575
علم و حكمت جلد دوّم

۱۶۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه بدعتها آشكار مى شود و آخرين اين امّت ، نخستين آن را لعنت كند ، هر كس دانشى دارد بايد آن را انتشار دهد كه پنهان كننده دانش در آن روزگار ، مانند پنهان كننده وحى نازل شده بر محمّد صلى الله عليه و آلهاست .

۱۶۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند در هر بدعتى كه اسلام و مسلمانان را با آن فريب مى دهند ، كسى را دارد كه آن را دفع كند و از نشانه هايش سخن گويد ، پس آن مجلسها را با حمايت از ناتوانان مغتنم شمريد و بر خداوند توكّل كنيد كه خداوند براى توكّل كردن كافى است .

۱۶۴۷.امام معصوم عليه السلام :هنگامى كه بدعتها آشكار مى شود ، بر دانشمند است كه دانشش را آشكار سازد كه اگر نكند نور ايمان از او گرفته مى شود .

ر . ك : ص ۴۴۵ «وجوب آموزش بر عالم» / ص ۴۴۷ «حرمت پنهان داشتن دانش» . ص ۴۵۵ «زكات دانش» / ص ۴۵۷ «برترين صدقه» .

۲ / ۹

اندرز همديگر

۱۶۴۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در دانش همديگر را راهنمايى كنيد كه خيانت هر يك از شما در دانشش سخت تر از خيانت وى در مالش مى باشد و خداوند روز قيامت از شما بازخواست مى كند .

۱۶۴۹.امام على عليه السلام :ـ در نامه اش به معاويهـ : و من تو را اندرز مى دهم با اينكه از پيش مى دانم كه چه سرنوشت محتومى در انتظار توست؛ ولى خداوند متعال از دانشمندان پيمان گرفته است كه امانت را ادا كنند و به گمراه و رهيافته اندرز دهند .

۲ / ۱۰

اندازه خود را شناختن

۱۶۵۰.امام على عليه السلام :دانشمند آن است كه اندازه خود را بشناسد و در نادانى آدمى همين بس كه اندازه خود را نشناسد .


علم و حكمت جلد دوّم
574

۱۶۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ ولَعَنَ آخِرُ هذِهِ الاُمَّةِ أوَّلَها ، فَمَن كانَ عِندَهُ عِلمٌ فَليَنشُرهُ ، فَإِنَّ كاتِمَ العِلمِ يَومَئِذٍ كَكاتِمِ ما أنزَلَ اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ ۱ .

۱۶۴۶.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ للّهِِ عِندَ كُلِّ بِدعَةٍ تَكيدُ الإِسلامَ وأهلَهُ مَن يَذُبُّ عَنهُ ، ويَتَكَلَّمُ بِعَلاماتِهِ ، فَاغتَنِموا تِلكَ المَجالِسَ بِالذَبِّ عَنِ الضُّعَفاءِ ، وتَوَكَّلوا عَلَى اللّهِ وكَفى بِاللّهِ وَكيلاً ۲ .

۱۶۴۷.المعصوم عليه السلام :إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فَعَلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ ، فَإِن لَم يَفعَل سُلِبَ مِنهُ نورُ الإِيمانِ ۳ .

۲ / ۹

التَّناصُح

۱۶۴۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَناصَحوا فِي العِلمِ ، فَإِنَّ خِيانَةَ أحَدِكُم في عِلمِهِ أشَدُّ مِن خِيانَتِهِ في مالِهِ ، وإنَّ اللّهَ سائِلُكُم يَومَ القِيامَةِ ۴ .

۱۶۴۹.الإمام عليّ عليه السلامـ فيما كَتَبَ إلى مُعاوِيَةـ : وإنّي لَأَعِظُكَ مَعَ عِلمي بِسابِقِ العِلمِ فيكَ مِمّا لا مَرَدَّ لَهُ دونَ نَفاذِهِ ، ولكِنَّ اللّهَ تَعالى أخَذَ عَلَى العُلَماءِ أن يُؤَدُّوا الأَمانَةَ وأن يَنصَحُوا الغَوِيَّ والرَّشيدَ ۵ .

۲ / ۱۰

مَعرِفَةُ قَدرِهِ

۱۶۵۰.الإمام عليّ عليه السلام :العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، وكَفى بِالمَرءِ جَهلاً أن لا يَعرِفَ قَدرَهُ ۶ .

1.الجامع الصغير : ۱ / ۱۱۵ / ۷۵۱ ، كنزالعمّال : ۱ / ۱۷۸ / ۹۰۳ كلاهما عن ابن عساكر عن معاذ .

2.حلية الأولياء : ۱۰ / ۴۰۰ / ۶۹۱ عن أبي هريرة .

3.علل الشرايع : ۲۳۵ / ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۱ / ۱۱۳ / ۲ ، رجال الكشّي : ۲ / ۷۸۶ / ۹۴۶ ، الغيبة للطوسي : ۶۴ / ۶۶ كلّها عن يونس بن عبدالرحمن .

4.أمالي الطوسي : ۱۲۶ / ۱۹۸ ؛ تاريخ بغداد : ۶ / ۳۵۷ ، المعجم الكبير : ۱۱ / ۲۱۵ / ۱۱۷۰۱ ، حلية الأولياء : ۹ / ۲۰ نحوه ، الفردوس : ۲ / ۴۵ / ۲۲۵۹ كلّها عن ابن عبّاس .

5.شرح نهج البلاغة : ۱۶ / ۱۳۳ .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33476
صفحه از 721
پرینت  ارسال به