33
حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)

۱۶.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام :امام حسين عليه السلام به مردى فرمود : «كدام يك را دوست تر مى دارى : مردى اراده كشتن بينوايى ضعيف را دارد و تو او را از دستش مى رَهانى ، يا مردى ناصبى اراده گم راه كردن مؤمنى بينوا و ضعيف از پيروان ما را دارد ، امّا تو دريچه اى [از علم] را بر او مى گشايى كه آن بينوا ، خود را بِدان ، نگاه مى دارد و با حجّت هاى خداى متعال ، خصم خويش را ساكت مى سازد و او را مى شكند ؟» .
[سپس] فرمود : «حتما رهاندن اين مؤمن بينوا از دست آن ناصبى . بى گمان ، خداى متعال مى فرمايد : «و هر كه او را زنده كند ، گويى همه مردم را زنده كرده است» ؛ يعنى هر كه او را زنده كند و از كفر به ايمان ، ارشاد كند ، گويى همه مردم را زنده كرده است ، پيش از آن كه آنان را با شمشيرهاى تيز بكشد» .

۱۷.مسند زيد :امام حسين عليه السلام فرمود : «هر كس انسانى را از گم راهى به معرفت حق ، فرا بخواند و او اجابت كند ، اجرى مانند آزاد كردن بنده دارد» .

۲ / ۹

فضيلت حاملان قرآن

۱۸.المعجم الكبيرـ به نقل از سكينه دختر امام حسين ، از پدرش امام حسين عليه السلام ـ: پيامبر خدا فرمود : «حاملان قرآن ، سرشناسان اهل بهشت در روز قيامت اند» .

۱۹.الفردوسـ به نقل از امام حسين عليه السلام ، از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ: اى حاملان قرآن ! آسمانيان ، نزد خداى عز و جل از شما ياد مى كنند . پس با بزرگداشتِ كتابش ، خود را محبوب خدا كنيد تا محبّتش به شما افزون شود و شما را محبوبِ بندگانش كند .


حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)
32

۱۶.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام :قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام لِرَجُلٍ : أيُّهُما أحَبُّ إلَيكَ ؛ رَجُلٌ يَرومُ قَتلَ مِسكينٍ قَد ضَعُفَ تُنقِذُهُ مِن يَدِهِ ، أو ناصِبٌ يُريدُ إضلالَ مِسكينٍ مُؤمِنٍ مِن ضُعَفاءِ شيعَتِنا ، تَفتَحُ عَلَيهِ ما يَمتَنِعُ المِسكينُ بِهِ مِنهُ ويُفحِمُهُ ۱ ويَكسِرُهُ بِحُجَجِ اللّه ِ تَعالى ؟
قالَ : بَل إنقاذُ هذَا المِسكينِ المُؤمِنِ مِن يَدِ هذَا النّاصِبِ ، إنَّ اللّه َ تَعالى يَقولُ : «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» ۲ ؛ أ ي ومَن أحياها وأرشَدَها مِن كُفرٍ إلى إيمانٍ ، فَكَأَنَّما أحيَا النّاسَ جَميعا مِن قَبلِ أن يَقتُلَهُم بِسُيوفِ الحَديدِ . ۳

۱۷.مسند زيد :قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام : مَن دَعا عَبدا مِن ضَلالَةٍ إلى مَعرِفَةِ حَقٍّ فَأَجابَهُ ، كانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ كَعِتقِ نَسَمَةٍ . ۴

۲ / ۹

فَضلُ حَمَلَةِ القُرآنِ

۱۸.المعجم الكبير عن سكينة بنت الحسين بن عليّ عن أبيها عليه السلام :قالَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : حَمَلَةُ القُرآنِ عُرَفاءُ ۵ أهلِ الجَنَّةِ يَومَ القِيامَةِ . ۶

۱۹.الفردوس عن الحسين بن عليّ عليه السلام عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا حامِلَ القُرآنِ ، إنَّ أهلَ السَّماواتِ يَذكُرونَكُم عِندَ اللّه ِ عز و جل ، فَتَحَبَّبوا إلَى اللّه ِ بِتَوقيرِ كِتابِهِ ، لِيَزدَد لَكُم حُبّا ، ويُحَبِّبكُم إلى عِبادِهِ . ۷

1. أفحَمتُ الخَصمَ : إذا أسكَتَّهُ بالحُجّةِ (المصباح المنير : ص ۴۶۴ «فحم») .

2. المائدة : ۳۲ .

3. التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۳۴۸ ح ۲۳۱ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۹ ح ۱۷ .

4. مسند زيد : ص ۳۹۰ .

5. العُرَفاءُ : جمع عريف ، وهو القيّم باُمور القبيلة أو الجماعة من الناس (النهاية : ج ۳ ص ۲۱۸ «عرف») .

6. المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۳۲ ح ۲۸۹۹ ، تاريخ دمشق : ج ۶۹ ص ۲۰۵ ح ۱۳۷۵۲ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۱۴ ح ۲۲۸۹ وراجع : الكافي : ج ۲ ص ۶۰۶ ح ۱۱ والخصال : ص ۲۸ ح ۱۰۰ .

7. الفردوس : ج ۵ ص ۲۹۸ ح ۸۲۴۰ وراجع : تاريخ دمشق : ج ۳۲ ص ۱۷۴ ح ۶۶۴۵ وكنز العمّال : ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۲۴۴۸ نقلاً عن أبي نعيم .

  • نام منبع :
    حکمت نامه امام حسين (عليه السلام)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همكارى: سیّد محمود طباطبایى‌نژاد و سیّد روح الله طبایى، ترجمه: عبدالهادى مسعودى
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7338
صفحه از 606
پرینت  ارسال به