593
علم و حكمت جلد دوّم

۱۷۰۸.امام على عليه السلام :واگذارنده عمل به دانش ، به پاداش عمل نامطمئن است .

ر . ك : ص ۶۷ «شرط عمل» / ص ۸۵ «عمل» / ص ۲۰۳ «عمل» ص ۵۴۵ «عمل» / ص ۶۶۳ «دانشمندان بد».

۲ / ۲۲

ادعاى دانش

۱۷۰۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كه بگويد من دانشمندم ، نادان است .

۱۷۱۰.امام على عليه السلامـ در نامه اش به امام حسن عليه السلامـ : من تو را به نادانيهاى گوناگونت كوبيدم ، تا خود را دانا مپندارى و اگر چيزى به تو رسيد كه آن را شناختى ، آن را بزرگ مشمارى ؛ زيرا دانا كسى است كه دريابد آنچه مى داند در برابر آنچه نمى داند اندك است و بدين سبب خود را نادان بشمارد و به مدد اين دريافت ، بر كوشش خود در جستجوى دانش بيفزايد و همواره جويا و شيفته دانش باشد و از آن بهره گيرد و در برابر دانشمندان ، فروتن و دل سپرده و پيوسته خاموش ، و از خطا ، پرهيزگار و شرمگين باشد و اگر چيزى بر او درآمد كه نمى شناسد ، آن را انكار نكند ؛ چه به نادانى خويش اقرار دارد .

۱۷۱۱.امام على عليه السلام :بسى مدعى دانش كه دانشمند نيست .

ر . ك : ص ۴۸۷ «گفتن : نمى دانم» / ص ۵۸۱ «اعتراف به نادانى» .

۲ / ۲۳

حبّ دنيا

۱۷۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس دنيا را دوست بدارد ، ترس آخرت از دلش برود و خداوند به بنده اى دانش نداد و دنيا دوستى اش افزايش نيافت ، جز آنكه خشم خداوند بر او بيشتر شد .

۱۷۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن سنگ لغزنده اى كه گامهاى دانشمندان بر آن استوار نمى ماند ، آز است .


علم و حكمت جلد دوّم
592

۱۷۰۸.عنه عليه السلام :تارِكُ العَمَلِ بِالعِلمِ غَيرُ واثِقٍ بِثَوابِ العَمَلِ ۱ .

۲ / ۲۲

دَعوَى العِلمِ

۱۷۰۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ أنَا عالِمٌ ، فَهُوَ جاهِلٌ ۲ .

۱۷۱۰.الإمام عليّ عليه السلامـ في كِتابِهِ لِلحَسَنِ عليه السلامـ : قَرَعتُكَ بِأَنواعِ الجَهالاتِ لِئَلاّ تَعُدَّ نَفسَكَ عالِمًا ، فَإِن وَرَدَ عَلَيكَ شَيءٌ تَعرِفُهُ أكبَرتَ ذلِكَ ، فَإِنَّ العالِمَ مَن عَرَفَ أنَّ ما يَعلَمُ فيما لا يَعلَمُ قَليلٌ ، فَعَدَّ نَفسَهُ بِذلِكَ جاهِلاً فَازدادَ بِما عَرَفَ مِن ذلِكَ في طَلَبِ العِلمِ اجتِهادًا ، فَما يَزالُ لِلعِلمِ طالِبًا وفيهِ راغِبًا ولَهُ مُستَفيدًا ، ولِأَهلِهِ خاشِعًا مُهتَمًّا ، ولِلصَّمتِ لازِمًا ، ولِلخَطَأَ حاذِرًا ومِنهُ مُستَحيِيًا ، وإن وَرَدَ عَلَيهِ ما لا يَعرِفُ لَم يُنكِر ذلِكَ لِما قَرَّرَ بِهِ نَفسَهُ مِنَ الجَهالَةِ ۳ .

۱۷۱۱.عنه عليه السلام :رُبَّ مُدَّعٍ لِلعِلمِ لَيسَ بِعالِم ۴ .

۲ / ۲۳

حُبُّ الدُّنيا

۱۷۱۲.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن أحَبَّ الدُّنيا ذَهَبَ خَوفُ الآخِرَةِ مِن قَلبِهِ ، وما آتَى اللّهُ عَبدًا عِلمًا فَازدادَ لِلدُّنيا حُبًّا إلاَّ ازدادَ اللّهُ عَلَيهِ غَضَبًا ۵ .

۱۷۱۳.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ الصَّفَا ۶ الزُّلالَ الَّذي لا تَثبُتُ عَلَيهِ أقدامُ العُلَماءِ الطَّمَعُ ۷ .

1.(۱۹۳۱ ـ ) غرر الحكم : ۱۱۰۵۰ ، ۶۲۸۸ و ۶۲۸۹ ، ۱۰۸۶۹ ، ۱۰۸۷۰ ، ۴۵۱۲ .

2.المعجم الأوسط : ۷ / ۵۹ / ۶۸۴۶ عن ابن عمر ؛ منية المريد : ۱۳۷ .

3.تحف العقول : ۷۳ ، وراجع العلم : ما ينبغي للعالم : قول «لا أدري» إذا سُئل عمّا لا يعلم .

4.غرر الحكم : ۵۳۵۶ .

5.دعائم الإسلام : ۱ / ۸۲ ، تحف العقول : ۳۹۹ عن الإمام الكاظم عليه السلام ، إرشاد القلوب : ۲۴ عن الإمام الحسن عليه السلاموكلاهما نحوه .

6.الصَّفَا : الحِجارة المُلْس (المصباح المنير : ۳۴۴) .

7.الزهد لابن المبارك: ۱۹۱/۵۴۲ عن سهيل بن حسّان الكلبي ؛ تنبيه الخواطر : ۱ / ۴۹ عن ابن عبّاس .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33279
صفحه از 721
پرینت  ارسال به