مى گويد :
فتحصّل مما ذكرناه ، جواز الانتفاع بصنوف النجاسات ، ولا دليل عام على حرمة جمع الانتفاعات بها كما لا دليل على حرمة بيعها . ۱
خلاصه سخنْ آن كه مى توان از تمامى نجاسات ، بهره بُرد و دليلى بر حرمت آن نيست ؛ چنان كه دليلى بر ممنوعيت خريد و فروش آنها وجود ندارد .
به هر حال به صورت يك قاعده كلّى فرموده است :
إنّ اللازم على الفقيه الباحث في الاستظهار من الروايات و دعوى الانصراف والغلبة والندرة ملاحظة العصر والمحيط الذين صدرت الروايات فيهما . ۲
بر فقيه لازم است كه براى به دست آوردن مطلبى از روايات يا ادعاى انصراف و غلبه و ندرت كردن ، زمان و مكان صدور حديث را منظور دارد .
هشت . شناخت روش هاى جمع بين اخبار متعارض
يكى از اصول كليدى در فقه الحديث ، آگاهى از چگونگى جمع بين اخبار متعارض است . اين مسئله كه از ديرباز مورد توجه بود ، هنوز در جايگاه واقعى اش قرار نگرفته است . ۳
حضرت امام رحمه الله در اين باب در كتاب «التعادل و الترجيح» به چند نكته اساسى اشاره كرده كه حائز اهميت است :
۱ . ايشان معتقد است بحث تعارض را در علم اصول ، بايد به تعارض اخبار (رواياتْ) اختصاص داد ؛ زيرا تعارض در غير اخبار ، نادر است :
إنّ مبحث التعارض و إن كان بعنوانه أعم من تعارض الأخبار ، لكن لما كان البحث عن تعارض غيرها غير معنون في هذا البحث في هذه الأعصار ـ لأهمية