577
اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم

۸۷۱.امام على عليه السلامـ درخطبه اى راجع به رسول خدا واهل بيت اوـ : خداوند او [محمّد ]را فرستاد تا فرمانش را آشكار سازد و يادش را زنده گرداند و او رسالت خود را با امانت ادا كرد و رهيافته و رستگار، جهان را وداع گفت و پرچم حقّ را در ميان ما گذاشت، هركه از آن پيشى گيرد از دين به در رود وهر كه از آن واپس ماند هلاك شود وهركه همراهى آن كند [به ساحل رستگارى و نجات] برسد.

۸۷۲.امام على عليه السلام :هنگامى كه ابوبكر خطبه [خلافت] خواند و آن روز، آدينه بود و مصادف با نخستين روز از ماه رمضان، اُبّى بن كعب برخاست و به او گفت:... آيا نه اين كه مى دانيد رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شما را درباره اهل بيتم سفارش به نيكى مى كنم؛ آنان را جلودار خود سازيد و بر ايشان پيشى نگيريد و آنان را فرمانروا سازيد و بر ايشان فرمانروايى و امارت نكنيد...
در اين هنگام گروهى از مردان انصار برخاستند و به اُبّى گفتند: رحمت خدا بر تواى اُبّى، بنشين تو آن چه را شنيده بودى گفتى وبه پيمانت وفا كردى.

۸۷۳.امام صادق عليه السلام:هركس ولايت آل محمّد را بپذيرد وآنان را به سبب خويشاونديشان با رسول خدا صلى الله عليه و آله بر همه مردم مقدّم دارد، چنين كسى از آل محمّد است چون ولايت آل محمّد را دارد؛ نه به اين معنا كه در واقع جزء اين خاندان است بلكه از آنان است به سبب پذيرش ولايتشان وپيروى كردن از آنها. خداوند در كتاب خود اين گونه حكم كرده آن جا كه فرموده است: «و هركس از شما آنان را به ولايت گيرد از آنان خواهد بود» و ابراهيم عليه السلام فرمود: «پس هركه از من پيروى كند او از من است وهر كه نافرمانيم كند بى گمان تو آمرزنده مهربانى».

۳ / ۵

پيـروى

۸۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركس خوشحال مى شود كه مانند من زندگى كند و مانند من از دنيا برود و در بهشت برينى كه پروردگارم آن را كاشته است ساكن شود، پس بايد پس از من على را دوست بدارد و دوست او را نيز دوست دارد و به امامان پس از من اقتدا كند؛ زيرا آنان عترت منند، از طينت من آفريده شده اند، فهم و دانش روزى شده اند، واى بر آن دسته از امّت من كه فضل و برترى ايشان را انكار كنند و حرمت خويشاوندى من با آنان رانگه ندارند؛ خدا شفاعتم را نصيب ايشان نكناد.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
576

۸۷۱.الإمام عليّ عليه السلامـ في خُطبَةٍ لَهُ في رَسولِ اللّهِ وأهلِ بَيتِهِ عليهم السلامـ : أرسَلَهُ بِأَمرِهِ صادِعًا (ناطِقًا) ، وبِذِكرِهِ ناطِقًا (قاطِعًا) ، فَأَدّى أمينًا ، ومَضى رَشيدًا ، وخَلَّفَ فينا رايَةَ الحَقِّ ، مَن تَقَدَّمَها مَرَقَ ، ومَن تَخَلَّفَ عَنها زَهَقَ ، ومَن لَزِمَها لَحِقَ ۱ .

۸۷۲.عنه عليه السلام :لَمّا خَطَبَ أبو بَكرٍ قامَ إلَيهِ اُبَيُّ بنُ كَعبٍ ، وكانَ يَومُ الجُمُعَةِ أوَّلُ يَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، فَقالَ : . . . أَلَستُم تَعلَمونَ أنَّ رَسولَ اللّهِ قالَ : اُوصيكُم بِأَهلِ بَيتي خَيرًا ، فَقَدِّموهُم ولا تَقَدَّموهُم ، وأمِّروهُم ولا تَأَمَّروا عَلَيهِم . . . فَقامَت إلَيهِ رِجالٌ مِنَ الأَنصارِ فَقالوا (لَهُ) : اُقعُد رَحِمَكَ اللّهُ يا اُبَيُّ ، فَقَد أدَّيتَ ما سَمِعتَ ووَفَيتَ بِعَهدِكَ ۲ .

۸۷۳.الإمام الصادق عليه السلام :مَن تَوَلّى آلَ مُحَمَّدٍ وقَدَّمَهُم عَلى جَميعِ النّاسِ بِما قَدَّمَهُم مِن قَرابَةِ رَسولِ اللّهِ فَهُوَ مِن آلِ مُحَمَّدٍ لِتَوَلّيهِ آلَ مُحَمَّدٍ ، لا أنَّهُ مِنَ القَومِ بِأَعيانِهِم وإنَّما هُوَ مِنهُم بِتَوَلّيهِ إلَيهِم وَاتِّباعِهِ إيّاهُم ، وكَذلِكَ حُكمُ اللّهِ في كِتابِهِ : «ومَن يَتَوَلَّهُم مِنكُم فَإِنَّهُ مِنهُم ۳ » وقولُ إبراهيمَ : «فَمَن تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنّي ومَن عَصاني فَإِنَّكَ غَفورٌ رَحيمٌ ۴ » ۵ .

۳ / ۵

الاقتِداءُ

۸۷۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن سَرَّهُ أن يَحيا حَياتي ويَموتَ مَماتي ويَسكُنَ جَنَّةَ عَدنٍ غَرَسَها رَبّي فَليُوالِ عَلِيًّا مِن بَعدي وَليُوالِ وَلِيَّهُ ، وَليَقتَدِ بِالأَئِمَّةِ مِن بَعدي ، فَإِنَّهُم عِترَتي ، خُلِقوا مِن طينَتي ، رُزِقُوا فَهمًا وعِلمًا ، ووَيلٌ لِلمُكَذِّبينَ بِفَضلِهِم مِن اُمَّتي ، القاطِعينَ فيهِم صِلَتي ، لا أنالَهُمُ اللّهُ شَفاعَتي ۶ .

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۰ .

2.الاحتجاج : ۱ / ۲۹۷ / ۵۲ عن محمّد ويحيى ابنَي عبد اللّه بن الحسن عن أبيهما عن جدّهما عنه عليه السلام ، اليقين : ۴۴۸ باب ۱۷۰ عن يحيى بن عبد اللّه بن الحسن عن جدّه عنه عليه السلام .

3.المائدة : ۵۱ .

4.إبراهيم : ۳۶ .

5.تفسير العيّاشيّ : ۲ / ۲۳۱ / ۳۴ عن أبي عمرو الزبيريّ .

6.حلية الأولياء : ۱ / ۸۶ ، تاريخ دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام» : ۲ / ۹۵ / ۵۹۶ ، فرائد السمطين : ۱ / ۵۳ / ۱۸ ، كنز العمّال : ۱۲ / ۱۰۳ / ۳۴۱۹۸ وفيه «بأهل بيتي» بدل «بالأئمّة» كلّها عن ابن عبّاس ، أمالي الطوسيّ : ۵۷۸ / ۱۱۹۵ نحوه عن أبي ذرّ ، المناقب لابن شهرآشوب : ۱ / ۲۹۲ ، وراجع بصائر الدرجات : ۴۸ ـ ۵۲ ، ينابيع المودّة : ۱ / ۳۷۹ / ۲ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3917
صفحه از 1019
پرینت  ارسال به