581
علم و حكمت جلد دوّم

۱۶۶۶.هشام بن سالم :به امام صادق عليه السلام عرض كردم : حقّ خداوند بر خلقش چيست؟ فرمود : آنچه را مى دانند بگويند و از آنچه نمى دانند ، دست نگاه دارند .

۲ / ۱۳

اعتراف به نادانى

۱۶۶۷.امام على عليه السلام :غايت خرد ، اعتراف به نادانى است .

۱۶۶۸.امام على عليه السلام :دنيا جز با نعمتها و امتحانها و كيفرهاى اخروى كه خداوند نهاده است يا چيزهاى ديگرى كه نمى دانى ، پايدار نماند . اگر چيزى از اينها بر تو دشوار آمد ، آن را بر ندانستن خود حمل كن كه تو در آغاز نادان آفريده شدى و سپس آموخته شدى و بسى چيزها كه نمى دانى و نظرت در آن سرگردان مى ماند و ديده ات گمراه مى گردد و سپس بينا مى گردى .

۱۶۶۹.امام سجّاد عليه السلامـ از دعاى حضرت در طلب عفوـ : خداى من! چه كس از من به راه رستگاريش نادانتر و چه كس از من به سعادتش غافلتر و چه كس از من دورتر از اصلاح خويش است؛ ... هنگامى كه روزى از تو رسيده را در گناهى كه از آن باز داشته اى خرج مى كنم؟

ر . ك : ص ۴۸۷ «گفتن : نمى دانم» / ص ۵۹۳ «ادعاى دانش» .

۲ / ۱۴

بسنده نكردن به آنچه مى داند

۱۶۷۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر دانشمندى گرسنه دانش است .


علم و حكمت جلد دوّم
580

۱۶۶۶.هِشامُ بنُ سالِم :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام ما حَقُّ اللّهِ عَلى خَلقِهِ؟ فَقالَ : أن يَقولوا ما يَعلَمونَ ، ويَكُفّوا عَمّا لا يَعلَمونَ ۱ .

۲ / ۱۳

الاِعتِرافُ بِالجَهلِ

۱۶۶۷.الإمام عليّ عليه السلام :غايَةُ العَقلِ الاِعتِرافُ بِالجَهلِ ۲ .

۱۶۶۸.عنه عليه السلام :إنَّ الدُّنيا لَم تَكُن لِتَستَقِرَّ إلاّ عَلى ما جَعَلَهَا اللّهُ عَلَيهِ مِنَ النَّعماءِ ، والاِبتِلاءِ ، والجَزاءِ فِي المَعادِ ، أو ما شاءَ مِمّا لا تَعلَمُ ، فَإِن أشكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِن ذلِكَ فَاحمِلهُ عَلى جَهالَتِكَ ، فَإِنَّكَ أوَّلُ ما خُلِقتَ بِهِ جاهِلاً ثُمَّ عُلِّمتَ . وما أكثَرَ ما تَجهَلُ مِنَ الأَمرِ [الاُمورِ ]ويَتَحَيَّرُ فيهِ رَأيُكَ ! ويَضِلُّ فيهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبصِرُهُ بَعدَ ذلِكَ ! ۳

۱۶۶۹.الإمام زين العابدين عليه السلامـ مِن دُعائِهِ فِي الاِستِقالَةِـ : . . . فَمَن أجهَلُ مِنّي يا إلهي بِرُشدِهِ ؟ ومَن أغفَلُ مِنّي عَن حَظِّهِ؟ ومَن أبعَدُ مِنّي مِنِ استِصلاحِ نَفسِهِ . . . حينَ اُنفِقُ ما أجرَيتَ عَلَيَّ مِن رِزقِكَ فيما نَهَيتَني عَنهُ مِن مَعصِيَتِكَ ؟ ۴

۲ / ۱۴

عَدَمُ الاِكتِفاءِ بِما يَعلَمُ

۱۶۷۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :كُلُّ صاحِبِ عِلمٍ غَرثانُ ۵ إلى عِلم ۶ .

1.الكافي : ۱ / ۵۰ / ۱۲ و ص ۴۳ / ۷ ، التوحيد : ۴۵۹ / ۲۷ نحوه ، منية المريد : ۲۱۵ و ۲۸۲ كلّها عن زرارة عن الإمام الباقر عليه السلام .

2.غرر الحكم : ۶۳۷۵ .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ .

4.الصحيفة السجّادية : ۶۹ / الدعاء ۱۶ .

5.غرثان : جائع (النهاية : ۳ / ۳۵۳) .

6.الفردوس : ۳ / ۲۶۲ / ۴۷۷۹ عن جابر ، مجمع الزوائد : ۱ / ۳۹۹ / ۷۳۹ وليس فيه «إلى علم» ؛ المواعظ العدديّة : ۱۹ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33398
صفحه از 721
پرینت  ارسال به