37
حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)

۲ / ۱۲

تفسير يا تأويل برخى آيات

الف ـ سوره حمد

۲۲.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به سندش ، از امام حسين ، از امام على عليهماالسلام ـ: پيامبر خدا فرمود : «خداوند عز و جلفرموده است كه سوره حمد را ميان خود و بنده ام قسمت كردم ؛ نصفش براى من و نيمِ ديگر ، از آنِ بنده من است و براى بنده ام ، هر چه بخواهد ، هست .
چون بنده بگويد : «به نام خداوند بخشنده مهربان» ، خداى بزرگِ بِشْكوه مى فرمايد : بنده ام ، با نام من آغاز كرد و بر من ، حق دارد كه كارهايش را به پايان برسانم و در حالات مختلف ، او را بركت بخشم .
و چون بگويد : «ستايش ، ويژه خداى جهانيان است» ، خداوند بزرگ بِشْكوه مى فرمايد : بنده ام ، مرا ستود و دانست كه نعمت هاى نزد او از جانب من است و گرفتارى ها به فضل و قدرتِ من از او دور شده است . گواهتان مى گيرم كه نعمت هاى آخرت را نيز بر نعمت هاى دنيايش مى افزايم و گرفتارى هاى آخرت را از او دور مى كنم ، همان گونه كه گرفتارى هاى دنيا را از او دور كردم .
و چون بنده بگويد : «رحمانِ رحيم» ، خداى بزرگ بِشْكوه مى فرمايد : بنده ام ، گواهى داد كه من ، رحمان و مهربانم . گواهتان مى گيرم كه بهره اش از رحمتم را فراوان كنم و نصيبش از عطايم را بيش سازم .
و چون بنده بگويد : «مالك روز جزا» ، خداى بزرگ بِشْكوه مى فرمايد : گواهتان مى گيرم همان گونه كه اعتراف كرد كه من ، مالك روز جزايم ، حسابش را روز محاسبه ، آسان مى كنم و از گناهانش درمى گذرم .
و چون بگويد : «تنها تو را مى پرستيم» ، خداى عز و جل مى فرمايد : بنده ام ، راست گفت . فقط مرا مى پرستد . گواهتان مى گيرم كه بر پرستش او چنان پاداشش دهم كه همه مخالفانش در پرستش من به او غبطه بخورند .
و چون بگويد : «و فقط از تو يارى مى خواهيم» ، خداوند عز و جل مى فرمايد : بنده ام، از من يارى خواست و به من ، پناه بُرد . گواهتان مى گيرم كه او را در كارش يارى كنم و در سختى ها به فريادش برسم و دستش را در پيشامدها بگيرم .
و چون بگويد : «ما را به راه راست ، هدايت كن» تا آخر سوره ، خداى عز و جلمى فرمايد : اين ، براى بنده ام هست كه هر چه بخواهد ، هست . بى ترديد ، دعاى بنده ام را اجابت و آنچه آرزو داشت ، به او عطا كردم و از آنچه بيم داشت ، ايمنش كردم » .
به اميرمؤمنان گفته شد : اى اميرمؤمنان ! به ما بگو : آيا «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ» ، جزو سوره حمد است يا نه ؟
فرمود : «آرى . پيامبر خدا ، آن را مى خواند و آيه اى از آن مى شمرد و مى فرمود : سوره حمد ، سَبعُ المثانى ۱ است » .

1. سوره فاتحه را از اين رو «سبع المثانى» ناميده اند كه [مَثانى به معناى «آيه» و] اين سوره شامل «هفت آيه» است و اين، يعنى بسمله جزئى از آن است، و مثانى [به معناى «دوتايى»] به اعتبار تكرار آن در نمازهاى پنجگانه بر آن اطلاق شده است، يا آن را مثانى [به معناى «ثنا»] ناميده اند به جهت اين كه شامل حمد و ثناى الهى است.


حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)
36

۲ / ۱۲

تَفسيرُ بَعضِ الآياتِ أو تَأويلُها

أ ـ سورَةُ «فاتِحَةِ الكِتابِ»

۲۲.عيون أخبار الرضا بإسناده عن الحسين بن عليّ عن أبيه أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليهماالسلام :قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عز و جل : قَسَمتُ فاتِحَةَ الكِتابِ بَيني وبَينَ عَبدي ؛ فَنِصفُها لي ونِصفُها لِعَبدي ، ولِعَبدي ما سَأَلَ .
إذا قالَ العَبدُ : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ» قالَ اللّه ُ جَلَّ جَلالُهُ : بَدَأَ عَبدي بِاسمي ، وحَقٌّ عَلَيَّ أن اُتَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ واُبارِكَ لَهُ في أحوالِهِ .
فَإِذا قالَ : «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَــلَمِينَ» قالَ اللّه ُ جَلَّ جَلالُهُ : حَمِدَني عَبدي وعَلِمَ أنَّ النِّعَمَ الَّتي لَهُ مِن عِندي ، وأنَّ البَلايَا الَّتي دُفِعتْ عَنهُ فَبِطَولي ۱ ، اُشهِدُكُم أنّي اُضيفُ لَهُ إلى نِعَمِ الدُّنيا نِعَمَ الآخِرَةِ ، وأدفَعُ عَنهُ بَلايَا الآخِرَةِ كَما دَفَعتُ عَنهُ بَلايَا الدُّنيا .
فَإِذا قالَ : «الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ» قالَ اللّه ُ جَلَّ جَلالُهُ : شَهِدَ لي عَبدي أنِّي الرَّحمنُ الرَّحيمُ ، اُشهِدُكُم لاَُوَفِّرَنَّ مِن رَحمَتي حَظَّهُ ، ولاَُجزِلَنَّ مِن عَطائي نَصيبَهُ .
فَإِذا قالَ : «مَــلِكِ يَوْمِ الدِّينِ» قالَ اللّه ُ جَلَّ جَلالُهُ : اُشهِدُكُم كَمَا اعتَرَفَ ، أنّي أنَا مالِكُ يَومِ الدّينِ ، لاَُسَهِّلَنَّ يَومَ الحِسابِ حِسابَهُ ، ولَأَتَجاوَزَنَّ عَن سَيِّئاتِهِ .
فَإِذا قالَ : «إِيَّاكَ نَعْبُدُ» قالَ اللّه ُ عز و جل : صَدَقَ عَبدي ، إيّايَ يَعبُدُ ، اُشهِدُكُم لاَُثيبَنَّهُ عَلى عِبادَتِهِ ثَوابا يَغبِطُهُ كُلُّ مَن خالَفَهُ في عِبادَتِهِ لي .
فَإِذا قالَ : «وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» قالَ اللّه ُ عز و جل : بِيَ استَعانَ عَبدي وَالتَجَأَ إلَيَّ ، اُشهِدُكُم لاَُعينَنَّهُ عَلى أمرِهِ ، ولاَُغيثَنَّهُ في شَدائِدِهِ ، ولاَخُذَنَّ بِيَدِهِ يَومَ نَوائِبِهِ .
فَإِذا قالَ : «اهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُسْتَقِيمَ» إلى آخِرِ السّورَةِ ، قالَ اللّه ُ عز و جل : هذا لِعَبدي ولِعَبدي ما سَأَلَ ، فَقَدِ استَجَبتُ لِعَبدي وأعطَيتُهُ ما أمَّلَ ، وآمَنتُهُ مِمّا مِنهُ وَجِلَ .
وقيلَ لِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أخبِرنا عَن «بِسمِ اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» أهِيَ مِن فاتِحَةِ الكِتابِ ؟
فَقالَ : نَعَم ، كانَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقرَؤُها ويَعُدُّها آيَةً مِنها ، ويَقولُ : فاتِحَةُ الكِتابِ هِيَ السَّبعُ المَثاني . ۲

1. الطَّوْلُ : الفَضلُ والقُدرَةُ والغِنى (تاج العروس : ج ۱۵ ص ۴۴۷ «طول») .

2. عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۵۹ ، الأمالي للصدوق : ص ۲۳۹ ح ۲۵۳ ـ ۲۵۴ كلاهما عن محمّد بن زياد ومحمّد بن سيّار عن الإمام العسكري عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۲۶ ح ۳ وراجع : التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۵۸ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد محمود طباطبایى‌نژاد و سیّد روح الله طبایى، ترجمه: عبدالهادى مسعودى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7050
صفحه از 606
پرینت  ارسال به