ دانش هاست و طبعاً علوم اسلامى هم از اين قاعده مستثنا نيستند ؛ بلكه به آسانى مى توان در تمامىِ آنها اين قاعده و روند را نشان داد .
يكى از علوم اسلامى ـ كه اين گفتار بِدان اختصاص دارد ـ «علم حديث» يا «علوم حديث» است . بررسىِ اجمالى پيدايش اين دانش و تطوّرات آن ، موضوع اين نوشتار