233
ایمان در قرآن

البَیِّنُ نُقصانُهُ وَ مِنهُ الرَّاجِحُ الزَّائِدُ رُجحانُه.۱

۰.ایمان، حالات و درجات و طبقات و منازلی [گوناگون] دارد. یک مرتبه آن، کامل و در نهایت کمال است. مرتبه دیگر، ناقص است و نقصانش آشکار است و برخی از آنها کامل‌ترند و کمالشان [بر نقصشان] می‌چربد.

امام علیه السلام سپس در بیان چگونگی این که ایمان، کمال و نقص دارد و کم و زیاد می‌شود، فرمود:

۰.إنَّ اللَّهَ تَبارَکَ وَ تَعالَى فَرَضَ الإیمانَ عَلَى جَوارِحِ ابنِ آدَمَ وَ قَسَّمَهُ عَلَیها وَ فَرَّقَهُ فِیها فَلَیسَ مِن جَوارِحِهِ جارِحَةٌ إلَّا وَ قَد وُکِّلَت مِنَ الإیمانِ بِغَیرِ ما وُکِّلَت بِهِ اُختُها.

۰.خداوند ـ تبارک و تعالی ـ ایمان را بر اندام‌های آدمیان واجب ساخت و آن را میان این اندام‌ها قسمت کرد و در میان آنها پراکند. بنا بر این، هیچ اندامی از اندام‌ها نیست، مگر این که نسبت به ایمان، وظیفه‌ای غیر از وظیفه اندام دیگر، به آن محوّل شده است.

بر این اساس، ایمان، سراسر عمل است و خداوند متعال، ایمان را میان اعضای مختلف انسان تقسیم کرده و بر هر عضوی، وظیفه‌ای را واجب ساخته است. وظیفه‌ای که بر دل واجب ساخته، غیر از آن وظیفه‌ای است که بر گوش واجب ساخته و آنچه بر گوش واجب ساخته، جز آن است که بر دو چشم واجب ساخته و آنچه بر دو چشم واجب ساخته، جز آن است که بر زبان واجب ساخته است. برای دستان، وظیفه‌ای و برای پاها وظیفه‌ای دیگر قرار داده است. همچنین برای آلت تناسلی، وظیفه‌ای واجب ساخته که با وظیفه ایمانیِ چهره، تفاوت دارد. چنانچه هر یک از اعضا به وظیفه ایمانی خود عمل کنند، انسان به کمال ایمان می‌رسد.

وظایف انسان در تقویت ایمان

در این جا به وظیفه ایمانی هر یک از اعضای بدن می‌پردازیم و وظیفه مخصوص هر اندام را بر اساس سخن امام صادق علیه السلام بیان می‌کنیم:

1.. الکافی: ج ۲ ص ۳۳ ح ۱.


ایمان در قرآن
232

۰.الإیمانُ عَمَلٌ کُلُّهُ وَ القَولُ بَعضُ ذَلِکَ العَمَلِ بِفَرضٍ مِنَ اللَّهِ بَیَّنَ فِی کِتابِهِ.۱

۰.ایمان، سراسر، کردار است و گفتار هم جزئی از آن کردار است، به حکم خداوند که در کتابش بیان فرموده است.

بنا بر این، کسی که با عمل شایسته، عقیده خود را ثابت کند و در طاعت الهی کوتاهی نورزد، به کمال ایمان می‌رسد. عمل صالح و فرمانبری از حق، انسان را به ایمان کامل و ولایت الهی می‌رساند.

بر اساس احادیث، هر عضوی از اعضای انسان و هر بخشی از بخش‌های وجودی انسان، در تکامل ایمان، نقشی بر عهده دارد. چنانچه هر عضو، نقش خود را به درستی به جا آورد و در انجام وظیفه ایمانی خود کوتاهی نورزد، انسان به کمال ایمان دست می‌یابد و چنانچه عضوی به وظیفه خود عمل نکند، انسان از رسیدن به نقطه کمال ایمان، باز می‌ماند. به بیان دیگر، خداوند برای هر اندامی در راستای تحقّق ایمان، وظیفه‌ای مقرّر فرموده است. چنانچه اندامی، در انجام وظیفه ایمانی خود کوتاهی ورزد، ایمان انسان ناقص می‌گردد، هر چند سایر اندام‌هایش به وظیفه خود عمل کنند. چه بسا کسی که به خاطر تجاوز چشم، گوش، زبان یا هر عضو دیگری از او، ایمانش ناقص گردد و به خاطر نافرمانی یک عضو، از قرار گرفتن در مسیر سیر و سلوک باز ماند.

برای حرکت در مسیر بندگی و دستیابی به نقطه اوج آن، ایمان باید کامل باشد. ایمان کامل، آن است که افزون بر دل، هر یک از اعضا و جوارح انسان، به وظیفه ایمانی خود به درستی عمل کند. از این رو، برای تحقّق ایمان و رسیدن به نقطه کمال آن، باید با وظیفه ایمانی بخش‌های پیدا و پنهانِ وجودِ انسان آشنا شد. به این مطلب در حدیث مفصّلی از امام صادق علیه السلام اشاره شده است. کلینی رحمه الله در کتاب الکافی، این حدیث را از شخصی به نام ابو عمرو زبیری نقل کرده است. در بخشی از این حدیث، امام صادق علیه السلام خطاب به راوی می‌فرماید:

۰.الإیمانُ حالاتٌ وَ دَرَجاتٌ وَ طَبَقاتٌ وَ مَنازِلُ فَمِنهُ التَّامُّ المُنتَهَى تَمامُهُ وَ مِنهُ النَّاقِصُ

1.. الکافی: ج ۲ ص ۳۴ ح ۱.

  • نام منبع :
    ایمان در قرآن
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری و سیدحسین فلاح زاده
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 121107
صفحه از 436
پرینت  ارسال به