311
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۴۷۳.امام على عليه السلام :در پاسخ به يكى از اصحابش كه عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! خداوند به تو علم غيب عطا فرموده، خنده اى كرد و به او كه از قبيله كلب بود فرمود: اى مرد كلبى! آن چه گفتم علم غيب نيست بلكه تعلّم و آموختنى است از صاحب علم و دانش و علم غيب منحصر است به دانستن وقت قيامت و آن چه خداوند سبحان درگفتارش شمرده است: «خداست كه مى داند قيامت چه وقت مى آيد. اوست كه باران مى باراند و از آن چه در رحمهاست آگاه است و هيچ كس نمى داندفردا چه چيز به دست خواهدآورد وكسى نمى داند در كدام زمين خواهد مرد» . پس خداوند سبحان مى داند آن چه در رحمهاست، پسر است يا دختر، زشت است يانيكو، بخشنده است يابخيل، بدبخت است يا نيك بخت و مى داند چه كسى هيزم آتش دوزخ وچه كسى در بهشت با پيامبران، همراه است. پس اينها كه شمرده شد علم غيب است كه هيچ كس آن را نمى داند مگر خدا. ليكن جز اينها علمى هست كه خداوند به پيامبر خود آموخته و او هم به من ياد داده است و دعا فرمود كه سينه من آن را نگاه دارد و دنده هايم احاطه اش نمايد.

۴۷۴.امام على عليه السلامـ در توصيف خاندان پيامبر صلى الله عليه و آلهـ : خاندان پيامبر، جايگاه راز او (خدا) و پناه فرمان او و خزانه دانش او و مرجع حكمتهاى او و حافظان كتابهاى او مى باشند و مانند كوههايى هستند براى دين آن حضرت عليه السلام. پيامبر به كمك آنها پشتش را راست كرد و لرزش بدنش را زايل نمود.

۴۷۵.امام باقر عليه السلام :ما خاندانى هستيم كه علم ما از علم خداست و از حكمت او ستانده ايم وسخن راستگويى را شنيده ايم، پس اگر از ما پيروى كنيد ره يابيد.

۴۷۶.امام صادق عليه السلام :علم على بن ابى طالب عليه السلام (از) علم رسول خداست. پس آن چه را مى دانيم او به ما آموخته است.

۳ / ۲

اصول علم

۴۷۷.امام على عليه السلام :كليدهاى دانش و درهاى حكمت و روشنى امر و سخن انجامين نزد ماست.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
310

۴۷۳.عنه عليه السلامـ لَمّا قالَ لَهُ بَعضُ أصحابِهِ : لَقَد اُعطيتَ يا أميرَ المؤُمِنينَ عِلمَ الغَيبِ ! فَضَحِكَ عَلَيهِ السَّلامُ وقالَ لِلرَّجُلِ ، وكانَ كَلِبيًّاـ : يا أخا كَلبٍ ، لَيسَ هُوَ بِعِلمِ غَيبٍ، وإنَّما هُوَ تَعَلُّمٌ مِن ذي عِلمٍ . وإنَّما عِلمُ الغَيبِ عِلمُ السّاعَةِ ، وما عَدَّدَهُ اللّهُ سُبحانَهُ بِقَولِهِ : «إنَّ اللّهَ عِندَهُ عِلمُ السّاعَةِ ويُنَزِّلُ الغَيثَ ويَعلَمُ ما فِي الأَرحامِ وما تَدري نَفسٌ ماذا تَكسِبُ غَدًا وما تَدري نَفسٌ بِأَيِّ أرضٍ تَموتُ... ۱ » ، فَيَعلَمُ اللّهُ سُبحانَهُ ما فِي الأَرحامِ مِن ذَكَرٍ أو اُنثى ، وقَبيحٍ أو جَميلٍ ، وسَخِيٍّ أو بَخيلٍ ، وشَقِيٍّ أو سَعيدٍ ، ومَن يَكونُ فِيالنّارِ حَطَبًا ، أو فِي الجِنانِ لِلنَّبِيّينَ مُرافِقًا . فَهذا عِلمُ الغَيبِ الَّذي لا يَعلَمُهُ أحَدٌ إلاَّ اللّهُ ، وما سِوى ذلِكَ فَعِلمٌ عَلَّمَهُ اللّهُ نَبِيَّهُ فَعَلَّمَنيهِ ، ودَعا لي بِأَن يَعِيَهُ صَدري ، وتَضطَمَّ عَلَيهِ جَوانِحي ۲ .

۴۷۴.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ آلِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آلهـ : هُم مَوضِعُ سِرِّهِ ، ولَجَأُ أمرِهِ ، وعَيبَةُ عِلمِهِ ، ومَوئِلُ حُكمِهِ ، وكُهوفُ كُتُبِهِ ، وجِبالُ دينِهِ ، بِهِم أقامَ انحِناءَ ظَهرِهِ ، وأذهَبَ ارتِعادَ فَرائِصِهِ ۳ .

۴۷۵.الإمام الباقر عليه السلام :إنّا أهلُ بَيتٍ مِن عِلمِ اللّهِ عُلِّمنا ، ومِن حُكمِهِ أخَذنا ، وقَولَ صادِقٍ سَمِعنا ، فَإِن تَتَّبِعونا تَهتَدوا ۴ .

۴۷۶.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ عِلمَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام (مِن) عِلمِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَعَلِمناهُ نَحنُ فيما عَلِمناهُ ۵ .

۳ / ۶۵

اُصولُ العلِمِ

۴۷۷.الإمام عليّ عليه السلام :عِندَنا أهلَ البَيتِ مَفاتيحُ العِلمِ ، وأبوابُ الحِكمَةِ ، وضِياءُ الأَمرِ ، وفَصلُ الخِطابِ ۶ .

1.لقمان : ۳۴ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۸ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۲ .

4.مختصر بصائر الدرجات : ۶۳ ، بصائر الدرجات : ۵۱۴ / ۳۴ كلاهما عن جابر بن يزيد ، وراجع ۵۶۴ / ۸۴۱ من كتابنا هذا .

5.الاختصاص : ۲۷۹ ، بصائر الدرجات : ۲۹۵ / ۱ كلاهما عن أبي يعقوب الأحول .

6.المحاسن : ۱ / ۳۱۶ / ۶۲۹ عن أبي الطفيل ، بصائر الدرجات : ۳۶۴ / ۱۰ عن أبي المفضّل .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5458
صفحه از 543
پرینت  ارسال به