213
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۲۵۱.امام صادق عليه السلام :اوصياء همان درهاى خداوند عزّوجل هستند كه از آن وارد مى شوند و اگر ايشان نمى بودند خداوند عزّوجل شناخته نمى شد، خداوند تبارك و تعالى با آنها بر خلقش حجّت مى آورد.

۱ / ۱۳

كدخدايان خدا

۲۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلامـ : سه چيز است كه سوگند به حقّ بودنشان مى خورم: اين كه تو و اوصياى پس از تو كدخدايانى هستيد كه جز از راه شناخت شما خداوند شناخته نگردد وكدخدايانى كه كسى به بهشت در نيايد مگر كسى كه شما را بشناسد و شما هم او را بشناسيد و كدخدايانى كه كسى به آتش در نيايد مگر كسى كه شما را نشناسد و شما هم او را نشناسيد.

۲۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ به على عليه السلامـ : اى على! تو و اوصياى از نسل تو، اعرافِ ميان بهشت و دوزخ هستيد كه كسى بدان در نيايد مگر كسى كه شما را بشناسد و شما هم او را بشناسيد و به آتش در نيايد مگر كسى كه شما را (بر حقّ) نشناسد و شما هم او را (بر صراط حقّ) نشناسيد.

۲۵۴.امام على عليه السلام :همانا امامان، كارگزاران خدايند در ميان خلق او و كدخدايان او در ميان بندگانش. به بهشت درنيايد مگر آن كسى كه آنها را بشناسد و ايشان هم او را بشناسند و به آتش در نيايد مگر كسى كه آنها را نشناسد و آنها هم او را نشناسند.

۲۵۵.امام على عليه السلام :در توصيف قيامت ـ : اوصيا، صاحبان صراط هستند وبر آن ايستاده اند، به بهشت وارد نشود مگر كسى كه آنها را بشناسد و آنها هم او را بشناسند و به آتش در نيايد مگر كسى كه ايشان را نشناسد و آنها هم او را نشناسند، زيرا آنها كدخدايان خدايند و خداوند هنگام گرفتن پيمان از ايشان، اوصيا را بديشان شناسانده است و در كتاب خود چنين توصيفشان كرده است: «و بر اعراف (بلنديهاى حايل ميان بهشت و دوزخ) مردانى هستند كه همه را به نشانيشان مى شناسند» ، آنها گواهان دوستان خود هستند و پيامبر گواه بر ايشان است.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
212

۲۵۱.الإمام الصادق عليه السلام :الأَوصِياءُ هُم أبوابُ اللّهِ عَزَّوجَلَّ الَّتي يُؤتى مِنها ، ولَولاهُم ما عُرِفَ اللّهُ عَزَّوجَلَّ ، وبِهِمُ احتَجَّ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى عَلى خَلقِهِ ۱

۱ / ۳۷

عُرفاءُ اللّهِ

۲۵۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلامـ : ثَلاثٌ اُقسِمُ أنَّهُنَّ حَقٌّ : إنَّكَ والأَوصِياءَ مِن بَعدِكَ عُرفاءُ لا يُعرَفُ اللّهُ إلاّ بِسَبيلِ مَعرِفَتِكُم ، وعُرفاءُ لا يَدخُلُ الجَنَّةَ إلاّ مَن عَرَفَكُم وعَرَفتُموهُ ، وعُرفاءُ لا يَدخُلُ النّارَ إلاّ مَن أنكَرَكُم وأنكَرتُموهُ ۲ .

۲۵۳.عنه صلى الله عليه و آلهـ لِعَلِيٍّ عليه السلامـ : يا عَلِيُّ ، أنتَ والأَوصِياءُ مِن وُلدِكَ أعرافٌ بَينَ الجَنَّةِ والنّارِ ، لا يَدخُلُها إلاّ مَن عَرَفَكُم وعَرَفتُموهُ ، ولا يَدخُلُ النّارَ إلاّ مَن أنكَرَكُم وأنكَرتُموهُ ۳ .

۲۵۴.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّما الأَئِمَّةُ قُوّامُ اللّهِ عَلى خَلقِهِ ، وعُرفاؤُهُ عَلى عِبادِهِ ، ولا يَدخُلُ الجَنَّةَ إلاّ مَن عَرَفَهُم وعَرَفوهُ ، ولا يَدخُلُ النّارَ إلاّ مَن أنكَرَهُم وأنكَروهُ ۴ .

۲۵۵.عنه عليه السلامـ في أحوالِ القِيامَةِـ : الأَوصياءُ أصحابُ الصِّراطِ ، وُقوفٌ عَلَيهِ ، لا يَدخُلُ الجَنَّةَ إلاّ مَن عَرَفَهُم وعَرَفوهُ ، ولا يَدخُلُ النّارَ إلاّ مَن أنكَرَهُم وأنكَروهُ ، لِأَنَّهُم عُرَفاءُ اللّهِ، عَرَّفَهُم عَلَيهِم عِندَ أخذِ المَواثيقِ عَلَيهِم ، ووَصَفَهُم في كِتابِهِ فَقالَ جَلَّ وعَزَّ : «وعَلَى الأَعرافِ رِجالٌ يَعرِفونَ كُلاًّ بِسيماهُم ۵ » هُمُ الشُّهداءُ عَلى أولِيائِهِم ، والنَّبِيُّ الشَّهيدُ عَلَيهِم ۶ .

1.الكافي : ۱ / ۱۹۳ / ۲ عن أبي بصير .

2.الخصال : ۱۵۰ / ۱۸۳ عن نصر العطّار عمّن رفعه .

3.دعائم الإسلام : ۱ / ۲۵ ، إرشاد القلوب : ۲۹۸ عن سُليم بن قيس ، المناقب لابن شهرآشوب : ۳ / ۲۳۳ ، تفسير العيّاشيّ : ۲ / ۱۸ / ۴۴ وفيه «بعدك» بدل «ولدك» ، ينابيع المودّة : ۱ / ۳۰۴ / ۳ كلاهما عن سلمان الفارسيّ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۲ ، غرر الحكم : ۳۹۱۱ .

5.الأعراف : ۴۶ .

6.بصائر الدرجات : ۴۹۸ / ۹ عن زرّ بن حبيش ، مختصر بصائر الدرجات : ۵۳ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5480
صفحه از 543
پرینت  ارسال به