665
علم و حكمت جلد دوّم

۱۸۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنكه را دانشش سود نبخشد ، نادانى اش به وى زيان رساند .

۱۸۸۹.امام على عليه السلام :مردى نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و گفت : چه چيز حجّت نادانى را از من مى راند؟ فرمود : دانش . پرسيد چه چيزى حجّت دانش را از من مى راند؟ فرمود : عمل .

۱۸۹۰.امام على عليه السلام :دانش سراسر حجّت است ، جز آنچه بدان عمل مى شود .

۱۸۹۱.امام على عليه السلام :دانش بى كردار ، حجّت براى خدا بر بنده است .

۱۸۹۲.امام على عليه السلام :آنكه به دانش عمل نكند ، بر وى حجّت و وبال خواهد بود .

۱۸۹۳.امام على عليه السلام :اى دانشمند! حجّت دانش بر تو قائم شده است ، پس از خواب بيدار شو .

۱۸۹۴.امام على عليه السلام :پشيمانترين مردم هنگام مرگ ، دانشمندان بى كردارند .

۱۸۹۵.امام على عليه السلام :آنكه را دانش ره ننمايد ، نادانى گمراه كند .

۱۸۹۶.امام على عليه السلام :آنكه با دانشش مخالفت ورزد ، جرم و گناهش بزرگ گردد .

۱۸۹۷.امام على عليه السلام :دانشى كه اصلاحت نكند ، گمراهى است و مالى كه سودت نبخشد ، وبال است .

۱۸۹۸.امام على عليه السلام :دانش بى كردار وبال است . كردار بى دانش گمراهى است .

۱۸۹۹.امام على عليه السلام :دانشى كه سود ندهد ، مانند دوايى است كه اثر نكند .

۱۹۰۰.امام على عليه السلامـ در نامه اش به حسن بن على عليهماالسلامـ : بهترين سخن آن است كه سود بخشد و بدان كه خيرى در دانشى كه سود نبخشد نيست و از دانشى كه درست آموخته نشده ، سودى برده نمى شود .

۱۹۰۱.امام على عليه السلام :در دلى كه خشوع نورزد و چشمى كه نگريد و دانشى كه سود نبخشد ، خيرى نيست .

۱۹۰۲.امام على عليه السلامـ در توصيف روزگار خودـ : اى مردم! ما گرفتار روزگارى لجوج و زمانه اى سركش شده ايم كه در آن نيكوكار بدكار شمرده مى شود و ستمكار بر طغيانش مى افزايد . از آنچه دانسته ايم ، بهره نمى گيريم و از آنچه نمى دانيم نمى پرسيم .


علم و حكمت جلد دوّم
664

۱۸۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن لَم يَنفَعهُ عِلمُهُ ضَرَّهُ جَهلُهُ ۱ .

۱۸۸۹.الإمام عليّ عليه السلام :جاءَ رَجُلٌ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : ما يَنفي عَنّي حُجَّةَ الجَهلِ ؟ قالَ : العِلمُ ، قالَ : فَما يَنفي عَنّي حُجَّةَ العِلمِ ؟ قالَ : العَمَلُ ۲ .

۱۸۹۰.عنه عليه السلام :العِلمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إلاّ ما عُمِلَ بِهِ ۳ .

۱۸۹۱.عنه عليه السلام :عِلمٌ بِلا عَمَلٍ حُجَّةٌ للّهِِ عَلَى العَبدِ .

۱۸۹۲.عنه عليه السلام :مَن لَم يَعمَل بِالعِلمِ كانَ حُجَّةً عَلَيهِ ووَبالاً ۴ .

۱۸۹۳.عنه عليه السلام :يا عالِمُ ، قَد قامَ عَلَيكَ حُجَّةُ العِلمِ فَاستَيقِظ مِن رَقدَتِكَ ۵ .

۱۸۹۴.عنه عليه السلام :أشَدُّ النّاسِ نَدَمًا عِندَ المَوتِ العُلَماءُ غَيرُ العامِلينَ .

۱۸۹۵.عنه عليه السلام :مَن لَم يَهدِهِ العِلمُ أضَلَّهُ الجَهلُ .

۱۸۹۶.عنه عليه السلام :مَن خالَفَ عِلمَهُ عَظُمَت جَريمَتُهُ وإثمُهُ .

۱۸۹۷.عنه عليه السلام :عِلمٌ لا يُصلِحُكَ ضَلالٌ ، ومالٌ لا يَنفَعُكَ وَبالٌ .

۱۸۹۸.عنه عليه السلام :العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ ، العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ .

۱۸۹۹.عنه عليه السلام :عِلمٌ لا يَنفَعُ كَدَواءٍ لا يَنجَعُ ۶ .

۱۹۰۰.عنه عليه السلامـ في كِتابِهِ إلَى الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلامـ : إنَّ خَيرَ القَولِ ما نَفَعَ ، واعلَم أنَّهُ لا خَيرَ في عِلمٍ لا يَنفَعُ ولا يُنتَفَعُ بِعِلمٍ لا يَحِقُّ تَعَلُّمُهُ ۷ .

۱۹۰۱.عنه عليه السلام :لا خَيرَ في قَلبٍ لا يَخشَعُ وعَينٍ لا تَدمَعُ وعِلمٍ لا يَنفَعُ ۸ .

۱۹۰۲.عنه عليه السلامـ وهُوَ يَصِفُ زَمانَهُـ : أيُّهَا النّاسُ ، إنّا قَد أصبَحنا في دَهرٍ عَنودٍ وزَمَنٍ كَنودٍ ، يُعَدُّ فيهِ المُحسِنُ مُسيئًا ، ويَزدادُ الظّالِمُ فيهِ عُتُوًّا ، لا نَنتَفِعُ بِما عَلِمنا ، ولا نَسأَلُ عَمّا جَهِلنا ۹ .

1.مسند الشهاب : ۱ / ۲۴۵ / ۳۹۲ عن عبداللّه بن عمرو ، الجامع الصغير : ۲ / ۹ / ۴۴۰۹ نقلاً عن الطبراني في الكبير عن ابن عمر .

2.تنبيه الخواطر :۱ / ۶۴ ؛ جامع بيان العلم : ۲ / ۱۱ .

3.التوحيد : ۳۷۱ / ۱۰ عن أبي أحمد الغازي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، غرر الحكم : ۱۳۹۹ .

4.(۲۲۴۶ و ) غرر الحكم : ۶۲۹۶ ، ۸۹۶۸ .

5.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۱۷ / ۶۴۶ .

6.(۲۱۵۵ ـ ) غرر الحكم : ۳۱۹۸ ، ۸۱۹۲ ، ۸۳۱۶ ، ۶۲۹۴ ، ۱۵۸۷ و ۱۵۸۸ ، ۶۲۹۲ .

7.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ .

8.غرر الحكم : ۱۰۹۱۳ .

9.نهج البلاغة : الخطبة ۳۲ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33609
صفحه از 721
پرینت  ارسال به