483
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۷۵۱.عمرو بن سعيد بن هلال:من و گروهى به خدمت حضرت باقر عليه السلامرسيديم، آن حضرت فرمود: شما تكيه گاه ميانه باشيد كه تندرونده به سوى شما برگردد و واپس مانده به شما بپيوندد، اى شيعه خاندان محمّد! عمل كنيد ۱ كه، به خداسوگند، ميان ما وخدا هيچ خويشاوندى نيست وما را بر خداوند حجّتى نه وجز با طاعت، به خداوند نزديك نتوان شد: كسى كه فرمانبردار (خدا) باشد ولايت ما او را سود بخشد و كسى كه نافرمان باشد ولايت ما او را سودى نبخشد. عمرو مى گويد: حضرت سپس رو به ما كردوفرمود: مغرورنشويد و (در كار وعمل) سستى مورزيد. من عرض كردم: تكيه گاه ميانه چيست؟ فرمود: نمى بينيد كه وقتى وارد اتاقى مى شويد كه متكّاها وفرشهايى دارد، شما به طرف متكاى وسطى مى رويد وآن را بر ساير متكاها، ترجيح مى دهيد.

۷۵۲.جابر از امام باقر عليه السلام:آن حضرت به من فرمود: اى جابر! آيا كسى را كه ادعاى تشيّع مى كند همين كافى است كه دم از محبّت ما خاندان زند؟! به خدا سوگند، شيعه ما نيست، مگر آن كسى كه از خدا پروا كند و او را فرمان برد. اى جابر! اينان شناخته نشوند، مگر با فروتنى و خشوع و امانت دارى و بسيار بودن به ياد خدا و روزه و نماز و نيكى به پدر و مادر و رسيدگى به همسايگان تهيدست و مستمند و بدهكاران و يتيمان و راستگويى و تلاوت قرآن و درباره مردم چيزى جز خير و خوبى نگفتن و اين كه در همه چيز، امين و امانتدار معاشران خود باشند. جابر مى گويد: عرض كردم: يابن رسول اللّه ! امروزه ما احدى را با اين صفات سراغ نداريم. حضرت فرمود: اى جابر! زنهار كه عقايد [باطله] گوناگون تو را به بيراهه نكشاند. آيا همين بس است كه فردى بگويد: من على را دوست دارم و او را ولىّ خود مى دانم اما، با اين حال، در كار و عمل (براى آخرت) كوشا نباشد؟ اگر بگويد: من رسول خدا صلى الله عليه و آله را دوست دارم، رسول خدا صلى الله عليه و آله كه بهتر از على عليه السلام است، اما از روش او پيروى نكند و به سنّت وى رفتار ننمايد، محبّتش به پيامبر او را هيچ سودى نرساند. پس، از [كيفر ]خدا بترسيد و براى [رسيدن به] آن چه نزد خداست، كار كنيد. خدا با هيچ كس، خويشاوندى ندارد.
محبوبترين بندگان نزد خداى عز و جل (و گراميترين آنان در پيشگاه او) ، پرهيزگارترين و فرمانبردارترين آنان است. اى جابر! به خدا قسم كه جز با طاعت، به خداى تبارك و تعالى نزديك نتوان شد و ما برات آزادى [از دوزخ براى كسى] نداريم و هيچ كس را بر خداوند حجّتى نيست. هر كه فرمانبردار خدا باشد همو دوست ماست و هر كه نافرمانى خدا كند همو دشمن ماست و ولايت و دوستى ما، جز با عمل و پارسايى به دست نيايد.

1.در نسخه بحار الأنوار «بدانيد» آمده است.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
482

۷۵۱.عَمرُو بنُ سَعيدِ بنِ هِلالٍ :دَخَلتُ عَلى أبي جَعفَرٍ عليه السلام ونَحنُ جَماعَةٌ فَقالَ : كونُوا النُّمرُقَةَ الوُسطى يَرجِعُ إلَيكُمُ الغالي ، ويَلحَقُ بِكُمُ التّالي ، وَاعمَلوا يا شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَاللّهِ ما بَينَنا وبَينَ اللّهِ مِن قَرابَةٍ ولا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ ، ولا يُتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ ، مَن كانَ مُطيعًا نَفَعَتهُ وَلايَتُنا ، ومَن كانَ عاصِيًا لَم تَنفَعهُ وَلايَتُنا . قالَ : ثُمَّ التَفَتَ إلَينا وقالَ : لا تَغتَرّوا ولا تَفتُروا ، قُلتُ : ومَا النُّمرُقَةُ الوُسطى ؟ قالَ: ألا تَرَونَ أهلاً تَأتونَ أن تَجعَلوا لِلنَّمَطِ الأَوسَطِ فَضلَهُ ۱ .

