285
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۴۲۴.امام حسن عليه السلام ـ در مجلس معاويه ـ :من پسر بهترين كنيزان (خدا) و سرور زنانم. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ما را با علم خداوند تبارك و تعالى تغذيه كرده است و تأويل قرآن و احكام دشوار را به ما آموخته است. سترگ ترين ارجمندى و والاترين كلمه و افتخار و بلندى از آنِ ماست.

۴۲۵.امام باقر عليه السلام :هيچ كس نمى تواند ادّعا كند كه همه قرآن اعمّ از ظاهر و باطن آن را مى داند مگر اوصياء.

۴۲۶.امام باقر عليه السلام :كسى از مردم ادّعا نكرده است كه همه قرآن را چنان كه فرو آمده گرد آورده است مگر آن كه دروغ مى گويد. قرآن را آن گونه كه خداوند متعال فرو فرستاده گرد نياورده و حفظ نكرده مگر على بن ابى طالب عليه السلام و امامان پس از او.

۴۲۷.فضيل بن يسار:از امام باقر عليه السلام پيرامون اين روايت پرسيدم كه : در قرآن آيه اى نيست مگر آن كه پيدايى دارد و پنهانى و حرفى در آن نيست مگر آن كه حدّى دارد و هر حدّى را آگاهى است. پرسيدم : مفهوم پيدا و پنهان چيست؟ امام عليه السلامفرمود: پيدا و پنهان آن همان تأويل آن است، چه رويدادهايى كه گذشته باشد چه آن چه هنوز تحقّق نيافته باشد.اين تأويل جريان دارد همچون جريان خورشيد و ماه، هر گاه چيزى از آن بيايد واقع گردد . خداوند متعال مى فرمايد: «وَما يَعْلَمُ تَأْويلَه اِلاَّ اللّهُ وَالرّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ» [ ما آن را مى دانيم ].

۴۲۸.ابو الصباح:به خدا سوگند، امام جعفر صادق عليه السلام به من فرمود: خداوند تنزيل و تأويل را به پيامبرش آموخت و پيامبر صلى الله عليه و آله آن را به على عليه السلامآموخت و او، به خدا سوگند، آن را به ما آموخت.

۴۲۹.امام هادى عليه السلامـ در زيارت صاحب الامرـ : بار الها بر امامان راست رو و جلوداران هدايتگر و سروران معصوم و پرهيزگاران نيك كه جايگاه آرامش و وقار و گنجوران علم و پايان خرد و باليدن و گردانندگان بندگان و پايه هاى بلاد و رهنمايان راست رفتارى و خردمندان بزرگوار و عالمان شريعت تو كه تقواپيشه اند وچراغهاى تاريكى و سرچشمه هاى حكمت و صاحبان نعمت ونگاهدارنده هاى امّتها و همسنگهاى قرآن و آيات آن و معتمدان در تأويل وعهده داران آن وبازگوكنندگان وحى ورهنمودهاى آن مى باشند، درود فرست.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
284

۴۲۴.الإمام الحسن عليه السلامـ في مَجلِسِ مُعاوِيَةَـ : وأنَا ابنُ خِيرَةِ الإِماءِ وسَيِّدَةِ النِّساءِ ، غَذّانا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله بِعِلمِ اللّهِ تَبارَكَ وتَعالى ، فَعَلَّمَنا تَأويلَ القُرآنِ ، ومُشكِلاتِ الأَحكامِ ، لَنَا العِزَّةُ الغَلباءُ والكَلِمَةُ العَلياءُ ، والفَخرُ والسَّناءُ ۱ .

۴۲۵.الإمام الباقر عليه السلام :ما يَستَطيعُ أحَدٌ أن يَدَّعِيَ أنَّ عِندَهُ جَميعَ القُرآنِ كُلَّهُ ظاهِرَهُ وباطِنَهُ غَيرَ الأَوصِياءِ ۲ .

