167
حديث پژوهي

ولكن لايترك يعبث به ولكن يجيز عليه بالسّيف . ۱
ولكن لايترك يتلذذ به ولكن يجاز عليه بالسّيف . ۲
و در احاديث نهى از «خوردن سير و رفتن به مساجد» ، تعبير «مَنْ أكلَ شيئاً مِنَ الموذيات» به كار رفته است . ۳
اين گونه تعليل ها ، قرينه اى مناسب براى چگونه معنا كردن حديث خواهد بود .
ب . توجّه به مقاصد عامّه شريعت ، قرينه اى ديگر است كه در فهم نص به كار مى آيد . برخى فقيهان ، احكام سَبْق و رِمايه را به سلاح هاى جنگى جديد و وسايل نقليه امروزى ، تعميم داده و گفته اند :
معيار ، سلاح متعارف هر زمان است و ذكر نمونه هاى خاص در سخن پيامبر صلى الله عليه و آله ، به جهت عصر و زمان ايشان بوده است . . . و اين ، اجتهاد در برابر نص نيست ؛ بلكه اجتهاد در تفسير نص است كه با مقاصد شريعت ، سازگار است . ۴
ج . عدم مغايرت فهم ما از نص ، با ظهور (ظواهر) الفاظ و واژه ها .
د . استفاده از فهم اجتماعى و عُرفى ، كه شهيد صدر بدان تأكيد داشت . ۵
* * *
اميد است فرزانگان و ارباب معرفت ، با تدّبر خويش ، اين قاعده را در جايگاه واقعى خود بنشانند و راهى روشن و هموار ، پيش روى سالكان كوى معارف دينى بگشايند .

1.وسائل الشيعة ، ج۱۹ ، ص۹۵ (ب ۶۲ ، ح۱) .

2.همان ، ح۳ .

3.وسائل الشّيعة ، ج۳ ، ص۵۰۲ ـ۵۰۳ ، ح۶ و۹ .

4.فقه الإمام الصّادق عليه السلام ، ج۴ ، ص۲۳۵ .

5.همراه با تحوّل اجتهاد ، ص۲۴ ـ ۲۶ .


حديث پژوهي
166

أعاذ اللّه الفقه من أمثال هذه الخرافات . ۱
همچنين آية اللّه سيّد ابوالقاسم خويى واژه «عيدين» را در حديث منع خروج زن از منزل ، مَثَل دانسته و به «جمعه» و «جماعات» نيز تعميم داده است . ۲
بسيارى از فقيهان ، روايات مربوط به سَلَس البول ۳ را كه چگونگى جلوگيرى از سرايت نجاست را آموخته ، به نمونه هايى مشابه (كه در حديث نيامده) تعميم داده اند . ۴
به هر تقدير ، اين قاعده ، باب واسعى دارد و تعمّق و تدبّر بيشتر در آن ، به گره گشايى هاى بسيار مى انجامد .

نكته پايانى

در پايان ، ياد آور مى شود كه اين قاعده ، ميان دو لغزشگاه قرار گرفته است ؛ صراط مستقيمى است كه «اَدَقُّ من الشّعر وأحَدُّ من الحديد»! فرزانگان ، آن را چون برق مى پيمايند و افراد تازه كار ، به خويش آسيب مى رسانند و گاه به سرنوشت سقوط ، گرفتار مى شوند .
به گمان ما ، رعايت برخى معيارها مى تواند از لغزش در اين راه بكاهد :
الف . توجّه به تعليل هاى موجود در احاديث ، قرينه مناسبى براى به كار گرفتن اين قاعده است . به عنوان مثال ، در روايات اجراى قصاص با شمشير ، اين تعليل هاى آموزنده آمده است :

1.جواهر الكلام ، ج۸ ، ص۳۰۰ .

2.مباني العروة : كتاب النكاح ، ج۲ ، ص۱۱۵ .

3.وسائل الشيعة ، ج۱ ، ص۱۸۹ (ب۷ ، ح۹) و ص۲۱۰ (ب۱۹ ، ح۱) .

4.التّنقيح ، ج۵ ، ص۲۸۹ ؛ تحرير الوسيلة ، ج۱ ، ص۳۱ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2314
صفحه از 462
پرینت  ارسال به