695
اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم

۱۰۹۴.امام صادق عليه السلام:مؤمن براى خويشاوند خود شفاعت مى كند، مگر اين كه ناصبى باشد. در حقّ ناصبى، حتى اگر پيامبرى مرسل يا فرشته اى مقرّب هم شفاعت كنند، شفاعت پذيرفته نمى شود.

۲ / ۸

دوزخى شدن

۱۰۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آن كه جانم در دست اوست، هيچ كس ما اهل بيت را دشمن ندارد، مگر اين كه خداوند او را به دوزخ برد.

۱۰۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آن كه جانم در دست اوست، هيچ كس ما اهل بيت را دشمن ندارد، مگر اين كه خداوند او را در آتش سرنگون كند.

۱۰۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى پسران عبدالمطلب! من از خداوند سه چيز براى شما خواسته ام: اين كه ايستاده شما را ثابت قدم بدارد، اين كه گمراه شما را هدايت كند و اين كه نادان شما را دانا گرداند و نيز از خدا مسألت كرده ام كه شما را بخشنده و دلير و مهربان قرار دهد. پس اگر مردى از شما در ميان ركن و مقام راست بايستد و نماز بخواند و روزه بگيرد، اما با بغض و كينه نسبت به اهل بيت محمّد، خدا را ديدار كند، به دوزخ خواهد رفت.

۱۰۹۸.معاوية بن حديج:معاوية بن ابو سفيان، مرا نزد حسن بن على فرستاد تا دخترى يا خواهرى از او را براى يزيد خواستگارى كنم. من نزد حسن آمدم و موضوع خواستگارى براى يزيد را به اطلاعش رساندم. او گفت: ما مردمى هستيم كه زنانمان ازدواج نمى كنند مگر اين كه نظر خود آنها را جويا شويم. پس خودت پيش او برو. من پيش او رفتم و موضوع خواستگارى يزيد را برايش گفتم. او جواب داد: به خدا قسم، اين كار نشود تا اين كه فرمانرواى تو با ما همان كند كه فرعون با بنى اسرائيل كرد، پسرانشان را سر مى بريد و زنانشان را زنده نگه مى داشت. [معاويه بن حديج مى گويد] من نزد حسن برگشتم و گفتم: مرا پيش آتش پاره اى فرستاده اى كه اميرالمؤمنين را فرعون مى نامد! حسن عليه السلامفرمود: اى معاويه! از بغض و دشمنى با ما بپرهيز؛ زيرا رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هيچ كس نسبت به ما بغض و حسد نورزد، مگر اين كه در روز قيامت با تازيانه هايى از آتش رانده شود.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
694

۱۰۹۴.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ المُؤمِنَ لَيَشفَعُ لِحَميمِهِ إلاّ أن يَكونَ ناصِبًا ، ولَو أنَّ ناصِبًا شَفَعَ لَهُ كُلُّ نَبِيٍّ مُرسَلٍ ومَلَكٍ مُقَرَّبٍ ما شُفِّعوا ۱ .

۲ / ۸

دُخولُ النّارِ

۱۰۹۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، لا يُبغِضُنا أهلَ البَيتِ أحَدٌ إلاّ أدخَلَهُ اللّهُ النّارَ ۲ .

۱۰۹۶.عنه صلى الله عليه و آله :وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ، لا يُبغِضُنا أهلَ البَيتِ أحَدٌ إلاّ أكَبَّهُ اللّهُ فِي النّارِ ۳ .

۱۰۹۷.عنه صلى الله عليه و آله :يا بَني عَبدِ المُطَّلبِ ، إنّي سَأَلتُ اللّهَ لَكُم ثَلاثًا : أن يُثَبِّتَ قائِمَكُم ، وأن يَهدِيَ ضالَّكُم ، وأن يُعَلِّمَ جاهِلَكُم ، وسَأَلتُ اللّهَ أن يَجعَلَكُم جُوَداءَ نُجَداءَ رُحَماءَ ، فَلَو أنَّ رَجُلاً صَفَنَ ۴ بَينَ الرُّكنِ وَالمَقامِ فَصَلّى وصامَ ، ثُمَّ لَقِيَ اللّهَ وهُوَ مُبغِضٌ لِأَهلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ دَخَلَ النّارَ ۵ .

