103
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۹۲.جندل بن جنادة بن جبير يهودى بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وارد شد وـ در حديثى طولانىـ گفت: يا رسول اللّه ! از جانشينان پس از خود مرا آگاه كن تا بديشان توسّل جويم. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: جانشينان من دوازده تن هستند. جندل گفت: در تورات اين گونه آنها را يافته ايم. او گفت: يا رسول اللّه ! آنها را براى من نام ببر. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: نخستين آنها سرور اوصيا پدر امامان على است، سپس دو فرزند او حسن و حسين، پس بديشان توسّل جوى و نادانىِ نادانان تو را نفريبد، پس هر گاه على بن الحسين زين العابدين زاده شود خداوند عمر تو بگيرد و آخرين توشه تو از دنيا جرعه اى شير است كه آن را مى آشامى. جندل گفت: ما در تورات و كتب انبيا ايليا و شبر و شبير ديده ايم، پس اينها اسامى على، حسن و حسين هستند. پس از حسين چه كسانى هستند و نام آنها چيست؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: چون دوران حسين سپرى شود فرزند او على امام است كه به زين العابدين ملقّب است، پس از او پسرش محمّد مى آيد كه به باقر ملقّب است و پس از او پسرش جعفر كه صادق خوانده مى شود، پس از او پسرش موسى است كه كاظم خوانده مى شود، پس از او پسرش على است كه رضا خوانده مى شود، پس از او پسرش محمّد است كه تقى و زكىّ خوانده مى شود و پس از او پسرش على است كه نقى و هادى خوانده مى شود و پس از او پسرش حسن است كه عسكرى خوانده مى شود و پس از او پسرش محمّد است كه مهدى خوانده مى شود و قائم و حجّت است و غايب مى شود و سپس خروج مى كند، پس هر گاه خروج كند زمين را از عدل و داد بياكند چنان كه از ظلم و ستم آكنده است، خوشا به حال صابران در دوران غيبت او و خوشا به حال كسانى كه دل به محبّت آنها بسته اند، اينها همان كسانى هستند كه خداوند آنها را در كتابش توصيف كرده و فرموده است: «هدايت است براى پرهيزگاران، كسانى كه به غيب ايمان دارند»، سپس فرموده است: «ايشان حزب خدايند، هان، حزب خدا، همان رستگارانند».


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
102

۹۲.جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَنصارِيُّ :دَخَلَ جَندَلُ بنُ جُنادَةَ بنِ جُبَيرٍ اليَهودِيُّ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ ـ في حديث طويل ـ : أخبِرني يا رَسولَ اللّهِ عَن أوصِيائِكَ مِن بَعدِك لِأَتَمَسَّكَ بِهِم . قالَ : أوصِيائِيَ الاِثنا عَشَرَ . قالَ جَندَلٌ : هكَذا وَجَدناهُم فِي التَّوراةِ ، وقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، سَمِّهِم لي .
فَقالَ : أوَّلُهُم سَيِّدُ الأَوصِياءِ أبُو الأَئِمَّةِ عَلِيٌّ ، ثُمَّ ابناهُ الحَسَنُ والحُسَينُ، فَاستَمسِك بِهِم ولايَغُرَّنَّكَ جَهلُ الجاهِلينَ ، فَإِذا وُلِدَ عَلِيٌّ بنُ الحُسَينِ زَينُ العابِدينَ يَقضِي اللّهُ عَلَيكَ ، ويَكونُ آخِرُ زادِكَ مِنَ الدُّنيا شَربَةَ لَبَنٍ تَشرَبُهُ .
فَقالَ جَندَلٌ : وَجَدنا فِي التَّوراةِ وفي كُتُبِ الأَنبِياءِ : إيليا وشَبَّرًا وشَبيرًا ، فَهذِهِ أسماءُ عَلِيٍّ والحَسَنِ والحُسَينِ ، فَمَن بَعدَ الحُسَينِ ، وما أساميهِم ؟
قالَ صلى الله عليه و آله : إذَا انقَضَت مُدَّةُ الحُسَينِ فَالإِمامُ ابنُهُ عَلِيٌّ ويُلَقَّبُ بِزَينِ العابِدينَ، فَبَعدَهُ ابنُهُ مُحَمَّدٌ يُلَقَّبُ بِالباقِرِ ، فَبَعدَهُ ابنُهُ جَعفَرٌ يُدعى بِالصّادِقِ ، فَبَعدَهُ ابنُهُ موسى يُدعى بِالكاظِمِ ، فَبَعدَهُ ابنُهُ عَلِيٌّ يُدعى بِالرِّضا ، فَبَعدَهُ ابنُهُ مُحَمَّدٌ يُدعى بِالتَّقِيِّ والزَّكِيِّ ، فَبَعدَهُ ابنُهُ عَلِيٌّ يُدعى بِالنَّقِيِّ والهادي ، فَبَعدَهُ ابنُهُ الحَسَنُ يُدعى بِالعَسكَرِيِّ ، فَبَعدَهُ ابنُهُ مُحَمَّدٌ يُدعى بِالمَهدِيِّ والقائِمِ والحُجَّةِ ، فَيَغيبُ ثُمَّ يَخرُجُ، فَإِذا خَرَجَ يَملَأُ الأَرضَ قِسطًا وعَدلاً كَما مُلِئَت جَورًا وظُلمًا ، طوبى لِلصّابِرينَ في غَيبَتِهِ ، طوبى لِلمُقيمينَ عَلى
مَحَبَّتِهِم ، اُولئِكَ الَّذين وَصَفَهُمُ اللّهُ في كِتابِهِ وقالَ : «هُدًى لِلمُتَّقينَ * الَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ ۱ » ثُمَّ قالَ تَعالى : «اُولئِكَ حِزبُ اللّهِ ألا إنَّ حِزبَ اللّهِ هُمُ المُفلِحونَ ۲ » ۳ .

1.البقرة : ۲ و ۳ .

2.المجادلة : ۲۲ .

3.ينابيع المودّة : ۳ / ۲۸۳ / ۲ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5667
صفحه از 543
پرینت  ارسال به