607
علم و حكمت جلد دوّم

۱۷۵۷.امام على عليه السلام :دانشمند به تمام معنى ، كسى است كه بندگان را از اميد به رحمت خداوند باز ندارد و از مكر خداوند ايمنشان نسازد .

۱۷۵۸.امام على عليه السلام :آيا شما را از دانشمند حقيقى و كامل آگاه نكنم؟ آنكه معاصى الهى را براى بندگان خدا نيارايد و از مكرش ايمنشان نسازد و از رحمتش نااميد نكند .

۱۷۵۹.امام على عليه السلام :پنج چيز از پنج كس زشت شمرده مى شود : گناه فراوان از دانشمندان و آز در حكيمان و بخل در توانگران و بى شرمى از زنان و زنا از پيران .

۱۷۶۰.امام على عليه السلام :به ما رسيده است كه مردى در بنى اسرائيل ، هشتاد صندوق از دانش گرد آورد . خداوند متعال به يكى از پيامبران خود وحى كرد كه به اين حكيم بگو : اگر به اندازه آن بر آن بيفزايى ، سودى نبخشد؛ مگر آنكه به اين سه چيز عمل كنى : نخست اين كه دنيا را دوست نداشته باشى كه آن سراى مؤمنان نيست . دوم اينكه همراه شيطان نگردى كه او رفيق مؤمنان نيست . و سوم اينكه مؤمنان را آزار ندهى كه اين كار مؤمنان نيست .

۱۷۶۱.امام على عليه السلام :عيب دانش خود ستايى است .

۱۷۶۲.امام على عليه السلام :مبغوضترين بندگان نزد خداى سبحان ، دانشمند خود بزرگ بين است .

۱۷۶۳.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : دانشت را از خود پسندى و وقارت را از كبر حفظ كن .


علم و حكمت جلد دوّم
606

۱۷۵۷.عنه عليه السلام :العالِمُ كُلُّ العالِمِ مَن لَم يَمنَعِ العِبادَ الرَّجاءَ لِرَحمَةِ اللّهِ ، ولَم يُؤَمِّنهُم مَكرَ اللّهِ ۱ .

۱۷۵۸.عنه عليه السلام :ألا اُنَبِّئُكُم بِالعالِمِ كُلِّ العالِمِ ؟ مَن لَم يُزَيِّن لِعِبادِ اللّهِ مَعاصِيَ اللّهِ ، ولَم يُؤَمِّنهُم مَكرَهُ ، ولَم يُؤيِسهُم مِن رَوحِهِ ۲ .

۱۷۵۹.عنه عليه السلام :خَمسٌ يُستَقبَحنَ مِن خَمسٍ : كَثرَةُ الفُجورِ مِنَ العُلَماءِ ، والحِرصُ فِي الحُكَماءِ ، والبُخلُ فِي الأَغنِياءِ ، والقِحَةُ فِي النِّساءِ ، ومِنَ المَشايخِ الزِّنا ۳ .

۱۷۶۰.عنه عليه السلام :بَلَغَنا أنَّ رَجُلاً في بَني إسرائيلَ جَمَعَ ثَمانينَ تابوتًا مِنَ العِلمِ ، فَأَوحَى اللّهُ تَعالى إلى نَبِيٍّ مِنَ الأَنبِياءِ أن قُل لِهذَا الحَكيمِ : لَو جَمَعتَ مِثلَهُ مَعَهُ لا يُنتَفَعُ بِهِ إلاّ أن تَعمَلَ بِهذِهِ الثَّلاثَةِ أشياءَ :
أوَّلُها : أن لا تُحِبَّ الدُّنيا ، فَإِنَّها لَيسَت بِدارِ المُؤمِنينَ .
والثّاني : أن لا تُصاحِبَ الشَّيطانَ ، فَإِنَّهُ لَيسَ بِرَفيقِ المُؤمِنينَ .
والثّالِثُ : أن لا تُؤذِيَ المُؤمِنينَ ، فَإِنَّهُ لَيسَ بِحِرفَةِ المُؤمِنينَ ۴ .

۱۷۶۱.عنه عليه السلام :شَينُ العِلمِ الصَّلَفُ ۵ .

۱۷۶۲.عنه عليه السلام :أبغَضُ العِبادِ إلَى اللّهِ سُبحانَهُ العالِمُ المُتَجَبِّرُ ۶ .

۱۷۶۳.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : حَصِّن عِلمَكَ مِنَ العُجبِ ، ووَقارَكَ مِنَ الكِبرِ ۷ .

1.غرر الحكم : ۱۸۴۰ .

2.العقد الفريد : ۳ / ۱۳۰ ؛ نهج السعادة : ۳ / ۱۳۳ .

3.غرر الحكم : ۵۰۸۰ .

4.تنبيه الغافلين : ۴۳۴ / ۶۷۷ .

5.المواعظ العدديّة : ۵۷ ، غرر الحكم : ۵۷۸۴ ، الصلف : هو الغلوّ في الظرف ، والزيادة على المقدار مع تكبّر (النهاية : ۳ / ۴۷) .

6.غرر الحكم : ۳۱۶۴ .

7.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۱۸ / ۶۵۱ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33626
صفحه از 721
پرینت  ارسال به