51
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۲ / ۵

انس بن مالك

۲۵.انس:پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شش ماه هر گاه براى نماز صبح بيرون مى آمد به در خانه فاطمه مى رفت و مى فرمود: نماز را دريابيد اى اهل البيت: «اِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البيتِ ويُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً» .

۲ / ۶

براء بن عازب

۲۶.براء بن عازب:على، فاطمه، حسن و حسين بر در خانه پيامبر صلى الله عليه و آله آمدند. پيامبر رداى خود را برداشت و آن را بر روى ايشان انداخت و فرمود: خدايا! اينان خاندان من هستند.

۲ / ۷

ثوبان

۲۷.سليمان منبّهى به نقل از ثوبان غلام رسول خدا صلى الله عليه و آله :پيامبر صلى الله عليه و آله هر گاه به مسافرت مى رفت فاطمه، آخرين شخص از خاندانش بود كه او را مى ديد و نخستين كسى بود كه هر گاه از سفر مى آمد به ديدن او مى رفت.
يك بار پيامبر از جنگ بازگشت و اين در حالى بود كه فاطمه، پلاس يا پرده اى بر در اتاقش آويخته بود و حسن و حسين را با دو دستبند سيمين آراسته بود. پيامبر به هنگام برگشتن به خانه فاطمه نيامد و فاطمه گمان كرد آن چه مانع از آمدن حضرت به خانه او شده چيزهايى است كه ديده است، لذا پرده را پاره كرد و دو دستبند را از دو كودك گرفت و آنها را ميان آنها شكست. آن دو گريه كنان نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رفتند، پيامبر دستبندها را از آنها گرفت و گفت: اى ثوبان! اينها را به فلان خانواده ـ كه خانوارى در مدينه بودند ـ برسان، من ناخوش مى دارم كه اهل بيت من داراييهاى نيكوى خود را در زندگى دنيوى بخورند. اى ثوبان! براى فاطمه گردنبندى از عَصْب و دو دستبند از عاج بخر.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
50

۲ / ۵

أنَسُ بنُ مالِكٍ

۲۵.أنَسٌ :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله كانَ يَمُرُّ بِبابِ فاطِمَةَ سِتَّةَ أشهُرٍ إذا خَرَجَ إلى صَلاةِ الفَجرِ يَقولُ : الصَّلاةَ يا أهلَ البَيتِ «إنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أهلَ البَيتِ ويُطَهِّرَكُم تَطهيرًا ۱ » .

۲ / ۶

البَراءُ بنُ عازِبٍ

۲۶.البَراءُ بنُ عازِبٍ :جاءَ عَلِيٌّ وفاطِمَةُ والحَسَنُ والحُسَينُ إلى بابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، فَقامَ بِرِدائِهِ وطَرَحَهُ عَلَيهِم ، ثُمَّ قالَ : اللّهُمَّ هؤُلاءِ عِترَتي ۲ .

۲ / ۷

ثَوبانُ

۲۷.سُلَيمانُ المُنَبِّهِيُّ ، عَن ثَوبانَ مَولى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ :كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا سافَرَ كانَ آخِرُ عَهدِهِ بِإِنسانٍ مِن أهلِهِ فاطِمَةَ ، وأوَّلُ مَن يَدخُلُ عَلَيها إذا قَدِمَ فاطِمَةَ ، فَقَدِمَ مِن غَزاةٍ لَهُ وقد عَلَّقَت مِسحًا أو سِترًا عَلى بابِها ، وحَلَّتِ الحَسَنَ والحُسَينَ قُلبَينِ ۳ مِن فِضَّةٍ ، فَقَدِمَ فَلَم يَدخُل ، فَظَنَّت أنَّ ما مَنَعَهُ أن يَدخُلَ ما رَأى ، فَهَتَكَتِ السِّترَ وفَكَكَتِ القُلبَينِ عَنِ الصَّبِيَّينِ وقَطَّعَتهُ بَينَهُما ، فَانطَلَقا إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وهُما يَبكِيانِ ، فَأَخَذَهُ مِنهُما ، وقالَ : يا ثَوبانُ ، اِذهَب بِهذا إلى آلِ فُلانٍ ـ أهلِ بَيتٍ بِالمَدينَةِ ـ إنَّ هؤُلاءِ أهلُ بَيتي أكرَهُ أن يَأكُلوا طَيِّباتِهِم في حَياتِهِمُ الدُّنيا . يا ثَوبانُ ، اِشتَرِ لِفاطِمَةَ قِلادَةً مِن عَصَبٍ ، وسِوارَينِ مِن عاجٍ ۴ .

1.سنن الترمذيّ : ۵ / ۳۵۲ / ۳۲۰۶ ، مسند ابن حنبل : ۴ / ۵۱۶ / ۱۳۷۳۰ ، فضائل الصحابة لابن حنبل : ۲ / ۷۶۱ / ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ نحوه ، المستدرك على الصحيحين : ۳ / ۱۷۲ / ۴۷۴۸ ، المعجم الكبير : ۳ / ۵۶ / ۲۶۷۱ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ۷ / ۵۲۷ / ۴ ، تفسير الطبريّ : ۱۲ / الجزء ۲۲ / ۶ وفيه «كلّما خرج إلى الصلاة» بدل «إذا خرج إلى صلاة الفجر» .

2.تاريخ دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام» : ۲ / ۴۳۷ / ۹۴۴ ، شواهد التنزيل : ۲ / ۲۶ / ۶۴۵ وذكره أيضًا في : ۶۴۶ .

3.القُلْب : السوار (لسان العرب : ۱ / ۶۸۸) .

4.سنن أبي داود : ۴ / ۸۷ / ۴۲۱۳ ، مسند ابن حنبل : ۸ / ۳۲۰ / ۲۲۴۲۶ نحوه ، السنن الكبرى : ۱ / ۴۱ / ۹۱ ، وراجع إحقاق الحقّ : ۱۰ / ۲۳۴ ، ۲۹۱ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5399
صفحه از 543
پرینت  ارسال به