۷۵۲.جابِرٌ ، عَن أبي جَعفَرٍ عليه السلام :قالَ لي : يا جابِرُ ، أيَكتَفي مَن يَنتَحِلُ ۲ التَّشَيُّعَ أن يَقولَ بِحُبِّنا أهلَ البَيتِ ؟! فَوَاللّهِ ماشيعَتُنا إلاّ مَنِ اتَّقَى اللّهَ وأطاعَهُ ، وما كانوا يُعرَفونَ، يا جابِرُ، إلاّ بِالتَّواضُعِ وَالتَّخَشُّعِ وَالأَمانَةِ وكَثرَةِ ذِكرِ اللّهِ وَالصَّومِ وَالصَّلاةِ وَالبِرِّ بِالوالِدَينِ وَالتَّعاهُدِ لِلجيرانِ مِنَ الفُقَراءِ وأهلِ المَسكَنَةِ وَالغارِمينَ وَالأَيتامِ وصِدقِ الحَديثِ وتِلاوَةِ القُرآنِ وكَفِّ الأَلسُنِ عَنِ النّاسِ إلاّ مِن خَيرٍ ، وكانوا اُمناءَ عَشائِرِهِم فِي الأَشياءِ . قالَ جابِرٌ : فَقُلتُ : يَا بنَ رَسولِ اللّهِ ، ما نَعرِفُ اليَومَ أحَدًا بِهذِهِ الصِّفَةِ ، فَقالَ : يا جابِرُ ، لاتَذهَبَنَّ بِكَ المَذاهِبُ ، حَسبُ الرَّجُلِ أن يَقولَ : اُحِبُّ عَلِيًّا وأتَوَلاّهُ ثُمَّ لا يَكونَ مَعَ ذلِكَ فَعّالاً ؟ ! فَلَو قالَ : إنّي اُحِبُّ رَسولَ اللّهِ فَرَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله خَيرٌ مِن عَلِيٍّ عليه السلام ثُمَّ لا يَتَّبِعُ سيرَتَهُ ولا يَعمَلُ بِسُنَّتِهِ ما نَفَعَهُ حُبُّهُ إيّاهُ شَيئًا ، فَاتَّقُوا اللّهَ وَاعمَلوا لِما عِندَ اللّهِ ، لَيسَ بَينَ اللّهِ وبَينَ أحَدٍ قَرابَةٌ ، أحَبُّ العِبادِ إلَى اللّهِ عَزَّوجَلَّ (وأكرَمُهُم عَلَيهِ) أتقاهُم وأعمَلُهُم بِطاعَتِهِ . يا جابِرُ ، وَاللّهِ ما يُتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ تَبارَكَ وتَعالى إلاّ بِالطّاعَةِ ، وما مَعَنا بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ولا عَلَى اللّهِ لِأَحَدٍ مِن حُجَّةٍ ، مَن كانَ للّهِِ مُطيعًا فَهُوَ لَنا وَلِيٌّ ، ومَن كانَ للّهِِ عاصِيًا فَهُوَ لَناعَدُوٌّ ، وما تُنالُ وَلايَتُنا إلاّ بِالعَمَلِ وَالوَرَعِ ۳ .

1.مشكاة الأنوار : ۶۰ ، شرح الأخبار : ۳ / ۵۰۲ / ۱۴۴۰ نحوه .

2.أي يدّعيه من غير أن يتّصف به .

3.الكافي : ۲ / ۷۴ / ۳ ، وراجع أمالي الصدوق : ۴۹۹ / ۳ ، صفات الشيعة : ۹۰ / ۲۲ ، تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۸۵ ، أمالي الطوسيّ : ۲۹۶ / ۵۸۲ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5673
صفحه از 543
پرینت  ارسال به