۱۰۹۸.مُعاوِيَةُ بنُ حُدَيجٍ :أرسَلَني مُعاوِيَةُ بنُ أبي سُفيانَ إلَى الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ أخطُبَ عَلى يَزيدَ بِنتًا لَهُ أو اُختًا لَهُ ، فَأَتَيتُهُ فَذَكَرتُ لَهُ يَزيدَ ، فَقالَ : إنّا قَومٌ لا تُزَوَّجُ نِساؤُنا حَتّى نَستَأمِرَهُنَّ ، فَائتِها . فَأَتَيتُها فَذَكَرتُ لَها يَزيدَ فَقالتَ : وَاللّهِ لا يَكونُ ذاكَ حَتّى يَسيرَ فينا صاحِبُكَ كَما سارَ فِرعَونُ في بَني
إسرائيلَ ، يُذَبِّحُ أبناءَهُم ، ويَستَحيي نِساءَهُم . فَرَجَعتُ إلَى الحَسَنِ فَقُلتُ : أرسَلتَني إلى فِلقَةٍ ۶ مِنَ الفِلَقِ تُسَمّي أميرَ المُؤمِنينَ فِرعَونَ ! فَقالَ عليه السلام : يا مُعاوِيَةُ ، إيّاكَ وبُغضَنا ، فَإِنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : لا يُبغِضُنا ولا يَحسُدُنا أحَدٌ إلاّ ذيدَ ۷ يَومَ القِيامَةِ بِسِياطٍ مِن نارٍ ۸ .

1.ثواب الأعمال : ۲۵۱ / ۲۱ ، المحاسن : ۱ / ۲۹۶ / ۵۹۵ كلاهما عن عليّ الصائغ .

2.المستدرك على الصحيحين : ۳ / ۱۶۲ / ۴۷۱۷ ، موارد الظمآن : ۵۵۵ / ۲۲۴۶ ، مناقب الإمام أميرالمؤمنين عليه السلامللكوفيّ : ۲ / ۱۲۰ / ۶۰۷ ، الدرّ المنثور : ۷ / ۳۴۹ نقلاً عن أحمد وابن حبّان ، كلّها عن أبي سعيد الخدريّ .

3.المستدرك على الصحيحين : ۴ / ۳۹۲ / ۸۰۳۶ ، مجمع الزوائد : ۷ / ۵۸۰ / ۱۲۳۰۰ نقلاً عن البزّار ، شرح الأخبار : ۱ / ۱۶۱ / ۱۱۰ ، أمالي المفيد : ۲۱۷ / ۳ وفيه «أكبّه اللّه على وجهه في نار جهنّم» كلّها عن أبي سعيد الخدريّ .

4.كلُّ صافٍّ قدميه قائمًا فهو صافن . (النهاية : ۳ / ۳۹) .

5.المستدرك على الصحيحين : ۳ / ۱۶۱ / ۴۷۱۲ ، المعجم الكبير : ۱۱ / ۱۴۲ / ۱۱۴۱۲ ، وراجع أمالي الطوسيّ : ۲۱ / ۲۶ ، ۱۱۷ / ۱۸۴ ، ۲۴۷ / ۴۳۵ ، بشارة المصطفى : ۲۶۰ كلّها عن ابن عبّاس .

6.الفلقة : الداهية والأمر العجيب . (لسان العرب : ۱۰ / ۳۱۱) .

7.أي طُرِدَ ، وفي المصدر «زيد» والصحيح ما أثبتناه في المتن كما في المعجم الأوسط .

8.المعجم الكبير : ۳ / ۸۱ / ۲۷۲۶ ، وراجع المعجم الأوسط : ۳ / ۳۹ / ۲۴۰۵ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3861
صفحه از 1019
پرینت  ارسال به