667
علم و حكمت جلد دوّم

۱۹۰۳.امام على عليه السلام:در نادانى دانشمند همين بس كه كردارش با دانشش همخوان نباشد.

۱۹۰۴.امام على عليه السلام :آنكه دانشش را در نهان به كار نبندد ، در عيان رسوايش كند .

۱۹۰۵.امام على عليه السلام :آنكه دانشش را تباه سازد ، لطمه بيند .

۱۹۰۶.امام على عليه السلام :دانش عذر بهانه تراشان را گسسته است .

۱۹۰۷.امام حسن عليه السلام :دانش عذر دانش اندوزان را گسسته است .

۱۹۰۸.امام صادق عليه السلام :در روز رستاخيز كسى بيشترين كيفر را مى بيند كه عدل را توصيف مى كند ، ولى به غير آن عمل مى كند .

۱۹۰۹.عيسى عليه السلام :شقى ترينِ مردم كسى است كه نزد مردم به دانشش معروف و به كردارش ناشناخته است .

۱۹۱۰.عيسى عليه السلام :تا آن گاه كه آنچه را مى دانى به كار نبندى ، به تو سودى نبخشد . بى گمان فراوانى دانش ، تا آن گاه كه به كارش نبسته اى ، جز بر نادانى ات نمى افزايد .

۱۹۱۱.عيسى عليه السلام :تا آن گاه كه آنچه را مى دانى به كار نبسته اى ، آموختن آنچه نمى دانى ، تو را سود نبخشد . بى گمان فراوانى دانش هنگامى كه به كار بسته نشود ، جز بر تكبّر نمى افزايد .

۱۹۱۲.عيسى عليه السلام :تا كى راه را براى شب روان توصيف مى كنيد و حال آنكه خود با سرگشتگان مانده ايد . از دانش اندكى بس باشد و از كردار بسيار .

۱۹۱۳.معصوم عليه السلام :ـ در اندرزهاى خداوند عز و جل به عيسى عليه السلامچنين آمده است :چقدر بنگرم و جستجو كنم و قوم غافل اند و باز نمى گردند . سخن از دهانشان بيرون مى آيد ، بى آنكه به دل پذيرفته باشند . خود را در معرض نفرت من قرار مى دهند و در همان حال از تقرّب به من براى جلب محبّت مؤمنان مايه مى گذارند .

ر . ك : ص ۶۷ «شرط عمل» / ص ۸۵ «عمل» / ص ۲۰۳ «عمل» / ص ۵۴۵ «عمل» ص ۵۹۱ «عمل نكردن» / ص ۶۶۹ «فراوانى دانشمندان بى كردار» / ص ۶۶۹ «مثل دانشمندان بى كردار» / ص ۶۷۱ «دانشمند بى كردار ، نادان است» .


علم و حكمت جلد دوّم
666

۱۹۰۳.عنه عليه السلام :كَفى بِالعالِمِ جَهلاً أن يُنافِيَ عِلمَهُ عَمَلُهُ .

۱۹۰۴.عنه عليه السلام :مَن لَم يَتَعاهَد عِلمَهُ فِي الخَلَأَ فَضَحَهُ فِي المَلاََ?مم .

۱۹۰۵.عنه عليه السلام :مَن أضاعَ عِلمَهُ التَطَم ۱ .

۱۹۰۶.عنه عليه السلام :قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّلينَ ۲ .

۱۹۰۷.الإمام الحسن عليه السلام :قَطعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّمينَ ۳ .

۱۹۰۸.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ (مِن) أشَدِّ النّاسِ عَذابًا يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلاً وعَمِلَ بِغَيرِهِ ۴ .

۱۹۰۹.عيسى عليه السلام :أشقَى النّاسِ مَن هُوَ مَعروفٌ عِندَ النّاسِ بِعِلمِهِ مَجهولٌ بِعَمَلِهِ ۵ .

۱۹۱۰.عنه عليه السلام :لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعمَل . إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا يَزيدُكَ إلاّ جَهلاً ما لَم تَعمَل بِهِ ۶ .

۱۹۱۱.عنه عليه السلام :إنَّهُ لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعلَم ولَمّا تَعمَل بِما قَد عَلِمتَ ، إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزيدُ إلاّ كِبرًا إذا لَم تَعمَل بِهِ ۷ .

۱۹۱۲.عنه عليه السلام :إلى مَتى تَصِفونَ الطَّريقَ لِلمُدلِجينَ ، وأنتُم مُقيمونَ مَعَ المُتَحَيِّرينَ ؟ ! إنَّما يَنبَغي مِنَ العِلمِ القَليلُ ، ومِنَ العَمَلِ الكَثيرُ ۸ .

۱۹۱۳.المعصوم عليه السلام :فيما وَعَظَ اللّهُ عَزَّ وجَلَّ بِهِ عيسى عليه السلام : كَم اُطيلُ النَّظَرَ واُحسِنُ الطَّلَبَ والقَومُ في غَفلَةٍ لا يَرجِعونَ ، تَخرُجُ الكَلِمَةُ مِن أفواهِهِم لا تَعيها قُلوبُهُم ، يَتَعَرَّضونَ لِمَقتي ويَتَحَبَّبونَ بِقُربي إلَى المُؤمِنينَ ! ۹

1.(۲۱۶۴ ـ ) غرر الحكم : ۷۰۶۳ ، ۹۰۸۹ ، ۷۷۷۳ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۴ ، غرر الحكم : ۶۷۸۴ .

3.تحف العقول : ۲۳۶ .

4.الكافي : ۲ / ۳۰۰ / ۲ عن قتيبة الأعشى و ص ۱۷۵ / ۲ عن خيثمة عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه .

5.عدّة الداعي : ۶۹ ، مصباح الشريعة : ۳۶۸ .

6.ربيع الأبرار : ۳ / ۱۶۰ ؛ تنبيه الخواطر : ۱ / ۶۴ .

7.الزهد لابن حنبل : ۷۶ عن زياد أبي عمر .

8.عيون الأخبار لابن قتيبة : ۲ / ۱۲۷ .

9.الكافي : ۸ / ۱۳۴ / ۱۰۳ عن عليّ بن أسباط .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33410
صفحه از 721
پرینت  ارسال به