541
اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم

فصل يكم: شناخت حقوق اهل بيت عليهم السلام

۷۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آن كه جانم در دست اوست، هيچ بنده اى را كردارش سود نرساند مگر در پرتو شناخت حقّ ما.

۷۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :چراغ مؤمن شناخت حقّ ماست و بدترين كورى، [كورى ]كسى است كه برترى ما را نبيند.

۷۸۳.امام على عليه السلام:ما را حقّى است، اگر داده شديم [چه بهتر] و گرنه بر دنباله اشتر مى نشينيم [تن به سختى ها مى دهيم]، هر اندازه هم [اين ]سفر شبانه [حقّ كشى ]به درازا كشد.

۷۸۴.امام على عليه السلام:هركس در بستر خود بميرد در حالى كه حقّ پروردگار خويش و رسول او و حقّ خاندان رسول او را شناخته باشد شهيد مرده است و مزدش با خداى سبحان است و مستوجب ثواب كردار شايسته اى باشد كه نيّت انجام آن را داشته است و نيّت او به جاى شمشير كشيدنش باشد؛ زيرا هر چيزى را عمرى و سررسيدى است كه از آن فراتر نمى رود.

۷۸۵.جابربن يزيد جعفى مى گويد:از ابوجعفر محمّد بن على الباقر عليهماالسلامدرباره اين سخن خداى عزوجل پرسيدم: «سپس اين كتاب را به آن بندگان خود كه (آنان را) برگزيده بوديم به ميراث داديم، پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه رو و برخى از آنان در كارهاى نيك به فرمان خدا پيشگامند» .
فرمود: ستمگر از ميان ما كسى است كه حقّ امام را نشناسد و ميانه رو كسى است كه حقّ امام را مى شناسد و پيشى گيرنده در خوبيها به اذن خدا همان امام است «جَنّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها» يعنى پيشى گيرنده و ميانه رو (وارد بهشت مى شوند).


اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
540

الفصل الأوّل: مَعرِفَةُ حُقوقِهِم

۷۸۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ لا يَنفَعُ عَبدًا عَمَلُهُ إلاّ بِمَعرِفَةِ حَقِّنا ۱ .

۷۸۲.عنه صلى الله عليه و آله :سِراجُ المُؤمِنِ مَعرِفَةُ حَقِّنا ، وأشَدُّ العَمى مَن عَمِيَ عَن فَضلِنا ۲ .

۷۸۳.الإمام عليّ عليه السلام :لَنا حَقٌّ ، فَإِن اُعطيناهُ ، وإلاّ رَكِبنا أعجازَ الإِبِلِ وإن طالَ السُّرى .

۷۸۴.عنه ۳ عليه السلام :عنه ۴ عليه السلام : مَن ماتَ عَلى فِراشِهِ وهُوَ عَلى مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ ورَسولِهِ وحَقِّ أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدًا ، ووَقَعَ أجرُهُ عَلَى اللّهِ سُبحانَهُ ، وَاستَوجَبَ ثَوابَ ما نَوى مِن صالِحِ عَمَلِهِ ، وقامَت نِيَّتُهُ مَقامَ إصلاتِهِ سَيفَهُ ، فَإِنَّ لِكُلِّ شَيءٍ أجَلاً لا يَعدوهُ ۵ .

۷۸۵.جابِرُ بنُ يَزيدَ الجُعفِيُّ عن أبي جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ الباقِرِ عليهماالسلام :سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ : «ثُمَّ أورَثنَا الكِتابَ الَّذينَ اصطَفَينا مِن عِبادِنا فَمِنهُم ظالِمٌ لِنَفسِهِ ومِنهُم مُقتَصِدٌ ومِنهُم سابِقٌ بِالخَيراتِ بِإِذنِ اللّهِ ۶ » ، فَقالَ : الظّالِمُ مِنّا ۷
مَن لا يَعرِفُ حَقَّ الإِمامِ ، وَالمُقتَصِدُ العارِفُ بِحَقِّ الإِمامِ ، وَالسّابِقُ بِالخَيراتِ بِإِذنِ اللّهِ هُوَ الإِمامُ «جَنّاتُ عَدنٍ يَدخُلونَها ۸ » يَعنِي السّابِقَ وَالمُقتَصِدَ ۹ .

1.المعجم الأوسط : ۲ / ۳۶۰ / ۲۲۳۰ عن ابن أبي ليلى عن الإمام الحسن بن عليّ عليهماالسلام ، ينابيع المودّة : ۲ / ۲۷۲ / ۷۷۵ عن جابر ، مجمع الزوائد : ۹ / ۲۷۲ / ۱۵۰۰۷ ، أمالي المفيد : ۴۴ / ۲ ، وذكره أيضًا في : ۱۳ / ۱ وفيه «بمعرفتنا» بدل «بمعرفة حقّنا» ، المحاسن : ۱ / ۱۳۴ / ۱۶۹ والثلاثة الأخيرة عن عبدالرحمن ابن أبي ليلى عن الإمام الحسين عليه السلام وفيها «لا ينتفع عبد بعمله» ، وراجع الغدير : ۲ / ۳۰۱ ، و : ۱۰ / ۲۸۰ ، إحقاق الحقّ : ۹ / ۴۲۸ .

2.جامع الأخبار : ۵۰۵ / ۱۳۹۹ ، الخصال : ۶۳۳ / ۱۰ عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عن الإمام عليّ عليهم السلام ، تفسير فرات الكوفيّ : ۳۶۸ / ۴۹۹ عن الإمام عليّ عليه السلام .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۲۲ .

4.غررالحكم : ۹۰۶۱ .

5.فاطر : ۳۲ .

6.الظاهر زيادة لفظ «منا» .

7.فاطر : ۳۳ .

8.معاني الأخبار : ۱۰۴ ، وراجع الكافي : ۱ / ۲۱۴ باب «في أنّ من اصطفاه اللّه من عباده وأورثهم كتابه هم الأئمّة عليهم السلام» .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3837
صفحه از 1019
پرینت  ارسال به