۴۲۶.عنه عليه السلام :مَا ادَّعى أحَدٌ مِنَ النّاسِ أ نَّهُ جَمَعَ القُرآنَ كُلَّهُ كَما اُنزِلَ إلاّ كَذّابٌ ، وما جَمَعَهُ وحَفِظَهُ كَما نَزَّلَهُ اللّهُ تَعالى إلاّ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام والأَئِمَّةُ عليهم السلاممِن بَعدِهِ ۳ .

۴۲۷.الفُضَيلُ بنُ يَسارٍ :سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلامعَن هذِهِ الرِّوايَةِ : ما فِي القُرآنِ آيَةٌ إلاّ ولَها ظَهرٌ وبَطنٌ ، وما فيهِ حَرفٌ إلاّ ولَهُ حَدٌّ ، ولِكُلِّ حَدٍّ مُطَّلعٌ ، ما يَعني بِقَولِهِ لَها ظَهرٌ وبَطنٌ ؟ قالَ : ظَهرُهُ وبَطنُهُ تَأويلُهُ ، مِنهُ ما مَضى ومِنهُ ما لَم يَكُن بَعدُ ، يَجري كَما تَجرِي الشَّمسُ والقَمَرُ ، كُلَّما جاءَ مِنهُ شَيءٌ وَقَعَ ، قالَ اللّهُ تَعالى : «وما يَعلَمُ تَأويلَهُ إلاَّ اللّهُ والرّاسِخونَ فِي العِلمِ ۴ » (نَحنُ نَعلَمُهُ ) . ۵

۴۲۸.أبُو الصَّباحِ :وَاللّهِ ، لَقَد قالَ لي جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام : إنَّ اللّهَ عَلَّمَ نَبِيَّهُ التَّنزيلَ وَالتَّأويلَ ، فَعَلَّمَهُ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلِيًّا عليه السلام ، قالَ : وعَلَّمَنا وَاللّهِ ۶ .

۴۲۹.الإمام الهادي عليه السلامـ في زِيارَةِ صاحِبِ الأَمرِـ : اللّهُمَّ وصَلِّ عَلَى الأَئِمَّةِ الرّاشِدينَ ، والقادَةِ الهادينَ ، والسّادَةِ المَعصومينَ ، والأَتقِياءِ الأَبرارِ ، مَأوَى السَّكينَةِ والوَقارِ ، وخُزّانِ العِلمِ، ومُنتَهَى الحِلمِ والفَخارِ ، ساسَةِ العِبادِ ، وأركانِ البِلادِ ، وأدِلَّةِ الرَّشادِ ، الأَلِبّاءِ الأَمجادِ ، العُلَماءِ بِشَرعِكَ
الزُّهّادِ ، ومَصابيحِ الظُّلَمِ ، ويَنابيعِ الحِكَمِ ، وأولِياءِ النِّعَمِ ، وعِصَمِ الاُمَمِ ، قُرَناءِ التَّنزِيل وآياتِهِ ، واُمَناءِ التَّأويلِ ووُلاتِهِ ، وتَراجِمَةِ الوَحيِ ودَلالاتِهِ ۷ .

1.الاحتجاج : ۲ / ۴۷ .

2.الكافي : ۱ / ۲۲۸ / ۲ ، بصائر الدرجات : ۱۹۳ / ۱ كلاهما عن جابر .

3.الكافي : ۱ / ۲۲۸ / ۱ عن جابر .

4.آل عمران : ۷ .

5.تفسير العيّاشيّ : ۱ / ۱۱ / ۵ ، بصائر الدرجات : ۲۰۳ / ۲ ، وذكره أيضًا في : ۱۹۶ / ۷ .

6.الكافي : ۷ / ۴۴۲ / ۱۵ ، التهذيب : ۸ / ۲۸۶ / ۱۰۵۲ ، تفسير العيّاشيّ : ۱ / ۱۷ / ۱۳ .

7.البحار : ۱۰۲ / ۱۸۰ نقلاً عن مصباح الزائر .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5475
صفحه از 543
پرینت  ارسال به