609
علم و حكمت جلد دوّم

۱۷۶۴.امام حسين عليه السلام :از نشانه هاى دانشمند ، نقد سخن خود و آگاهيش به حقايق فنون دقّت و نظر [ضوابط نقد] است .

۱۷۶۵.امام صادق عليه السلام :لقمان به پسرش گفت : براى دانشمند سه نشانه هست : دانش به خدا و به آنچه دوست دارد و آنچه بد مى شمرد .

۱۷۶۶.امام صادق عليه السلامـ ابوذر در خطبه اش مى گفتـ : اى جوينده دانش! گويى چيزى از دنيابه حساب نمى آيد ، جز آنچه خيرى دهد يا زيانى رساند؛ مگر آنكه خدا رحم كند . اى جوينده دانش! زن و فرزند و دارايى ات ، تو را از خودت باز ندارد كه تو [سرانجام] روزى از ايشان جدا مى شوى؛ همچون مهمانى كه در ميانشان خوابيده و صبح به نزد ديگران بروى . دنيا و آخرت مانند دو منزل اند كه از آن به ديگرى نقل مكان مى كنى و ميان مرگ و رستاخيز ، جز خوابى كه خفته اى و بيدار مى شوى نيست . اى جوينده دانش! براى ايستادنت در پيشگاه خداى عز و جل ، چيزى پيش فرست كه تو به عملت پاداش داده مى شوى؛ همان گونه كه مى دهى مى گيرى .

۱۷۶۷.امام صادق عليه السلام :آفت دانشمندان ده چيز است : آز ، بخل ، خودنمايى ، تعصّب ، تملّق دوستى، فرو رفتن در آنچه به حقيقتش نرسيده اند و تكلّف در آراستن سخن با كلمات زايد و كم حيايى از خداوند عز و جل و فخر فروشى و عمل نكردن به آنچه فرا گرفته اند .

۱۷۶۸.در سفارش خضر عليه السلام به موسى عليه السلام :از نادانان و باطل ايشان روى گردان و در برابر سفيهان بردبارى كن كه اين كار حكيمان و زيور دانشمندان است .


علم و حكمت جلد دوّم
608

۱۷۶۴.الإمام الحسين عليه السلام :مِن دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ ، وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنونِ النَّظَرِ ۱ .

۱۷۶۵.الإمام الصادق عليه السلام :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : لِلعالِمِ ثَلاثُ عَلاماتٍ : العِلمُ بِاللّهِ ، وبِما يُحِبُّ ، وبِما يَكرَهُ ۲ .

۱۷۶۶.عنه عليه السلام :كانَ أبوذَرٍّ رضى الله عنه يَقولُ في خُطبَتِهِ : يا مُبتَغِيَ العِلمِ ، كَأَنَّ شَيئًا مِنَ الدُّنيا لَم يَكُن شَيئًا إلاّ ما يَنفَعُ خَيرُهُ ويَضُرُّ شَرُّهُ إلاّ مَن رَحِمَ اللّهُ ؛ يا مُبتَغِيَ العِلمِ لا يَشغَلكَ أهلٌ ولا مالٌ عَن نَفسِكَ ، أنتَ يَومَ تُفارِقُهُم كَضَيفٍ بِتَّ فيهِم ثُمَّ غَدَوتَ عَنهُم إلى غَيرِهِم ، والدُّنيا والآخِرَةُ كَمَنزِلٍ تَحَوَّلتَ مِنهُ إلى غَيرِهِ ، وما بَينَ المَوتِ والبَعثِ إلاّ كَنَومَةٍ نِمتَها ثُمَّ استَيقَظتَ مِنها ؛ يا مُبتَغِيَ العِلمِ ، قَدِّم لِمَقامِكَ بَينَ يَدَيِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ ، فَإِنَّكَ مُثابٌ بِعَمَلِكَ ؛ كَما تَدينُ تُدانُ . ۳

۱۷۶۷.عنه عليه السلام :آفَةُ العُلَماءِ عَشَرَةُ أشياءَ : الطَّمَعُ ، والبُخلُ ، والرِّياءُ ، والعَصَبِيَّةُ ، وحُبُّ المَدحِ ، والخَوضُ فيما لَم يَصِلوا إلى حَقيقَتِهِ ، والتَّكَلُّفُ في تَزيينِ الكَلامِ بِزَوائِدِ الأَلفاظِ ، وقِلَّةُ الحَياءِ مِنَ اللّهِ عز و جل ، والاِفتِخارُ ، وتَركُ العَمَلِ بِما عَلِموا ۴ .

۱۷۶۸.في وَصِيَّةِ الخِضرِ عليه السلام لِموسى عليه السلام :أعرِض عَنِ الجُهّالِ وباطِلِهِم ، واحلُم عَنِ السُّفَهاءِ ، فَإِنَّ ذلِكَ فِعلُ الحُكَماءِ وزَينُ العُلَماءِ ۵ .

1.تحف العقول : ۲۴۸ .

2.الخصال : ۱۲۱ / ۱۱۳ عن حمّاد بن عيسى ، تاريخ اليعقوبي : ۲ / ۲۰۷ عن الإمام عليّ عليه السلام .

3.الكافي : ۲ / ۱۳۴ / ۱۸ ، المحاسن : ۱ / ۳۵۷ / ۷۵۹ نحوه وكلاهما عن أبي بصير .

4.مصباح الشريعة : ۳۶۶ .

5.كنزالعمّال : ۱۶ / ۱۴۴ / ۴۴۱۷۶ عن عمر بن الخطّاب عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33551
صفحه از 721
پرینت  ارسال به