267
اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل

۳۸۴.امام على عليه السلام :غايت هر ژرف انديشى در دانش ما آن است كه نداند.

۳۸۵.امام باقر عليه السلامـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبهـ : نه در شرق و نه در غرب دانش صحيحى را نمى يابيد مگر آن كه از نزد ما اهل بيت بيرون آمده باشد.

۳۸۶.ابو بصير به نقل از امام صادق عليه السلام:حضرت عليه السلام به من فرمود: حكم بن عتيبه از كسانى است كه خداوند درباره او فرموده است: «برخى از مردم مى گويند كه به خدا و روز واپسين ايمان آورده ايم در حالى كه ايمان ندارند»، حكم چه به شرق برود چه به غرب، به خدا سوگند، به علمى دست نيابد مگر از اهل بيتى كه جبرئيل بر ايشان نازل شده است.

۳۸۷.امام باقر عليه السلام :هيچ يك از مردم به حقّ و صوابى دست نيافته اند و هيچ كس داورىِ حقّى نكرده است مگر از آن چه از سوى ما اهل بيت صادر شده باشد و هرگاه امور آنها شاخه شاخه گردد خطا از آنِ ايشان و صواب از آنِ على عليه السلامخواهد بود.

۳۸۸.زراره:نزد امام باقر عليه السلام بودم. مردى از اهل كوفه از حضرت عليه السلامدرباره اين فرموده اميرالمؤمنين عليه السلام از حضرت پرسش كرد كه «پيرامون هر چه مى خواهيد از من پرسش كنيد، شما پيرامون نكته اى از من پرسش نخواهيد كرد مگر آن كه من شما را از آن آگاه مى كنم». امام عليه السلامفرمود: هيچ كس به علمى دست نيافته است مگر اين كه آن علم از سوى اميرالمؤمنين عليه السلام صادر شده باشد. مردم هر كجا مى خواهند بروند، به خدا سوگند، امرى در ميان نيست مگر از اين جا و با دست به خانه اش اشاره كرد.

۳۸۹.امام باقر عليه السلام :هر چه از اين خانه صادر نشده باشد باطل است.

۳۹۰. عبداللّه بن سليمان: مردى از بصريان به نام عثمان اعمى در خدمت امام باقر عليه السلامبود و من شنيدم كه او مى گفت: حسن بصرى گمان مى كند كسانى كه دانش خود را پنهان مى دارند دوزخيان از باد شكم آنها در آزار خواهند بود. امام باقر عليه السلام فرمود: بنابر اين مؤمن آل فرعون نابود شده است، چه، از هنگامى كه خداوند نوح عليه السلام را برانگيخت،علم پنهان بوده است. به خدا سوگند، حسن چه به شمال برود چه به جنوب، علمى جز در اين جا يافت نمى شود.


اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
266

۳۸۴.الإمام عليّ عليه السلام :غايَةُ كُلِّ مُتَعَمِّقٍ في عِلمِنا أن يَجهَلَ ۱ .

۳۸۵.الإمام الباقر عليه السلامـ لِسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ والحَكَمِ بنِ عُتَيبَةَـ : شَرِّقا وغَرِّبا ، فَلا تَجِدانِ عِلمًا صَحيحًا إلاّ شَيئًا خَرَجَ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ ۲ .

۳۸۶.أبو بَصيرٍ عَن أبي عَبدِاللّهِ عليه السلام :قالَ لي : إنَّ الحَكَمَ بنَ عُتَيبَةَ مِمَّن قالَ اللّهُ : «ومِنَ النّاسِ مَن يَقولُ آمَنّا بِاللّهِ وبِاليَومِ الآخِرِ وما هُم بِمُؤمِنينَ ۳ » فَليُشَرِّقِ الحَكَمُ وليُغَرِّب ، أما وَاللّهِ ، لا يُصيبُ العِلمَ إلاّ مِن أهلِ بَيتٍ نَزَلَ عَلَيهِم جَبرَئيلُ ۴ .

۳۸۷.الإمام الباقر عليه السلام :لَيسَ عِندَ أحَدٍ مِنَ النّاسِ حَقٌّ ولا صَوابٌ ، ولا أحَدٌ مِنَ النّاسِ يَقضي بِقَضاءٍ حَقٍّ إلاّ ما خَرَجَ مِنّا أهلَ البَيتِ . وإذا تَشَعَّبَت بِهِمُ الاُمورُ كانَ الخَطَأُ مِنهُم والصَّوابُ مِن عَلِيٍّ عليه السلام ۵ .

۳۸۸.زُرارَةُ :كُنتُ عِندَ أبي جَعفَرٍ عليه السلامفَقالَ لَهُ رَجُلٌ مِن أهلِ الكوفَةِ يَسأَلُهُ عَن قَولِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام : سَلوني عَمّا شِئتُم ، فَلا تَسأَلونّي عَن شَيءٍ إلاّ أنبَأتُكُم بِهِ ، قالَ : إنَّهُ لَيسَ أحَدٌ عِندَهُ عِلمُ شَيءٍ إلاّ خَرَجَ مِن عِندِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام ، فَليَذهَبِ النّاسُ حَيثُ شاؤوا فَوَاللّهِ لَيسَ الأَمرُ إلاّ مِن هاهُنا ، وأشارَ بِيَدِهِ إلى بَيتِهِ ۶ .

۳۸۹.الإمام الباقر عليه السلام :كُلُّ ما لَم يَخرُج مِن هذَا البَيتِ فَهُوَ باطِلٌ ۷ .

۳۹۰.عَبدُ اللّهِ بنُ سُلَيمانَ :سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلاميَقولُ وعِندَهُ رَجُلٌ مِن أهلِ البَصرَةِ يُقالُ لَهُ : عُثمانُ الأَعمى وهُوَ يَقولُ : إنَّ الحَسَنَ البَصرِيَّ يَزعُمُ أنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ العِلمَ يُؤذي ريحُ بُطونِهِم أهلَ النّارِ . فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : فَهَلَكَ إذَن مُؤمِنُ آلِ فِرعَونَ ! ما زالَ العِلمُ مَكتومًا مُنذُ بَعَثَ اللّهُ نوحًا عليه السلام، فَليَذهَبِ
الحَسَنُ يَمينًا وشِمالاً ، فَوَاللّهِ ما يوجَدُ العِلمُ إلاّ هاهُنا ۸ .

1.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ۲۰ / ۳۰۷ / ۵۱۵ .

2.الكافي : ۱ / ۳۹۹ / ۳ ، بصائر الدرجات : ۱۰ / ۴ كلاهما عن أبي مريم .

3.البقرة : ۸ .

4.بصائر الدرجات : ۹ / ۲ ، الكافي : ۱ / ۳۹۹ / ۴ مضمرًا .

5.الكافي : ۱ / ۳۹۹ / ۱ ، بصائر الدرجات : ۵۱۹ / ۲ نحوه، المحاسن : ۱ / ۲۴۳ / ۴۴۸ ، أمالي المفيد : ۹۶ / ۶ كلّها عن محمّد بن مسلم .

6.الكافي : ۱ / ۳۹۹ / ۲ .

7.مختصر بصائر الدرجات : ۶۲ ، بصائر الدرجات : ۵۱۱ / ۲۱ كلاهما عن فضيل بن يسار .

8.الكافي : ۱ / ۵۱ / ۱۵ ، الاحتجاج : ۲ / ۱۹۳ / ۲۱۲ .

  • نام منبع :
    اهل بيت در قرآن و حديث جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5730
صفحه از 543
پرینت  ارسال به